Za početnike

What's new
Emulation FAQ
Emulacija novih konzola
Kako ocenjujemo igre?
Editorial: Žrtve Piraterije
Postavite pitanje na forumu

 
 5 poslednjih tema sa emuforuma

 

System sekcije (informacije i emulatori)

 Arcade
 Console
 Pocket
 Comp

Other emu sections

 Console emu

 Misc.

Ostale sekcije

Shop gaming stuff at Play-Asia.com

Search Play-Asia.com
 

Play-Asia.com - Buy Video Games for Consoles and PC - From Japan, Korea and other Regions!

Play-Asia.com
Buy Video Games for Consoles and PC - From Japan, Korea and other Regions!

Twitter updates

Twitter Updates

Follow us on Twitter

Console

Nintendo Entertainment System (NES)


Nintendo Entertainment System (NES ili Famicom u Japanu, kao skraćenica od Family Computer) je prva konzola koju je izdao ovaj gigant igračke industrije. Pojava NES-a predstavljala je veliku prekretnicu u istoriji igara, jer je u pitanju bio potpuno novi sistem koji će definisati mnoge standarde. Tokom ranih osamdesetih, Nintendo je iza sebe imao nekoliko velikih arkadnih hitova, poput Donkey Konga ili Punch-Out!!-a, koji su se naknadno portovali na tada aktuelne konzole, kao što je bio ColecoVision. Uvidevši svoju šansu, kompanija je počela sa tajnim razvojem platforme koja je trebala da se zasniva na 16-bitnom procesoru, ima disketnu jedinicu i vrlo nisku početnu cenu, između 75 i 100 dolara. Naravno, konačni proizvod je bio osmobitna mašina sa kertridžom kao medijumom, a njegova prodaja u Japanu je počela 15. jula 1983. Prvim kupcima ponuđene su 3 igre poznate sa automata, i to Donkey Kong, Donkey Kong Junior i Popeye. Nakon rešavanja inicijalnih problema sa pouzdanošću, postignut je neverovatan uspeh i tiraž od čak 2,5 miliona, do kraja 1984. što je ohrabrilo Nintendo da pokuša da plasira konzolu i van granica matične zemlje. I pored svih problema u vezi sa distribucijom, u tome je potpuno uspeo, preuzimajući na sebe neverovatan poslovni rizik.


Originalni NES se isporučivao u više različitih pakovanja

Do 1990. NES je prodat u 19 miliona primeraka samo u SAD-u, a u gotovo 62 miliona na globalnom nivou u periodu od desetak godina, što je zaista impozantna brojka, čak i kada se upoređuje sa današnjim konzolama, koje imaju mnogo šire tržište. Po statistici, svako treće domaćinstvo u Japanu i SAD-u posedovalo je NES, sa čime su mnogo godina kasnije mogli da se pohvale jedino PlayStation, PlayStation 2 i Wii. Samim tim NES je uz Wii najprodavanija Nintendova kućna konzola, koja je daleko nadmašila SNES, Nintendo 64 i GameCube.

Nijedan igrački sistem nikada nije imao takvu podršku softverskih kuća, tako da je broj objavljenih (licenciranih) naslova izuzetno veliki i sigurno prelazi brojku od 800, a po nekim izvorima i 1000. Prve igre izašle su iz produkcije još 1983. (naravno, za Famicom) a zvanično poslednji naslov koji je objavio sam Nintendo bio je Wario's Woods na kraju 1994. Za najprodavanije ostvarenje na sistemu važi Super Mario Bros.3 koji je distribuiran u preko 7 miliona primeraka u SAD-u i 4 miliona u Japanu i između 2 i 3 miliona u Evropi i koji je samo u SAD-u zaradio preko 500 miliona dolara, što je bio drugi rezultat u istoriji industrije zabave, odmah iza filma E.T. Ukupan broj prodatih kertridža procenjuje se na 350 miliona.

Kontroler NES-a je vrlo jednostavan i pored osnovnog krstića sadrži još 4 tastera. Sa današnjeg stanovišta, njegovi najveći nedostaci su male dimenzije i nedostatak ergonomije, što može da stvara problem prilikom dužih sesija, naročito ako imate krupne šake. Ono što treba pohvaliti je kvalitet - izrada je zaista sjajna, tako da je praktično isključena mogućnost da se na njemu nešto polomi (u slučaju autora ovog teksta, za 5-6 godina intenzivnog igranja samo jednom je bilo potrebno zameniti gumice koje se nalaze ispod tastera, dok je sama plastika bila potpuno neoštećena). Ukratko, u odnosu na ono što je nudio Atari i ostali, ovo je bila prava revolucija koja je džojped predstavila kao kontroler budućnosti, idealan za gotovo sve tipove igara ali i podjednako pogodan za levoruke i desnoruke igrače. Pored njega, NES je podržavao i specijalne uređaje kao što je sjajni Light Gun, obskurni Power Pad ili Power Glove (što manje kažemo o njemu, tim bolje).


(1) Super Mario Bros. je prvi veliki hit za NES, ujedno i igra koja je definisala žanr
(2) Originalni Megaman, prvi od 6 delova objavljenih za NES
 

Najboljih 10 igara za NES

  • Super Mario Bros.
  • Super Mario Bros. 3
  • The Legend Of Zelda
  • Zelda II: The Adventure Of Link
  • Mike Tyson’s Punch Out!!
  • Metroid
  • Final Fantasy
  • Castlevania III: Dracula’s Curse
  • Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Arcade Game
  • Contra

Lista najboljih 10 igara ne predstavlja TOP10 listu vec 10 igara koje vredi probati na sistemu.

Nekoliko reči i o veoma neuobičajenom dizajnu konzole. Naime, Famicom je izgledao potpuno drugačije i što je još važnije, u njega su se kertridži (Nintendo ih je nazivao game pack) ubacivali u prorez na vrhu konzole, što je i najlogičnije rešenje. Sa druge strane, u NES su se igre ubacivale na sličan način kao video kasete, osim što je posle toga još bilo potrebno i da pritisnete medijum da bi zauzeo svoje mesto u kućištu. Posledica ovakvog rešenja bila je da se mehanizam prilično brzo štetio (konektori su užasno podložni koroziji), tako da su kvarovi bili vrlo česta pojava.

Međutim, to nije bio nikakav hir ili greška, već veoma promišljen, bolje rečeno iznuđen potez. Naime, Nintendo je to morao da uradi da bi sakrio činjenicu od prodavaca u Americi da je NES samo »obična« konzola, što je sugerisao i sam naziv sistema. Ovaj skepticizam distributera bio je posledica velikih gubitaka koje je ostvario Atari samo godinu dana ranije i koji su industriju doveli do onoga što se zove Great Video Game Industry Market Crash, odnosno do perioda u kome je igranje praktično zamrlo. Ono što je prilično nepoznato jeste da je Nintendo kasnije izbacio kompaktniji NES 2 (slim koncept koji je kasnije prihvatio Sony) koji je rešio ovaj problem, ali se to desilo tek 1993. NES 2 je bio potpuno redizajniran, što se odnosilo i na kontroler koji je sada jako podsećao na onaj na SNES-u. Početna cena mu je bila svega 50$, a drugi ključni aduti duplo manje dimenzije i savremeniji dizajn. Međutim, prodavan je tek oko godinu dana, pošto je Nintendo odlučio da se potpuno posveti svojoj šesnaestobitnoj konzoli. Sami kertridži su bili prilično veliki i po pravilu sive boje, osim nekolicine igara koje su imale privilegiju da dolaze u fascinantnoj zlatnoj varijanti, što je bila odlika obe Zelde.


NES2, potpuno redizajnirana varijanta konzole

Tehničke mogućnosti konzole nisu bila toliko napredne, mada je NES bio u stanju da pruži mnogo više od već postojećih konzola i računara, izuzimajući tu Amigu, koja mu ipak nije predstavljala ozbiljnu konkurenciju. Iako je Sega Master System koji se pojavio već naredne godine bio primetno jači (pre svega kada je reč o reprodukciji boja), za njega se nikada nije pojavilo toliko tehnički doteranih ostvarenja kakve je imao NES. Kada već pominjemo igre, upravo na ovoj konzoli su se pojavili prvi delovi Final Fantasyja, Dragon Warriora, Zelde, Contre, Metroida i mnogih drugih serijala, koji su još uvek itekako aktuelni. Takođe, Metal Gear i Castlevania su tek zahvaljući NES-u stekli kultni status, jer se za njihove MSX varijante objavljene nešto ranije praktično nije ni znalo.


(1) Zelda II The Adventure Of Link je jedan od retkih kertridža zlatne boje
(2) Evo kako izgleda jedna ogromna kolekcija NES igara

Ukratko, NES je označio početak moderne ere u igranju. Zamislite samo šta je on sve doneo: rekordan broj objavljenih igara, mnogo bolji grafički i zvučni čip od konkurenata, džojped, dodatne uređaje i konačno, globalnu popularnost: u SAD-u i Japanu bio je neprikosnoven (jedno vreme držao je 95% tržišta u prvoj i 92% i drugoj zemlji), a u Evropi je kaskao za Segom, ali je ipak i tu ostavio značajan trag, naročito u zapadnim zemljama. NES danas nastavlja da živi zahvaljujući sjajnim emulatorima kao što je VirtuaNES, a Nintendo je pokrenuo svoj Virtual Console service, koji je omogućio vlasnicima Wii konzole da na ovom sistemu odigraju mnoge od njegovih besmrtnih hitova.

Fenomen našeg tržišta da se "kupuje" (ako se tako može nazvati nabavljanje piratskih igara) ono što je jeftinije a ne bolje, učinio je da NES ostane gotovo nepoznat u granicama naše zemlje u godinama najveće slave. Sve to je nažalost negativno uticalo na odrastanje jedne čitave generacije igrača, a to je tema o kojoj smo već pisali nekoliko puta.

Super Mario Bros. 2 kontroverze
Super Mario Bros. 2 pojavio se 3. juna 1986., ali isključivo u Japanu, i nikada nije izašao van granica ove zemlje, najviše zahvaljujući odluci Nintendo of America, koji je procenio da je igra preteška i previše slična originalu. Obe konstatacije su bile potpuno tačne, jer su gameplay, struktura nivoa, grafika i muzika praktično ostali identični, a jedino je težina bila drastično podignuta, toliko da su i prvi nivoi bili izazov za igrače koji su prethodnika držali u malom prstu.


Japanski Super Mario Bros. 2 je suludo teška igra, iako neodoljivo podseća na svog prethodnika

Ono po čemu će ovo ostvarenje ipak biti upamćeno jeste što se u njemu po prvi put pojavljuju otrovne pečurke a Mario i Luigi imaju drugačije karakteristike - prvi se lakše zaustavlja, a drugi je agilniji i ima veći skok. Super Mario Bros. 2 je u Ameriku i Evropu stigao tek 1993. i to kao rimejk uključen u Super Mario All-Stars kompilaciju za SNES, pod imenom Super Mario Bros.: The Lost Levels. Originalna igra danas se prodaje u okviru Virtual Console servisa za Wii.

Mario
Iako je svoj debi imao još na automatima u igri Donkey Kong, Mario kakvog danas poznajemo formiran je tek na NES-u, sa igrom Super Mario Bros. Neverovatan uspeh ovog ostvarenja uslovio je još 2 zvanična nastavka, ali i brojne spin-offove, u kojima su glavne zvezde često bili drugi likovi iz Mario Bros. univerzuma. Nintendov junak je bio svuda, a sveopšta prisutnost NES-a je uslovila da on početkom devedesetih čak nadmaši Mikija Mausa po popularnosti! Za razliku od maskota drugih izdavača video igara koji već godinama nemaju pristojno ostvarenje (Sonic) ili su izgubile taj status (Crash Bandicoot odavno više nije PlayStation ekskluziva), Mario je sa ostvarenjima kao što su Super Paper Mario ili Super Mario Galaxy, jači nego ikada!


Tokom godina, Mario je menjao svoj izgled,
ali nikada nije gubio na popularnosti

 

Verovali ili ne!

  • Iako je Nintendo zvanično napustio Famicom/NES još 1995., i dalje je nastavio da vrši njihov servis u Japanu, i to sve do 2007. kada su potrošeni svi rezervni delovi!

  • Jedan od hardverskih dodataka za Famicom bio je modem, koji je omogućavao da se povežete na Nintendov server i dobijete savete o igrama, vremenski izveštaj ili pročitate vesti. Isti uređaj planiran je za NES, ali se od njega odustalo, jer je omogućavao maloletnicima da potpuno anonimno učestvuju u državnoj lutriji.

  • Famicomovi kontroleri su bili spojeni sa konzolom, i nisu mogli da se isključe. Takođe, imali su mikrofon koga je koristila samo nekolicina igara.

Nintendo World Championship
Nakon čuvenog filma The Wizard (koji je bio pre svega velika reklama za NES), Nintendo je 1990. organizovao sopstveno svetsko prvenstvo u igrama, gde su takmičari pokušavali da za 6 minuta i 21 sekundu (ne pitajte!) ostvare što veći skor u modifikovanim verzijama Super Mario Bros.-a Rad Racera i Tetrisa. Ono po čemu je ovaj šampionat ostao upamćen jesu specijalni kertridži koji su sadržali ove 3 igre, a kojih je bilo svega 116, od toga 26 zlatnih. Zbog toga što su neverovatno retki, njihova današnja tržišna vrednost meri se u hiljadama i desetinama hiljada dolara. Od pomenutih 26 zlatnih kertridža, danas se zna samo za 12, a poslednji od njih prodat je u u aprilu 2008. po ceni od 15,000 dolara!


Vrednost ovih zlatnih kertridža odavno je prešla svaku razumnu meru (click for high res)

PlayChoice-10
S obzirom da su sredinom osamdesetih igrački automati još uvek bili veoma važan izvor profita, Nintendo je odlučio da napravi arkadnu verziju NES-a, kojoj je dao ime PlayChoice-10, zato što je imala deset slotova za igre na njegovoj matičnoj ploči, nalik na ono što su radili Sega i SNK. Ono što je bilo specifično jeste da ste žetonima kupovali vreme, a ne partije. To je u nekim slučajevima značilo da vam treba prilična količina novca da biste završili igru, ali ovaj koncept igračima nije preterano smetao. Ukupno, za sistem su obavljene 54 igre, među kojima su Castlevania, Contra, Double Dragon, Chip ’n Dale Rescue Rangers, Duck Hunt, Excitebike, Mega Man 3, Mike Tyson’s Punch-Out!!, Rad Racer, Super Mario Bros. 1-3, TMNT, TMNT II... Nešto kasnije, Nintendo je izbacio i Vs. Sistem, koji je opet podržavao blago modifikovane igre za NES, ali sada više niste kupovali vreme, nego partije.


I pored čudnog koncepta (kupovali ste vreme za igranje,
a ne partije), Playchoice 10 je postigao značaj uspeh

The clone wars
Relativno jednostavan hardver i neverovatna popularnost sistema, doprineli su tome da se na tržištu pojavi sulud broj piratskih klonova koji su „harali“ sredinom devedesetih godina u zemljama kojima Nintendo nije posvećivao pažnju. Konkretno, Srbija je bila preplavljena raznoraznim varijacijama NES-a koji su najčešće "pozajmljivali" dizajn od Sega Mega Drive 2 (tzv. Falš Sega) PlayStationa, SNES-a...ili su prosto modifikovali originalni dizajn. Zajednička karakteristika za sve njih je bio užasan kvalitet, naročito kontrolera koji su se trošili rekordnom brzinom. Većina ovih konzola koristi NES-on-a-chip tehnologiju, koja ima određena ograničenja, demonstrirana kroz bagove, pogrešnu reprodukciju boja, ili čak nemogućnost pokretanja nekih naslova, kao što je Castlevania III. Interesantno je da ovi sistemi sami po sebi često nisu nelegalni, jer Nintendo više ne poseduje prava na patente, zbog čega je i izgubio nekoliko sudskih sporova, recimo sa izvesnim Gametechom 2005. godine.


Falš Sega (a.k.a Sega sa buvljaka) je verovatno najpopularniji NES klon na ovim prostorima,
posebno rasprostranjen sredinom devedesetih godina

Sve ove sisteme progonili su čuveni Žuti Kertridži na kojima ste osim popularnih hitova mogli da probate i takva vizionarska ostvarenja kao što su Street Fighter Vs Mortal Kombat, Street Fighter 2010, Somari (Mario i Sonic u jednoj igri!), Mario 14, Mario 16... Broj ovakvih "kreativnih" naslova meri se stotinama i izgleda da se još uvek uvećava!


Neki od "hitova" pravljenih za NES klonove. Nekada je novo u njima bila samo nalepnica
 

 Emulator/ download/ homepage  What's new  General info/ opis/ tutoriali
VirtuaNES 0.97e
DOWNLOAD
Ispravljeni problemi sa snimanjem video zapisa u avi formatu.

Ovo je trenutno najbolji NES emulator koji nudi fantastičnu emulaciju grafike i zvuka uz podršku za dodatne uređaje poput pištolja (zapper), sports pada ili priključka za 4 džojpeda. Jedini problem mu predstavlja čitanje nepravilno dumpovanih ROM-ova koje u 95% slučajeva neće hteti da pokrene
 

 


 (1) Najpoznatija boks igra svih vremena - Mike Tyson's Punch Out!!!
(2) Rad Racer - Rad Racer je sjajna alternativa Seginom Outrunu


(1) TMNT II The Arcade Game - još jedan fenomenalan port sa automata
(2) Zelda II - The Adventure of Link i dalje najteža igra u serijalu.

 Fajl/ download  General info
   
   
   
   

 Linkovi
www.nesfiles.com - sajt koji sadrži mnogo toga interesantnog u vezi sa NES-om, kao što su fotografije ketridža ali i skenirana originalna uputstva koja ćete doduše moći da skinete samo pod uslovom da donirate 5$.
www.nesplayer.com - još jedan NES fan site, sa vrlo dugom istorijom i velikim brojem vrlo interesantnih informacija koje sigurno niste znali.
www.nesworld.com - web lokacija u potpunosti posvećena NES-u, izuzetno bogata sadržajem

Originalni textovi

Opisi 

Autorski textovi (Editoriali) 

ScreenFun

Interactive stuff

Site Search (powered by Google) 

Emulation Galaxy site sekcije

EmuGlx stuff 

Arhiva vesti 

Links (prijatelji i sl. )


www.digitalnisvettv.com
Va vodič kroz domaće IT trite


http://madfox.on.neobee.net
Prevodi igara na srpski by Mad Fox


www.anime-overdose.com
Anime titlovi na srpskom

www.bg-anime.com
Domaći anime forum/zajednica

www.trablmejker.com
Underground Online!

http://gw-adria.co.cc
Domaci Guild Wars portal
www.iss-world.net
Domaći fan sajt posvećen ISS/WE/PES
www.catacomb.co.yu
Igraonica Catacomb (Novi Sad)
www.gs.rs
Gamers Space
PC i konzole - Vesti, trejleri!

$sessin_time) { unlink($ip_file); $fh_ip = fopen($ip_file, "w+"); fclose ($fh_ip); rewind($fh_time); fwrite ($fh_time, $tim); } fclose ($fh_time); // Let's get the IP of the person viewing the page... $ip = $REMOTE_ADDR; // Check the "log_ip.txt" file for the IP; // if duplicate let's not write any changes (count or ip). $file=file($ip_file); foreach ($file as $key => $name) { if (rtrim($ip) == rtrim($name)) { // Flag so we will not do anything later $duplicate_ip=true; } } // If they have not already been here, if (!($duplicate_ip)) { $fh_ip = fopen ($ip_file, "a"); // append their IP to the "log_ip.txt" file fwrite ($fh_ip, "\n".$ip); fclose ($fh_ip); } // Count these NEW people viewing the page... $fh_count = @fopen ($count_file, "r+"); $myCounter = (int)fgets($fh_count,10000); // Again, if they have already been here we do // not want to count them. We only want a // "unique visitor" count. if (!($duplicate_ip)) { ++$myCounter; rewind($fh_count); fwrite ($fh_count, $myCounter); } fclose ($fh_count); // Print out the number of times page has been viewed. // This is the only output returned by this script echo "
\n"; if ($myCounter >= 3999990 and $myCounter < 3999999) { if ($myCounter % 2 == 0) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } } elseif ($myCounter == 3999999 or $myCounter == 4000001) { echo "$myCounter "; } elseif ($myCounter > 4000001 and $myCounter <= 4000010) { if ($myCounter % 2 == 0) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } } elseif ($myCounter == 4000000) { $fh_win = @fopen ($winfo_file, "r+"); fwrite ($fh_win, $myCounter); fwrite ($fh_win, ""); fwrite ($fh_win, $ip); fwrite ($fh_win, ""); fwrite ($fh_win, $tim); fclose ($fh_win); echo "$myCounter!V! "; } elseif ($myCounter >= 3999980 and $myCounter <= 4000020) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } echo "
"; ?>
All your rights are belong to us.
Emulation Galaxy®™ 1999 - 2008