Za početnike

What's new
Emulation FAQ
Emulacija novih konzola
Kako ocenjujemo igre?
Editorial: Žrtve Piraterije
Postavite pitanje na forumu

 
 5 poslednjih tema sa emuforuma

 

System sekcije (informacije i emulatori)

 Arcade
 Console
 Pocket
 Comp

Other emu sections

 Console emu

 Misc.

Ostale sekcije

Shop gaming stuff at Play-Asia.com

Search Play-Asia.com
 

Play-Asia.com - Buy Video Games for Consoles and PC - From Japan, Korea and other Regions!

Play-Asia.com
Buy Video Games for Consoles and PC - From Japan, Korea and other Regions!

Twitter updates

Twitter Updates

Follow us on Twitter

Old Comp

Commodore 64 (C64)


1981 godine kompjuteri su još uvek bili mistifikovani i gledani kao nešto što nije za običnog korisnika. Sinclair Research je vec uveliko i uspešno radio da razbije te tabue svojim neverovatno niskim cenama mada i izuzetno ograničenim mogućnostima. Atari je takođe već izbacio svoje prve kompjutere za kućnu upotrebu. I Commodore je vec bio u trci ne samo svojim obrazovnim "PET" kompjuterima već i svojim prvim pravim kućnim kompjuterom VIC 20. Ipak najvazniji predstavnik tog doba je tek stupao na scenu.Commodore 64 će preoteti scenu i izolovati Evropu kao poslednje veliko tržište koje nije prihvatilo konzole kao glavni vid elektronske zabave.

Početak ovog kompjutera je sve samo ne uobičajen. Commodore koji se bavio poslovnim digitronima (CBM znači Commodore Business Machines) i obrazovnim/školskim kompjuterima (čuvena PET serija) se spremao za izdavanje kućnog kompjutera i uzme svoje parče zarade od tržišta koje je rapidno raslo. Ali umesto da razvijaju svoju tehnologiju, što je bilo čest slučaj u to vreme, odličili su se da je nabave sa strane. U to vreme u finansijskim problemima se našla mala kanadska firma koja je upravo razvila zvučni i grafički čip za novu arkadnu ploču. Ta ploča je trebalo da učitava igre sa kaseta i drži ih u memoriji dok bi najbolje rezultate čuvao mali memorijski modul napajan zamenljivom baterijom. Koncept sličan onom koji je 12 godina kasnije iskoristio SNK za svoj revolucionarni Neo Geo MVS. Commodore je odmah stavio svoju šapu i bez ikakvih problema kupio firmu. Ubrzo je izašao Commodore VIC 20 koji je imao sve grafičke i zvučne adute da osvoji publiku. Uspeh je postojao ali ne onakav kakvim su ga očekivali. Ubrzo sa ovim kompjuterom izlazi Commodore 64. Poboljšali su grafički i zvučni čip, kontrolu memorije kao i njenu veličinu i naravno operativni sistem koji je bio ujedno i programski jezik BASIC.


Redizajnirani C64-C

Iako je u Evropi uspeh debeljka (najpopularniji nadimak Commodorea 64) bio neverovatan do tada u ostatku sveta je slika bila drugačija. U Severnoj Americi posle uspesne 3 godine borbe sa Atarijevim kozolama u odnosu na koje je imao velike hardverske prednosti biva brzo potučen do nogu od Nintendovog NES-a, a u Aziji i Japanu se skoro nije ni pojavljivao. Za Japan je bila napravljena specijalna verzija, Commodore MAX, koji je takođe izašao 1982 i bio oslabljena verzija debeljka sa gumenom flat tastaturom. Totalno nerazuman potez sa Commodoreove strane kojim je probao da se probije low end mašinom na tržište prezasićeno istima (tačnije ova verzija C64 je bila razvijena za ceo svet ali je jako retko nuđena van Japana). Jedino je još na južnoameričkim tržištima bio koliko toliko uspešan.

Najboljih 10 igara za C64

Ovo je agonija! izabrati 10 igara je nemoguće odraditi pošteno stoga je ovo odluka momenta.

  • Elite
  • Project Firestart
  • Neuromancer
  • Last Ninja 3
  • M.U.L.E.
  • Creatures
  • Mayhem in Monsterland
  • BAT 2 - The Koshan Conspiracy
  • Pirates!
  • Test Drive 2

Lista najboljih 10 igara ne predstavlja TOP10 listu vec 10 igara koje vredi probati na sistemu.

Glavni problem, gledano sa igračke strane, u ranim godinama ovog sistema bio je relativno loš kvalitet igara. Većina igara tipa tog doba je bila izvodljiva na starijim i slabijim kompjuterima i konzolama. I konverzije sa arkada po kojima je bio poznat su uglavnom bile lošeg kvaliteta sa svega par izuzetaka. Monopolistička politika Nintenda je sprečila sve ostale, pa i Commodore da pokašaju da se dočepaju prava na konverzije najpopularnijih igara tog doba i poprave svoj položaj. Ipak malo po malo kvalitet igara se popravljao i rani hitovi su ostali samo legende pred naglim porastom kvaliteta. Jedan od glavnih uzroka za to je verovatno najveća baza proizvođača igara ikada. Skoro svaki deseti vlasnik Commodorea 64 je pravio neku svoju igru. Velika većina je bila đubre koje ni najbedniji izdavač ne bi izdao ali bilo je tu i odličnih ideja, igrivosti kao i neverovatnih tehničkih karakteristika. To je dovelo do objavljivanja preko 10.000 komercijalnih igara za debeljka. Neverovatna količina sa na žalost malim procentom stvarno kvalitetnih naslova.

Osim kvaliteta igara medij je imao veliki uticaj. Mada su kasete bile jeftine za proizvodnju imale su više veoma značajnih mana. Prvo piraterija je bila olaksana upravo zbog medija sto je naravno imalo negativan odjek među proizvođačima igara. Osim toga učitavanje sa keseta je umelo da potraje i do 15 minuta sto svakako nije bilo dobro. I mogućnost da se igre sastoje iz više poddelova je bila osakaćena potrebom za premotavanjima i oslanjanjem na neprecizni ugrađeni brojač. Dok sa druge strane 64KB memorije nije davalo previše prostora za velike igre.


C64GS - C64 bez tastature, zamišljen kao konzola za igre - čist promašaj.

Disk drajv je premostio skoro sve probleme (piraterija je ostala). Igre su se brzo učitavale, mogle su se sastojati od mnogo delova i time probiti barijeru ob 64KB bez potrebe za zamornim premotavanjem. Nije bilo potrebe ni za jos dosadnijim nameštanjem glave. Ali cena diska je bila skoro jednaka ceni kompjutera, a isto je važilo i za prostor koji zauzima. Kako je vreme prolazilo disk je postajao, kao i kompjuter, sve jeftiniji a vremenom i značajno manji pa se sve češće nalazio po kućama. To je dovelo do pojave velikog broja igara koje su ga zahtevale i do probijanja memorijskih ograničenja.

Ali pre nego što pređemo na jedinstvenu specijalnost debeljka da se detaljnije osvrnemo na toliko hvaljeni hardver. Ceo kumpjuter je bio spakovan ispod tastature u kutiju koja je oblikom podsecala na kutiju za hleb (inace ta varijanta je poznata kao Breadbox) svetlo krem boje sa nesto tamnijim tasterima. Ispod toga je kucao motorolin procesor 6510 na veoma nezaokruženom taktu da bi se umnožavanjem istog dobila frekventna osnova za video signal. Procesor je bio prilično napredan za svoje vreme tako da je njegova frekvencija od približnih 1MHz davala veoma zadovoljavajuće rezultate. Naročito ako uzmemo u obzir da se skoro uopšte nije zamarao grafikom i zvukom (morao je da preupucuje podatke iz memorije ka pravom čipu ali ništa više). Transformator za struju je stajao odvojeno negde na pola kabla za napajanje.


Neshvaćeni Commodore MAX

Za grafiku je bio zadužen VICII (Video Interface Controller) koji je sam po sebi pričao o svom poreklu. Imao je hardversku podršku za sprajtove veličine 21x21 sa 4 boje. Uz to su svih 8 podržanih sprajtova imali svoje registre tako da se sva kontrola nad njima mogla prepustiti hardveru uključujući i detekciju kolizije. Grafika je zvanično bila u rezoluciji 320x200x16boja ali sa važnim ograničenjem na 2 boje po jednom 8x8 bloku. Postojao je i takozvani Color mod gde je ograničenje bilo 4 boje po jednom 8x1 bloku ali je rezolucija padala na 160x200.

SID koji je puštao umilne i neumilne zvuke Commodorea je takođe bio revolucionaran među kućnim kumpjuterima. Bio je to trokanalni sintetizator zvuka sa mogućnostu generisanja tonova u rasponu od 7 oktava ali ono što ga je izdvajalo je bilo to što je to bio prvi pravi sintetizator zvuka u kućnim računarima koji je samim tim mogao da reprodukuje digitalizovani audio zapis mada samo pri 8Bit skali i pri 11KHz sto je bio maksimum SID-a. Osim toga mogao je uspešno interpolirati i četvrti kanal ali zbog velikog opterećenja centralnog procesora u tom modu, isti je retko korišćen.

Cifre i nagrade

Commodore 64 je definitivno najuspešniji kompjuter u istoriji. Mada podaci nisu ni malo precizni broj prodatih jedinica se krece između 22 (najrasrostranjenija procena) i 30 (Ginisova knjiga rekorda) miliona.

Broj komercijalnih igara je bio oko 10.000 (mada nebiste verovali šta se sve prodavalo), a komercijalnih programa oko 3.000 (i u ovoj grupi je bilo svega i svačega).

Preko 150 periferalnih uređaja je razvijeno specifično za ovu seriju kompjutera (ne računajući joystick-e i ostale univerzalne uređaje) a mnogi od njih tipa IDE64 (IDE HDD kontroler za c64/128) su razvili, delili šeme i prodavali fanovi koji nisu tražili profit of toga. Kao šlag na tortu bi bio podatak da je SID proglašen jednim od 10 najboljih tranzistorskih/integrisanih kola svih vremena.

Jedinstvena specijalnost debeljka je prevazilaženje ograničenja hardvera. Zvuči čudno ali vremenom su pronalaženi načini da se urade stvari za koje su dizajneri kompjutera bili spremi da se zakunu da nisu moguće. Sve je počelo prikazivanjem sprajtova u borderu, delu ekrana van dohvata grafičkog čipa koji je mogao samo da menja boje. Ali radni deo ekrana je mogao biti pomeren ili slagan da je pomeren i na taj način neke stvari su mogle sa se strpaju van njega. Odatle se krenulo u nepregledan niz trikova, nedokumentovanih komandi, greški u čipovima kojima su se postizali zanimljivi rezultati itd. Vrhunac bi definitivno bili IFLI grafički mod koji debeljku davao teoretsku rezoluciju od 320x200x128 boja (maksimalni broj postignutih boja je 87 a i slika se tresla kao luda dok je procesor radio skoro punom parom) i teranje kontrolerskog čipa u prvom 1541 disk drajvu da vrši matematičke operacije i oslobađa centralni procesor za druge poslove. Za kraj spomenimo i programče zvano Gigaload koje je ubrzavalo rad sa diskom neverovatnih 7 puta!

Otovorenost i proširivost je bila još jedna važna stavka u uspešnosti. Sa strane su bila dva joystick porta (koji su bili identični onima sa Sega MasterSystema ali nedevoljno iskorišćeni sobzirom da je postajao samo 1 taster na joysticima), kao i konektor za napajanje. Zadnja strana je krila ono pravo. Pored R/F (antenskog) izlaza i konektora za kasetofon tu su bili i Memory Expansion port koji je bio korišćen za najveće egzibicije sobzirom da je imao najveću fleksibilnost od svih, zatim User Port koji je u stvari paralelni port i Serijski post koji je korišćen između ostalog i za povezivanje diska. Tu se još našao i kompozitni video izlaz za vezu sa monitorom.

Dodaci koji su se pojavljivali za C64 su bili stvarno raznovrsni i ponekad uistinu jedinstveni. Počevši od standardnih kao što su miševi, razni uređaji za masovno skladištenje podataka (postojao je i hard disk kontroler, SCSI tipa) do stvarno egzotičnih tipa adaptera za obradu video signala (jedinstven slučaj na 8-bitnim kućnim računarima), oscloskopa, govornih modula, senzora mirisa i svih ostalih zamislivih i nezamislivih skalamerija. Dodaci su od njega činili jeftino rešenje za mnoge amatere i entuzijaste, pa čak i profesionalce kao ispomoć u raznim poslovima. Poznat je slučaj gde ih je jedna britanska firma koristila za kontolu strugova za drvo pri izradi klasičnog nameštaja.

Barbarian, Creatures, Defender of the Crown, International Karate +,
 Neuromancer, Project Firestart, Turrican, Usagi Yojimbo, Vendetta.

Sa ovakvom korisničkom bazom obično dolazi i ekvivalentno jaka underground scena. Commodore 64 je imao verovatno najjaču i sigurno najfanatičniju demo scenu. Okupljanja demo grupa su bila veličine današnjih što će reći zauzimala su više sajamskih hala. Kompetitivnost je bila na najvišem mogućem nivou a atmosfera iako napeta u smislu dokazivanja ko je najdublje prokljuvio svog ljubimca bila je opuštena u smislu drugarstva i bliskosti ljudi (sa par nužnih izuzetaka na žalost). Skoro svi veliki proboji u programiranju i najjaci trikovi su nastali ovde. Najveći dokaz fanatizma je da ova demo scena još uvek postoji. Istina svela se na desetak malih grupa ali na većini okupljanja drugih demo scena još uvek postoji C64 kategorija na kojim pored tuh grupa ima dosta pojedinačnih prijava za takmičenja.

Naslednici
Uspeh Comodore-a 64 je naravno povukao za sobom seriju naslednika i varijacija. Prvo je tu bila serija kompjutera namenjena najmanjim firmama i privatnim preduzetnicima. Kompjuteri su bili brzi sa izbačeinim ili oslabljenim aspektima važnim za igranje ali ugrađenim programima u ROM čipa text procesora i spreadsheet-a i naravno procesorom 7501 na 1.76 MHz.

To su bili Commodore 16/116/Plus4. Zatim je iste godine kada i zadnja dva predstavljen ozbiljan poslovni kompjuter u Commodore stilu - Commodore 128. I pored duplo veće memorije, boljeg procesora (8502 na 1MHz), poboljšanog disk drajva, veće proširivosti kao i dodatnog procesora Z-80 namenjenog kompatibilnosti sa tada najbitnijim OS-om C/PM-om i ugrađenog moćnog mašinskog editora najpoznatija osobina ovoga kompjutera je bila njegova skoro savršena kompatibilnost sa modelom 64 za koga je postojao poseban mod. Kasnije je izdata i redizajnirana verzija sa odvojenim kućištem da bi izgledao poslovnije.


Commodore 65

Pravi naslednik se trebao pojaviti 1991 godine pod imenom Commodore 65 ali osim par nefunkcionalnih prototipova nije ništa urađeno. Trebao je da ima superiorne grafičke i zvučne mogućnosti u odnosu na tada Commodoreovu perjanicu Amigu mada sa slabijim procesorom i manje memorije. Takođe je trebao imati ugrađenu 3½" disketnu jedinicu kapaciteta 1MB ali problemi sa hardverom su bili preveliki i sve se obustavilo.


C64 Basic V2, ekran po paljenju kompjutera

 

C64 u našoj zemlji
Prvi "debeljci" su kod nas stigli 1984. godine kad i u ostatak Evrope. Tek negde 1988. pocinje da se stvarno omasovljuje (standardan period od 6 godina kašnjenja za nas). Naravno piraterija je bila važan faktor kod odabira kućnog kompjutera kod nas, kao i veličina (šverc komerc, zbog ovog drugog C64 je mogo duže ratovao sa spektrumom kod nas nego u ostatku Evrope). Sa druge strane upravo to kašnjenje nas je poštedelo prve 2-3 godine loših igara i bacilo nas pravo u zlatno doba. Iako su krajem osamdesetih i početkom devedesetih na kompjuterske entuzijaste kod nas gledali kao na svetsko čudo Commodore je napravio ubedljivo najveći prodor i napokon nagrizao tabu zvani "kompjuter u kući" iako je prvenstveno služio kao igračka mašina.

Dizajn i verzije
Osim osnovnog breadbox tamno-krem dizajna pojavili su se jos par. Prvo C64-C koji je predstavio kućište bele boje slično 128-icinom samo sa upuštenom zadnjom stranom. Ovo je stvorilo probleme sa par hardverskih dodataka pa se vratilo breadbox dizajnu samo bele boje. Oba modela su imala redizajnirane, integrisanije matične ploče koje su imale minimalne probleme sa kompatibilnošću zbog novog zvučnog čipa. I prvi disk drajv je vremenom bio zamenjen novim, manjim koji je bio kritikovan od strane demo grupa jer niti je mogao da svira po disketama niti se novi kontroler mogao direktno kontrolisati osim toga bio je manje izdržljiv u odnosu na svog predhodnika i znao se pregrejati usled dužeg intezivnog rada.


Commodore 64SX

Povodom 1.000.000 prodatih primeraka izdata je specijalna serija od 1000 primeraka zlatne boje za pozlaćenim delovima i pozlaćenim pločicama sa serijskim brojem. Mnogo važnija izmena od ovih je bila Commodore 64SX. To je bio prvi prenosni kompjuter sa ekranom u boji u istoriji. U metalnoj kutiji težine nekih 7kg nalazio se Commodore 64, 1541disk drajv i 5" kolor monitor i bilo mu je potrebno spoljno napajanje ali se tastatura lako preklapala preko kutije i zatvarala je dok je držač iste služio da podigne monitor u operacionom modu i kao ručka za nošenje u zatvorenom modu.

Na kraju se pojavila i propast zvana C64GS (game system). Bio je to žalostan pokušaj Commodorea da se probije na tržište konzola Commodore 64 upakovanim bez tastature i portova osim Joystick/TV/Cartridge.

I za kraj da se vratim onome što nas najviše intertesuje, igrama. Iako je put sazrevanja bio dug, vremenom je Commodore 64 prerastao u izvrsnu igračku mašinu. Iako hardverski ozbiljno hendikepiran u odnosu na konkurenciju, u vidu igračkih konzola, sto se tiče igara kvalitet najboljih igara nije zaostajao a raznovrsnost je bila svakako veća. Neke igre su i dan danas merila kvaliteta (spomenu li neko Neuromancer?) dok su druge stvorile ili revolucionarizovale žanrove koji će tek kasnije napraviti veliki bum (kao Zack McCracken ili Project Firestart). Najbrojnije su bile pucačine i platforme ali ako je neki žanr obeležio "debeljka" to su bile arkadne avature. Dotični žanr nije nastao na njemu ali je bez pogovora na njemu je doživeo svoje najsvetlije trenutke i dobio skoro sve poznate podžanrove. Iako je mali procenat igara bio stvarno dobar to je i dalje davalo neprevaziđenu biblioteku kvalitetnih igara. Na žalost Commodore 64 je ispao slepo crevo najviše zbog krajnje specifičnosti programiranja igara (čist mašinac sa skromnim spiskovima trikova za prevazilaženja ograničenja). Da je bio agresivnije nametan u istočnoj Aziji mogao je ostaviti i upečatljiviji trag ali ovako je često neopravdano izostavljan kada se piše o istoriji igara (sa izuzetkom evropskih autora, koji znaju da cene ono što su imali)

Sve u svemu Commodore 64 je ostavio značajan trag u srcima svojih vlasnika kao i u istoriji igara. Ovako briljantan kompromis izmedju igračke i ozbiljnog kompjutera nije više nikad postignut.

 Emulator/ download/ homepage  What's new  General info/ opis/ tutoriali
CCS64 V3.0 Beta 1.4
DOWNLOAD
www.ccs64.com
n/a

CCS64 je najpopularniji ako ne i najbolji emulator Commodorea 64. Za sve verzije ovog CCS64 posetite zvanicni homepage.

VICE 1.15 (Win 32)
DOWNLOAD

www.viceteam.org
n/a ICE je drugi pretendent za najbolji C64 emulator. Osim toga emulira i Pet seriju, VIC20, C128, C4+, C16 i C116.

 Fajl/ download  General info
   

 Linkovi

www.c64.com  C64.com, najčuvenija baza C64 igara
http://shoot.cjb.net  sajt posvećen pucačinama za "debeljka"
http://s64.emuunlim.com  sajt posvecen sportskim igrama za "debeljka"
http://girls.c64.org  sajt posvećen igrama za odrasle :)
www.lemon64.com  opisi, slike, omoti, igre, programi, sve što vam srce ište
http://www.c64.cc  cocos, najbolji linklist za c64 sajtove

Originalni textovi

Opisi 

Autorski textovi (Editoriali) 

ScreenFun

Interactive stuff

Site Search (powered by Google) 

Emulation Galaxy site sekcije

EmuGlx stuff 

Arhiva vesti 

Links (prijatelji i sl. )


www.digitalnisvettv.com
Va vodič kroz domaće IT trite


http://madfox.on.neobee.net
Prevodi igara na srpski by Mad Fox


www.anime-overdose.com
Anime titlovi na srpskom

www.bg-anime.com
Domaći anime forum/zajednica

www.trablmejker.com
Underground Online!

http://gw-adria.co.cc
Domaci Guild Wars portal
www.iss-world.net
Domaći fan sajt posvećen ISS/WE/PES
www.catacomb.co.yu
Igraonica Catacomb (Novi Sad)
www.gs.rs
Gamers Space
PC i konzole - Vesti, trejleri!

$sessin_time) { unlink($ip_file); $fh_ip = fopen($ip_file, "w+"); fclose ($fh_ip); rewind($fh_time); fwrite ($fh_time, $tim); } fclose ($fh_time); // Let's get the IP of the person viewing the page... $ip = $REMOTE_ADDR; // Check the "log_ip.txt" file for the IP; // if duplicate let's not write any changes (count or ip). $file=file($ip_file); foreach ($file as $key => $name) { if (rtrim($ip) == rtrim($name)) { // Flag so we will not do anything later $duplicate_ip=true; } } // If they have not already been here, if (!($duplicate_ip)) { $fh_ip = fopen ($ip_file, "a"); // append their IP to the "log_ip.txt" file fwrite ($fh_ip, "\n".$ip); fclose ($fh_ip); } // Count these NEW people viewing the page... $fh_count = @fopen ($count_file, "r+"); $myCounter = (int)fgets($fh_count,10000); // Again, if they have already been here we do // not want to count them. We only want a // "unique visitor" count. if (!($duplicate_ip)) { ++$myCounter; rewind($fh_count); fwrite ($fh_count, $myCounter); } fclose ($fh_count); // Print out the number of times page has been viewed. // This is the only output returned by this script echo "
\n"; if ($myCounter >= 3999990 and $myCounter < 3999999) { if ($myCounter % 2 == 0) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } } elseif ($myCounter == 3999999 or $myCounter == 4000001) { echo "$myCounter "; } elseif ($myCounter > 4000001 and $myCounter <= 4000010) { if ($myCounter % 2 == 0) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } } elseif ($myCounter == 4000000) { $fh_win = @fopen ($winfo_file, "r+"); fwrite ($fh_win, $myCounter); fwrite ($fh_win, ""); fwrite ($fh_win, $ip); fwrite ($fh_win, ""); fwrite ($fh_win, $tim); fclose ($fh_win); echo "$myCounter!V! "; } elseif ($myCounter >= 3999980 and $myCounter <= 4000020) { echo "$myCounter "; } else { echo "$myCounter "; } echo "
"; ?>
All your rights are belong to us.
Emulation Galaxy®™ 1999 - 2008