Emulacija: sve što treba da znate za početak.
Kada je Emulation Galaxy počinjao sa radom, emulacija je još uvek
bila prilično egzotična tema koju je dobro poznavao samo manji krug ljudi.
Međutim, u poslednjih nekoliko godina, stanje se značajno promenilo na globalnom
nivou, najviše zahvaljujući servisima kao što su Nintendov Virtual Console, Xbox
Live Arcade i PlayStation Network, koji su vlasnicima konzola omogućili da
isprobaju hitove pisane za starije igračke sisteme, upravo putem emulacije.
Ipak, normalno je da još uvek postoje razna pitanja i nedoumice, zbog čega smo
se i odlučili da napravimo ovaj FAQ. U njemu ćete pronaći pitanja i odgovore
vezane za apsolutno sve oblasti emulacije, ali i naš sajt koji po mnogo čemu
veoma specifičan. Kao i svaki drugi tekst koji objavljujemo, i ovaj ćemo
povremeno dopunjavati novim sadržajem.
I Emulatori
1. Šta je emulacija?
2. Šta su emulatori?
3. Ko pravi emulatore?
4. Zašto emulatori Playstationa 2, GameCuba, Xboxa ili Wii-ja nisu kvalitetni
kao emulatori nekih starijih sistema?
5. Da, ali zašto još uvek nema emulatora nekih starijih igara i konzola? 6. Da
li je emulacija legalna? 7. Da li mogu da pomognem ljudima koji rade emulatore?
II Formati zapisa
1. Šta su ROM-ovi?
2. Koliko su veliki ROM-ovi?
3. Da li se emulirane igre mogu pronaći u još nekom formatu, osim ROM-a ?
4. Šta je to image fajl?
III Hardver
1. Koja konfiguracija mi treba za igranje?
2. Zašto mi je neophodno dosta RAM-a za igranje novijih igara?
3. Zašto emulirane igre traže mnogo jače mašine od onih na kojima originalno
rade? Npr. zašto N64 emulatori traže PC koji je nekoliko puta brži od Nintenda
64 da bi igre radile kao na njemu? 4. Neki emulatori rade presporo. Šta da
radim?
IV Problemi sa ROM-ovima i
pokretanjem igara
1. Imam ROM, ali emulator neće da ga pokrene!
2. Imam 2 emulatora jednog sistema, ali samo jedan prepoznaje igru!
3. Imam ROM jedne igre za MAME koja je normalno radila, ali od kada sam skinuo
novu verziju to nije slučaj!
V Mini rečnik i ostalo
1. Šta je to BIOS?
2. Šta je enkripcija?
3. Šta tačno podrazumeva termin ''dump''?
4. Emulacioni bonton
5. Mogu li i gde da postavim pitanje na koje ovde nije odgovoreno?
VI Pitanja u vezi sajta
1. Zašto u tekstovima Seginu 16-bitna konzolu zovete (Sega) Mega Drive 2, a ne
Genesis ili samo (Sega) Mega Drive?
2. Zašto se sadržaj na sajtu ne osvežava malo češće?
I Emulatori
1. Šta je emulacija?
Najkraće rečeno, emulacija predstavlja pokretanje softvera pisanog za jednu
platformu na nekoj drugoj, za koju program nije izvorno namenjen. Taj proces
omogućavaju emulatori.
2. Šta su emulatori?
Emulatori su svi programi koji nam omogućavaju da na nekoj platformi pokrenemo
softver pisan za druge sisteme, bilo da su u pitanju kompjuteri, konzole,
igrački automati ili čak fliperi. Emulation Galaxy se prevashodno bavi
emulacijom na PC-ju (mada postoje sekcije namenjene vlasnicima konzola) i to na
Windows platformama (XP i novije verzije) za koje i izlaze praktično svi
najbolji emulatori.
3. Ko pravi emulatore?
Pre svega da kažemo da postoje komercijalni i nekomercijalni emulatori.
Komercijalne emulatore izrađuje nekoliko kompanija i pojedinaca (recimo Bleem! i
Connectix koji odavno više ne postoje), ali je ogromna većina ipak freeware
(besplatna) i delo je nezavisnih autora, koji se bave emulacijom iz hobija. Neke
emulatore radi svega jedan čovek, dok pojedine kao npr. MAME razvija tim koji
broji na stotine članova.
4. Zašto emulatori
Playstationa 2, GameCuba, Xboxa ili Wii-ja nisu kvalitetni kao emulatori nekih
drugih sistema?
Ono što će vam svi autori emulatora reći jeste da njihova osnovna svrha nije da
omoguće igranje svih igara sa aktuelnih platformi na PC-ju, već da sačuvaju
zastarele sisteme od zaborava. Ipak, mnogo važnije od toga je činjenica da sve
ove konzole imaju vrlo kompleksan hardver, kojeg je vrlo teško emulirati bez
višegodišnjeg rada.
5. Da, ali zašto još uvek nema
emulatora nekih starijih igara i konzola?
Opet, ovaj problem je direktno vezan za nepoznavanje načina na koji funkcioniše
hardver konzole, usled nedostatka tehničke dokumentacije. Kod igara sa automata
postoji i dodatne otežavajuće okolnosti, a to su enkripcija i nedostatak ROM-a
igre koju treba emulirati. Često se dešava da je emulacija neke igre moguća i da
bi ona sigurno radila kada bi neko dumpovao njen ROM.
6. Da li je emulacija legalna?
Zavisi. Posedovanje i razmena besplatnih emulatora je 100% legalna po svim
tumačenjima, ali stvari drugačije stoje kada su u pitanju ROM-ovi. Teoretski,
dozvoljeno je da imate bilo koju igru samo pod uslovom da je posedujete i u
originalnom formatu tj. da sve igre koje preuzmete imate na originalnim
medijumima. Realno stanje je potpuno drugačije, tako da nema neke naročite
opasnosti ni ako preuzmete neku igru koju nemate. Doduše, na internetu je daleko
najlakše pronaći igre za Segine konzole. Nintendo i Sony su i dalje vrlo
osetljivi na ovu pojavu pa se do naslova za njihove sisteme dolazi malo teže.
7. Da li mogu da pomognem
ljudima koji rade emulatore?
Nekada autori objave skriptu uz pomoć koje je moguće da prevedete ceo program na
svoj jezik, i ako to autor dozvoljava, možete mu poslati taj prevod a on će ga
uvrstiti u sledeću reviziju emulatora. Naravno, možete i donirati njihove
projekte određenom novčanom sumom, što ponekad ima i dosta koristi, jer će vas
to uključiti u beta testiranje novih verzija.
II Formati zapisa
1. Šta su ROM-ovi?
ROM je ustvari naziv za podatke sa kertridža koji se uz pomoć specijalnog
hardvera ''dumpuju'', odnosno prebacuju na PC. Kertridži nisu vezani samo za
konzole, već se nalaze i u velikoj većini igračkih automata.
2. Koliko su veliki ROM-ovi?
Zbog toga što su kertridži veoma skupi, njihovi kapaciteti su daleko manji nego
kod naslova koji dolaze na medijumima kao što je CD. ROM-ovi se po pravilu
distribuiraju u obliku zip datoteka a veličina im varira od nekoliko kilobajta
pa sve do nekoliko desetina megabajta koliko su «teške» neke igre sa automata.
3. Da li se emulirane igre
mogu pronaći u još nekom formatu, osim ROM-a?
Naravno. Igre koje dolaze na normalnim kompakt diskovima ne zahtevaju nikakvo
''dumpovanje'' i slične procese. Dovoljno je samo da ubacite CD i započnete
igranje! Alternativno, tu su image fajlovi.
4. Šta je to image fajl?
Image fajlovima se nazivaju svi podaci koji su arhivirani sa kompakt diskova ili
disketa na hard disk u ISO ili neki drugi format. Nekada se dešava da su
pojedine konzole toliko stare ili nepoznate da se za njih više ne može pronaći
igra u originalnoj formi, pa je jedini način da ih odigrate, skidanje sa neta.
Pošto ih nabavite u takvom obliku, posebnim postupkom one se mogu nasnimiti na
CD i „mountovati“ preko Daemon Toolsa ili nekog sličnog programa, a neki
emulatori dozvoljavaju da ih koristite i u takvom ''image'' obliku (npr. Gens
ili ePSXe). Što se tiče igara sa disketa (pre svega Amiga softver), problem je
što PC disketna jedinica (ako je neko još uvek ima) ne može da ih pročita, pa i
one moraju da se dumpuju uz pomoć specijalnih uređaja, pri čemu se tako
prebačeni podaci ne zovu ROM-ovi nego takođe image-i (disketa, u ovom slučaju).
MAME je aktuelizovao i CHD image - naime neki noviji igrački automatima pored
kertridža poseduju i hard diskove kapaciteta većeg i od gigabajta, koji služe za
čuvanje ogromnog dela sadržaja same igre. Prevođenjem ovih podataka na PC oni
postaju CHD image.
III Hardver
1. Koja konfiguracija mi treba
za igranje?
Jasno je da emulator Sega Master Systema i Playstationa 2 ne mogu da imaju istu
zahtevnost, pa je odgovor na ovo pitanje dosta opširan. Generalno, pojedini
emulatori (npr. ZSNES) se mogu pokrenuti i na 386 računarima sa 4MB RAM-a i
matematičkim koprocesorom, ali realno, bez Pentiuma na 200 mhz i 32MB RAM-a,
nećete moći da pokrenete ni emulatore 8-bitnih konzola punom brzinom.
Najzahtevniji emulatori poput MAME (za pojedine igre) ili PCSX 2 traže i po više
od 1GB RAM memorije, grafičke kartice najnovije generacije i procesore sa 4
jezgra čiji radni takt prelazi i 4 gigaherca. Ono što je praktično zajedničko za
sve emulatore je upravo da je brzina procesora ta koja je ključna, dok svi
ostali elementi hardvera igraju daleko manju ulogu. Za detaljnije informacije o
zahtevnosti možete nas pitati na forumima, pročitati opis emulatora ako postoji,
ili pogledati readme.txt koji dolazi uz emulator.
2. Zašto mi je neophodno dosta
RAM-a za igranje novijih igara?
Ako govorimo o sistemima koji se zasnivaju na kertridžima, sve zavisi od
veličine igara. Prvo, treba znati da kertridži imaju svojstva hard diska, ali i
RAM memorije. Konkretno, kertridži se mogu pisati i brisati kao i HDD, ali je
njihova brzina rada mnogo veća, zbog čega se kod igara na ovom medijumu u
velikoj većini slučajeva učitavanje i ne primeti. Prilikom učitavanja ROM-a,
igra se prebacuje u RAM memoriju koja tada «glumi» kertridž. Kada su u pitanju
male igre (stariji naslovi sa automata, NES, SMS igre) dovoljno je 16, pa čak i
8MB, ali ostvarenja sa pozamašnom veličinom (NeoGeo, N64 ili neke novije igre sa
automata) zahtevaju idealno i do 512 MB RAM-a. Naravno, ukoliko nemate ovoliko
memorije emulacija je i dalje moguća, ali ce učitavanje biti sporije. U
ekstremnim slučajevima, igranje neće biti moguće usled konstantnog rada hard
diska koji pravi swap fajl kao (lošu) alternativu.
3. Zašto emulirane igre
zahtevaju mnogo jače mašine od onih na kojima originalno rade? Npr. zašto N64
emulatori traže PC koji je nekoliko puta brži od Nintenda 64 da bi igre radile
kao na njemu?
Emulacija, pogotovu novijih konzola je izuzetno složena. Pošto se PC i konzole
jako razlikuju u arhitekturi (odnosno hardveru i načinu rada), procesor i
grafička kartica PC računara su izuzetno opterećeni emulacijom raznih funkcija
konzola. Što je hardver sličniji, to je emulacija manje zahtevna. Npr. Macintosh
i Amiga računari imaju sličnu arhitekturu, pa se prilikom emulacije Amige na
Macu ili obrnuto, ne gubi gotovo ništa na brzini (programi i igre rade gotovo
podjednako brzo na obe platforme), ali je zato emulacija Amige na PC-ju jako
zahtevna, zbog potpuno različitog hardvera i načina rada.
4. Neki emulatori rade
presporo. Šta da radim?
Većina emulatora dozvoljava da sami podesite neke parametre vezane za kvalitet
grafike i zvuka, čim se zahtevnost može značajno smanjiti. Naravno, uvek postoji
mogućnost da se pojavi nova verzija emulatora koja će biti mnogo brža. Dobar
primer je Nebula, emulator nekoliko arkadnih sistema koji je prepolovio svoju
zahtevnost od prve verzije pa do danas.
IV Problemi sa ROM-ovima i
pokretanjem igara
1. Imam ROM, ali emulator neće
da ga pokrene!
Za ovo postoje 2 objašnjenja koja pokrivaju 90% situacija
a) emulator nema podršku za ovu igru.
b) ROM igre nije ispravan ili kompatibilan. To ćete najlakše proveriti ako
pokušate da raspakujete igru ( u slučaju da je u zip formatu. Ako program za
raspakivanje prijavi grešku, znate u čemu je problem). Moguće je i da se u
arhivi ne nalaze svi potrebni fajlovi, ako je reč o ROM-ovima igara za automate.
2. Imam 2 emulatora jednog
sistema, ali samo jedan prepoznaje igru!
Ovaj slučaj je jako čest među emulatorima NES-a i igara sa automata (za ovo
vidite donje pitanje). Stvar je u tome što neki emulatori ne mogu da pročitaju
određeni format u kome je igra dumpovana. Danas su loši dumpovi dosta retka
«roba».
3. Imam ROM jedne igre za MAME
koja je normalno radila, ali od kada sam skinuo novu verziju to nije više nije
slučaj!
Nažalost, to nije ništa neobično. Često se utvrdi da ROM-ovi nekih igara
jednostavno nisu dobro dumpovani, pa se taj proces obavlja ponovo, što rezultuje
u drugačijem nazivu ROM-ova koji ulaze u romset i dodavanju nekih novih fajlova.
V Mini rečnik i druge
sitnice
1. Šta je to BIOS?
BIOS je sistemski fajl na konzolama u kojem su smeštene neke informacije
neophodne za pokretanje bilo koje igre, a pored ove, često ima i ulogu
primitivnog operativnog sistema. Npr. Playstationov BIOS se aktivira kada u
konzolu ne ubacite nijedan disk i služi za slušanje CD muzike i manipulaciju
memorijskim karticama.
2. Šta je enkripcija?
Enkripcija je bukvalno prevedeno, zaštita od kopiranja koja se primenjuje na
mnogim platformama, naročito na igračkim automatima. Najčuveniji primer je
svakako Capcomov CPS-2 automat za koji su sve igre pisane u zaštićenom obliku,
tako da ih samo originalni hardver može dešifrovati. CPS-2 Shock koji je radio
na razbijanju ove enkripcije bavio se time nekoliko godina, ali je na kraju
uspeo, a kasnije se slična priča ponovila i sa CPS-3.
3. Šta tačno podrazumeva
termin ''dump''?
Kada kažemo da je neka igra ''dumpovana'', to znači da je sa originalnog
kertridža prebačena na neki drugi medijum, najčešće kompjuterski hard disk, sve
uz pomoć specijalnog uređaja. Kao što ste mogli da pročitate, sve igre sa
kertridža koje su ''dumpovane'' nazivaju se ROM-ovima.
4. Emulacioni bonton
Strani sajtovi posvećeni emulaciji u velikoj većini slučajeva ne tolerišu
rasprave o lokacijama ROM-ova igara i BIOS-a, pa na njihovim forumima nikada ne
postavljajte takvo pitanje. Kod nas je situacija nešto drugačija, a kako mi
nemamo mogućnosti da držimo igre na našem serveru, razmena linkova je
dozvoljena. Još jedna stvar - nikada nemojte napadati autore emulatora zbog toga
što njihovo ''čedo'' nema emulaciju zvuka, ne podržava određenu igru ili je
prezahtevno. Uvek imajte na umu da te ljude niko ne plaća i da svoje programe
distribuiraju besplatno. Zbog uvredljivih pisama, mnogi autori su se razočarali
i prestali sa daljim razvojem svojih aplikacija. Najdrastičniji primer je
svakako UltraHLE (prvi izuzetno kvalitetan N64 emulator) koji je upravo prestao
da postoji zbog takvih stvari. Nije greh iznositi zamerke, ali bez vređanja i
omalovažavanja programera koji troše veliki deo svog slobodnog vremena na razvoj
emulatora.
5 . Mogu li i gde da postavim
pitanje na koje ovde nije odgovoreno?
Naravno. Najbolje je da pitanje postavite na naš
forum,
ma koliko vas se ono činilo trivijalnim. Potrudićemo se da na njega ozbiljno
odgovorimo, i eventualno ga ubacimo u ovaj tekst, ako ga često postavljate ili
je dovoljno zanimljivo.
VI pitanja u vezi sajta
1. Zašto u tekstovima Seginu
16-bitna konzolu zovete (Sega) Mega Drive 2, a ne Genesis ili samo (Sega) Mega
Drive?
Zbog toga što je konzola predstavljena pod tim imenom u Evropi a i pod tim
imenom je daleko najpoznatija u našoj zemlji i okruženju.
2. Zašto se sadržaj na sajtu
ne osvežava malo češće?
Najkraće rečeno - zbog nedostatka vremena. Emulation Galaxy je nekomercijalan
sajt, koji je nastao iz čistog entuzijazma, i to se nije promenilo ni nakon
10-tak godina njegovog rada. Real life obaveze su ono što najčešće diktira
koliko možemo da mu se posvetimo. |