Ako pratite emulacionu scenu jedan duži period, svakako ste do sada naučili da
je potpuno nerealno očekivati da će neki sistem biti kvalitetno emuliran u jeku
svoje aktuelnosti mada je, u sada već prilično davnoj prošlosti, bilo i
izuzetaka od tog pravila (tu pre svega mislimo na UltraHLE, emulator N64 konzole
kao i par Playstation emulatora). Postoje 2 osnovna razloga za to:
1. Primarna svrha emulatora je čuvanje
starih sistema od zaborava, a tek onda, kao logična posledica toga dolazi
mogućnost korišćenja softvera pisanog za njih. Ovo napominjemo zbog toga što
većina autora insistira na preciznosti emulacije, pa makar po cenu izuzetno
velike hardverske zahtevnosti, umesto korišćenja hakova.
2. Emuliranje funkcija novih konzola je
izuzetno težak posao i najčešće je potrebno nekoliko godina rada za postizanje
krajnjeg cilja - kvalitetne podrške za komercijalne naslove. Noviji sistemi po
pravilu imaju sve kompleksniju arhitekturu (naravno, izuzimajući
Wii) pa je tim
problem veći. Dešava se i da programeri uopšte nemaju na raspolaganju tehničku
dokumentaciju koja bi detaljnije pojasnila rad sistema, o čemu najbolje svedoči
primer Sega Saturna,
koji je tek 10-tak godina posle svog pojavljivanja dobio kvalitetan emulator.
Ovaj tekst nije namenjen samo ljudima koji se
tek odnedavno upoznaju sa emulacijom, već bi trebao da bude interesantan svima
koje ova tema iskreno zanima, jer u sebi sadrži sve što biste trebali da znate o
stanju emulacije sistema koji su navedeni u naslovu, što će nadamo se, bar
donekle zaustaviti bujicu suvišnih pitanja koja se ishitreno postavljaju našem
i drugim forumima.
U daljem tekstu slede opisi nekih od emulatora
ovih 5 konzola koji su nam skrenuli pažnju svojim kvalitetom (svi rade u Windows
XP-u i Visti) i od kojih trenutno ne postoji ništa bolje. Iako se trudimo da
ovaj tekst bude redovno osvežavan, savet je i da pratite naše
vesti
ali i forume u kojima zajedno sa drugim članovima diskutujemo o svemu vezanom za
ovu temu. Naravno, svaki od ovih sistema ima i svoju sekciju, pa je uputno da i
njih pogledate za dodatne informacije.
Sistem: Sega
Dreamcast
Dreamcast
emulacija ima već dosta dugu istoriju, što nije ni čudo kada se zna da je sistem
predstavljen još davne 1998. godine. Ozbiljni pokušaji emulacije usledili su tek
nekih 5 godina kasnije, a iz mora programa izdvajaju se Chankast i nullDC.
Emulator: nullDC
Ovaj zaista fenomenalan program je već dugo u razvoju, a
rezultat toga je zaista impresivna kompatibilnost koja višestruko nadmašuje
Chankast. Pohvalno je što i optimizacija koda fantastična, pa je za stabilnih
60fps dovoljan bilo koji procesor iz Core2Duo serije ili njegov AMD ekvivalent.
S obzirom da je emulator još uvek u fazi (javnog) beta testiranja, ne čude manji
problemi sa zvukom i kontrolnim sistemom (poslednja revizija je privremeno
izbacila podršku za džojpede) i startovanjem pojedinih igara koje zahtevaju
specifičnu proceduru. Ipak, nullDC nas je ubedio da je DreamCast emulacija
konačno dostigla zrelost.
Kao i mnoge druge 2D igre, i Capcom Vs SNK 2 radi
savršeno u nullDC-ju
Emulator: Chankast
Ovaj emulator predstavljen na proleće 2004. godine je bio
prvi program svoje vrste koji je mogao da pokrene dobar deo komercijalnih igara
pisanih za Seginu 128-bitnu konzolu, između ostalog i Metropolis Street Racer,
Power Stone 1 i 2, Capcom Vs SNK 2 i dosta drugih. S obzirom da je
Chankast do danas ostao u alpha fazi razvoja kompatibilnost je prilično skromna,
a ostalo je i dosta posla vezanog za optimizaciju samog koda čime bi se smanjila
prilična hardverska zahtevnost. Nažalost, sudbina projekta je veoma neizvesna -
razvoj nije zvanično obustavljen, ali ostaje činjenica da nove verzije nema već
nekoliko godina, pa je realno reći da on pripada prošlosti. Jedini razlog zbog
čega se još uvek nalazi u našoj Dreamcast sekciji je što kvalitetnije emulira
nekolicinu igara, u odnosu na nullDC.
Dead or Alive 2, jedna od najlepših igara za Dreamcast
Kako se emulira DC?
Pošto originalne DC igre dolaze na nestandardnom medijumu
koji je Sega krstila kao GD-ROM, klasični CD i DVD čitači ga jednostavno ne
vide. To znači da je potrebno da imate kopiju originalnog naslova koju možete
pokrenuti ili preko čitača ili sa hard diska, mountovanjem image fajla ili
direktnim učitavanjem iz emulatora, u slučaju nullDC-ja. Takođe, neophodan vam
je i BIOS same konzole.
Odlični Power Stone možete igrati samo u režimu za jednog
igrača, jer nije podržano više kontrolera
Budućnost DC emulacije?
Pojava nullDC-ja je definitivno potvrdila da je DreamCast
emulacija sazrela, s obzirom na ogroman broj podržanih igara koje rade gotovo
bez ikakvih problema i na prosečnim računarima. U narednom periodu zato osim
povećanja kompatibilnosti ne treba očekivati ništa posebno revolucionarno.
Sistem: Sony Playstation 2
Iako lagano odlazi u istoriju, PlayStation 2
je vrlo interesantan za programere koji su do sada ponudili barem 5 emulatora
ovog sistema. Nažalost, na sceni je već duže vreme samo jedan, PCSX 2.
Emulator: PCSX 2
PCSX 2 je u stanju da solidno emulira na desetine igara za
PlayStation 2 i to sa zvukom! Naravno, grafička emulacija u većini slučajeva
nije savršena, a isto važi i za audio komponentu. Ipak, najveći problem je
hardverska zahtevnost - autori toplo preporučuju najbrže procesore i grafičke
kartice današnjice, mada značajan broj igara radi lepo i na prosečnim
konfiguracijama.Brojni bagovi ipak čine da svega par njih ima playable status,
odnosno dozvoljava da ih kompletno završite.
Sama struktura PCSX2 je veoma nalik na ePSXe,
što znači da je zasnovan na modularnoj osnovi, odnosno da su mu potrebni
grafički, zvučni i drugi pluginovi koji na sreću dolaze u paketu sa njim, mada
se pojavljuju i samostalno. Osim zvaničnih verzija, vrlo često se pojavljuju i
bete, za koje autori naravno ne garantuju stabilan rad, pa ih zato i ne držimo u
našoj PlayStation 2 sekciji.
Final Fantasy XII je jedna od retkih igara koje rade
fantastično u PCSX 2
Kako se emulira PS2?
Iako PC računari ’’vide’’ originalne PS2 diskove, za emulatore su
potrebne kopije koje se mogu jednostavno kreirati pomoću DVD Decryptera ili
nabaviti na neki drugi način, što u ovim krajevima nikada nije bio problem.
Naravno, pravljenje image fajlova i startovanje igara sa hard diska je najbolji
izbor. Takođe, trebalo bi da u direktorijumu sa programom postavite i BIOS
konzole.
Final Fantasy X-2
Gran Turismo 4 je igriv, ali samo na određenim stazama
Budućnost PS2 emulacije?
Mada smo pre par godina bili preplavljeni emulatorima
najpopularnije konzole svih vremena, entuzijazam programera kao da je značajno
splasnuo od tada. Jedini pravi emulator trenutno je PCSX2 ali nas njegov
stabilan razvoj ubeđuje da nam i ne treba sličan program.
Sistem: Xbox
Xbox
emulacija je još uvek povoju, iako su se prvi emulatori pojavili još tokom 2003.
godine. U pitanju su CXbx i Xeon.
Emulator: CXbx
U ovom trenutku, CXbx je emulator koji najviše obećava, iako se do sada nije
pojavila nijedna zvanična verzija. Ipak, ovaj program je u stanju da pokrene
nekoliko naslova kao što su Smashing Drive, Futurama,
Battlestar Galactica, a Turok Evolutions je čak u potpunosti igriv!
Najbolje od svega, autor tvrdi da je za pun frame rate dovoljan Pentium III
procesor, 256 Mb RAM-a i grafička kartica ranga davno zaboravljenog GeForce 3.
Futurama je jedna od nekolicine igara koja je donekle
igriva u CXbx-u
Emulator: Xeon
Već prva verzija Xeona donela je podršku za NTSC verziju
Halo-a, mada je zbog veoma loše optimizacije njegova emulacija izuzetno spora.
Nažalost, ni o ovom programu već isuviše dugo nema apsolutno nikakvih
informacija.
Prvi ingame screenshot iz Smashing Drive-a, naravno iz CXbx-a
Kako se emulira XBOX?
Standardni PC čitači ne vide originalne Xbox igre, tako da
je potrebno da se one "ripuju" i zatim startuju sa hard diska ili narežu na DVD.
Alternativno rešenje je da pronađete piratsku kopiju, za šta sigurno imate
neuporedivo veće šanse.
Budućnost Xbox emulacije?
Iako su Xeon i Cxbx nagovestili da ćemo relativno brzo
dobiti upotrebljiv emulator ove konzole, ispostavilo se da to ipak neće biti
slučaj. Cxbx je doduše aktivan, ali njegov napredak je izuzetno spor, pa je vrlo
teško predvideti kada će moći da se svrsta u rang kvalitetnih programa svoje
vrste.
Sistem: Nintendo GameCube
GameCube
emulacija je dosta kasno počela sa razvojem, ali već duže vreme pobuđuje veliku
pažnju, jedino zahvaljujući Dolphinu.
Emulator: Dolphin
Od svog prvog izdanja Dolphin je izazivao veliko interesovanje, jer je bio u
stanju da startuje veliki broj GC igara, uz odlično emulaciju 2D grafike, i
delimičnu podršku za 3D funkcije kao i zvuk. Ipak, ogroman korak unapred
načinjen je kada je projekat postao open source - od tada, svakog dana se pojavi
barem nekoliko novih revizija, pa nije ni čudo što je kvalitet programa značajno
porastao. Zbog toga, Dolphin sada emulira veoma veliki broj naslova, mada treba
istaći da svi imaju problema sa raznoraznim grafičkim bagovima i zvukom. Slično
kao i za PCSX 2, preporuka je što brži računar i po mogućnosti 64-bitni Windows,
za koji postoji specijalno optimizovana verzija.
Jedna od najbolje emuliranih igara u Dolphinu -
Metroid Prime
Kako se emulira GameCube?
Poznato je da Nintendo više od svih vodi računa o tome da njegove igre imaju
maksimalan stepen zaštite od kopiranja, a sa GameCubeom je u tome definitivno
uspeo. Ipak, moguće je napraviti image fajlove originalnih igara koji će
savršeno poslužiti za emulaciju. Za više detalja o ovome pogledajte tekst
GameCube piraterija i
GameCube piraterija vol2 delo Branislava7.
Još jedna olakšavajuća okolnost je da GC ne poseduje sopstveni
BIOS, za razliku od svih drugih sistema koji su ovde obrađeni.
Mario Kart Double Dash!! je igriv,
ali ima priličan broj problema
Budućnost GameCube
emulacije?
Prema rečima programera, sam hardver konzole nije tako komplikovan i toliko
različit od PC-ja kao što je slučaj kod Playstationa 2, što je možda i razlog
strahovito brzog razvoja Dolphina, koji je već sada izuzetno upotrebljiv
program.
Igre iz Resident Evil serijala za GameCube pokazale su se
kao najproblematičnije za emuliranje (Resident Evil 0)
Sistem: Nintendo
Wii
Najpopularnija konzola današnjice je zbog svog
jednostavnog hardvera već prilično dobro emulirana.
Dolphin
Prelaskom u open source vode Dolphin je tokom leta 2008. dobio podršku za
Wii, pa tako već
postoji značajan broj igara koje potpuno normalno funkcionišu, najviše
zahvaljujući (nepotpunoj) emulaciji Wiimote-a. Neke od njih su Castlevania
Judgment, Fire Emblem: Radiant Dawn, Ghost Squad, House of the
Dead 2 & 3, Sonic and the Secret Rings, Wario Land: Shake It! i druge. Najveći
nedostaci vezani su za veoma nedorađenu emulaciju zvuka i nedostatak podrške za
nunchuck, tako da igre koje ga zahtevaju ne mogu ni da se startuju. Zahtevnost
varira od naslova do naslova, ali za kakve-takve rezultate, preporuka je neki
Core2Duo procesor i grafička kartica makar ranga 8600GT.
Legend of Zelda Twilight Princess izgleda odlično, ali mu
nedostaju zvuk i podrška za kontroler
Kako se emulira Wii?
Očekivano, emulator može jedino da čita kopije originalnih igara, ali je za
njihovo startovanje isto tako neophodan masterkey.bin (barem u slučaju Dolphina)
koji mora biti prisutan u direktorijumu sa emulatorom.
Mario & Sonic at the Olympic Games
zahteva izuzetno jak hardver
Budućnost Wii emulacije
Jednostavnost hardvera i brz razvoj Dolphina sjajna su garancija da emulacija
ovog sistema ima sjajnu budućnost.
Resident Evil: The Umbrella Chronicles se emulira sasvim
lepo u dolphinu mada uz povremene zvučne bagove
I zaključak...
Kada se sve sabere i oduzme, dolazimo do zaključka da jedino nema
potrebe gubiti vreme sa emulacijom Xboxa, koja je još uvek u početnom stadijumu
razvoja. Ostali sistemi (Dreamcast, Playstation 2, GameCube i Wii) poseduju
kvalitetne emulatore, pa su mnogi naslovi pisani za njih veoma upotrebljivi, što
se posebno odnosi na Seginu konzolu. Još jednom, napominjemo da na svim ovim
programima ima još jako mnogo da se radi, i da nijedan od njih nije ni blizu da
po funkcionalnosti zameni pravi sistem. I naravno, ukoliko ste se uopšte
pitali - nikakvi emulatori za PlayStation 3 i Xbox360 trenutno ne
postoje. |