Tokom poslednjih desetak godina Electronic Arts je posedovao ekskluzivna prava na mega profitabilnu Star Wars franšizu, grčrvito je držeći u force grip-u! Tokom tog perioda iznedrili su nekoliko relativno kvalitetnih igara, ali sada je štafeta u obliku svetlosne sablje konačno u rukama druge kompanije. Ubisoftu je pripala čast da budu prvi koji će nakon dugogodišnje vladavine EA “dalekom, dalekom galaksijom” izbaciti visokobudžetnu Star Wars igru i obaviti je u svoje prepoznatljivo štanc-štanc džedaj ruho. Ili barem smo tako očekivali da bude! Na sam pomen Ubisofta kao novog vlasnika Star Wars licence verovatno većina vas zamišlja nekog od njihovih glavešina kako na sastanku pompezno izgovara: “Pazite ovu originalnu ideju! Star Wars igra ali u Assassin’s Creed fazonu!”

Srećom, možete da odahnete, jer su ovog puta odlučili da se ne vode tom predvidivom filozofijom. Njihov prvenac Star Wars Outlaws ipak je ispao mnogo više od Assassin’s Creed igre u Star Wars svetu.

Za vreme rada na ovom projektu Ubisoft, odnosno developer Massive Entertainment su vrlo blisko sarađivali sa Lucasfilm Games-om što nam već u startu daje do znanja da Star Wars univerzum mora biti izuzetno detaljno prenesen u okvire igre. U pitanju je open world RPG u trećem licu izrađen u velelepnom Snowdrop engine-u korišćenom u njihovoj poslednjoj vizuelno impresivnoj igri Avatar: Frontiers of Pandora.

IMA LI U GALAKSIJI “DALEKO, DALEKO ODAVDE” JOŠ NEISPRIČANIH PRIČA?

Radnja igre je smeštena između događaja iz filmova “Imperija uzvraća udarac” i “Povratak Džedaja”, u periodu kada je galaksija još uvek pod čeličnim stiskom Galaktičke Imperije koja ima tendenciju da meša svoje prste svuda, pa čak i u poslove svemirskih kriminalnih organizacija koje bujaju po marginama svemira. A u najvećoj meri zbog toga što kriminalne organizacije koriste priliku da zgrnu što više para dok je Imperija zauzeta jurcanjem za pobunjenicima. Priča počinje na peščanoj planeti Kantonika, u raskošnom obalskom kazino-gradu Kanto Bajt koji nam je poznat iz filma “Poslednji Džedaj”, žarištu bogatih turista, kockara i ratnih profitera koji traže dekadenciju i zabavu, daleko od besnog galaktičkog građanskog rata.

Igrač preuzima ulogu Kay Vess, snalažljive i hrabre junakinje koja je uvek živela na ivici zakona baveći se uličnim lopovlukom. Krov nad glavom nalazi na spratu lokalne kantine “Slomljeno kopito” (“Broken Hoof” ) u vlasništvu dugogodišnjeg prijatelja Brama, koji pored konobarisanja radi i kao broker za poslove sa one strane zakona. U zamenu za stan i hranu Kay za njega obavlja prljave posliće u nadi da će se možda jednog dana dograbiti velikog i bogatog plena koji bi joj napokon obezbedio bezbrižan život i udaljio je od kriminalne prošlosti. Svaka sličnost sa uvodnom pričom iz Assassin’s Creed Mirage verujem da je sasvim slučajna.

Nakon što upada u poprilične dugove, Kay bez previše razmišljanja prihvata posao visokog rizika, odnosno pljačkanje trezora lokalnog bogataša pod imenom Sliro Barsha koji je ujedno i šef novonastalog kriminalnog sindikata zvanog  Zerek Besh. Iako u gunguli koja nastaje kada stvari krenu lošim tokom uspeva da izvuče živu glavu, Kay navlači sebi bedu na vrat jer tokom bega uspeva da se domogne unikatnog Slirovog svemirskog broda zbog čega je Zerek Besh uzima na zub i pokreće za njom hajku u koju će se spletom okolnosti uključiti i mnoge druge svemirske kriminalne bande i frakcije, pa čak i Galaktička Imperija.

MERQUAAL JE ČOVEKOV NAJBOLJI PRIJATELJ (PORED BLASTERA I SPEEDERA)

Kay u avanturu ne ide sama, već je u stopu prati ljubimac Nix, simpatična živuljka iz rase merquaal koja je uvek spremna da joj prileti u pomoć, povuče polugu, skrene pažnju protivnika, odžepari ih ili prikupi neki nedostupni predmet ili oružje. Nixu mozete zadavati komande i usmeravati ga po želji. Pored svog vernog ljubimca, Kay se ne odvaja ni od svog VM19 blastera čije karakteristike tokom igre možete unapređivati (rafalna paljba, jonska ili eksplozivna municija). A kada situacija zagusti Kay ume da zavrljači i po koji termalni detonator, dimnu bombu, šmugne u ventilacioni otvor ili se uz pomoć kuke za kačenje uspenje na više tlo. (Da, VIŠE TLO Anakine!) Naravno, tu je i speeder bike za munjevito hvatanje magle na otvorenom prostoru, a koji vam takođe može pomoći za bržu navigaciju po mapama koje umeju da budu poprilično velike. Naravno, postoje i fast travel tačke koje progresivno otključavate otkrivanjem novih lokacija na mapi.

SVUDA POĐI – U NAJUDALJENIJU GALAKSIJU DOĐI

Lokacija za istraživanje ima sasvim dovoljno i imaćete priliku da obiđete nekoliko skroz različitih planeta. Tu je nezaobilatna Tatuina na kojoj ćete moći da iskulirate u čuvenoj kantini u Mos Ajsliju, ali i da podrobnije istražite Džabinu palatu gde vas očekuje i obračun sa Rankorom – što je jedan od zanimljivijih boss fight-ova. Tu je gorepomenuta Kantonika, odnosno kazino-grad, zatim ledena planeta Kidžimi koju smo takođe videli u filmu “Poslednji Džedaj” a provlačićete se i kroz guste zelene prašume planete Akiva. Ali to nije sve!

Za potrebe igre Massive Entertainment kreirao je i sasvim novu lokaciju, mesec po imenu Tošara koja  je inspirisana naučnofantastičnom savanom i zapravo čini najveću oblast u igri. Iako je prepuna predivnih pejzaža ona je ujedno i leglo brojnih kriminalnih organizacija. A kako je sve iz Star Wars univerzuma kanon, i ova planeta je morala da prođe cenzus kod ljudi iz LucasFilm-a koji stoje iza filmova, serija i celokupnog Star Wars univerzuma.

 

Centar zbivanja na Tošari je grad Migorena koji prosto vrvi od krimilalaca za koje možete raditi ili od kojih možete krasti. Grad vrvi od sporednih aktivnosti tako da se možete kockati igrajuci “Sabbac” (verziju pokera) na čemu se zasniva jedan od povećih sporednih questova. Možete se zatim kladiti na trke svemirskih pasa (fathiera). Nabasaćete i na arkadne aparate sa igricama koje veoma podsećaju na prve Star Wars igre sa početka 80ih sa ZX Spectrum-a. Takođe možete prisluškivati tuđe razgovore naslanjajući se na šankove u kantinama što će vam otvoriti nove side quest-ove, a imaćete priliku i da zajedno sa Nix-om probate lokalne kulinarske specijalitete i tom prilikom odigrate mini igru koja će vam otljučati neve sposobnosti za Nix-a.

Većinu nabrojanih radnji možete obavljati i na drugim planetama koje budete posećivali tokom svog putešestvija. Tokom progresa u igri, sve informacije koje budete pronalazili biće dodavane u vaš dnevnik ili mapu koji su međusobno integrisani zarad lakšeg snalaženja, tako da u igri nema puno potrebe za nasumičnim tumaranjem mapom u nadi da ćete naići na nešto zanimljivo. Skoro svaka lokacija koju možete posetiti biće na neki način pretstavljena u questovima koje budete dobijali ili otkrivali.

Napomenuo bih da su Tatuina, Tošara i Akiva poveće open world zone dok su Kadžimi i Kantonika svedeni samo na gradove.

TRAILBLAZER – JOŠ BRŽI OD „NAJBRŽEG BRODA U GALAKSIJI“

Svemirski brod Trailblazer koji je Kay “pozajmila” od Silra Barše je zapravo prototipni teretnjak koji datira još iz rata klonova i jedini je u svojoj klasi, pošto je masovna produkcija obustavljena zbog prevelikih troškova. Tokom Kayinog avanturisanja poslužće joj kao transport između planeta i zvezdanih sistema koje bude posećivala a otključaćete ga nakon uspešno kompletirane prve glavne misije.

Trailblazer, kao i speeder (koji se nalazi u svemirskom brodu) mogu se kastomizovati i unaprediti prikupljanjem raznovrsnih materijala koje kupujete kod prodavaca ili pronalazite tokom igre, ali neretko i dobijate na poklon nakon uspešno završenih questova. Ali da bi ste instalirali unapređenja morate za to posetiti ovlašćene servisere, koje uglavnom možete naći u svim većim gradovima. Pored kozmetike možete unaprediti oružje, oklop i pogon broda, kao i brzinu i upravljanje speederom. Pogled iz vozila takođe je u trećem licu tako da na žalost ne postoji mućnost pogleda iz kokpita.

Svemirske zone kojima možete slobodno leteti na putu između planeta su vam na raspolaganju i za prikupljanje resursa ali i obavljanje sporednih quest-ova. Svaka od tih zona obiluje vizuelno impresivnim lokacijama i svemirskim stanicama vrednim istraživanja. Prisutne su naravno i borbe u svemiru, odnosno dogfight sa piratima, kriminalnim frakcijama i imperijom, i taj segment igre je vrlo dobro razrađen i daje specifičan Star Wars šmek na koji smo navikli sa sve “piu-piu”  zvučnim efektima!

REPUTACIJA NA KLIMAVIM NOGAMA: KOJI JE DANAS TVOJ TIM?

Tokom svojih avantura Kay će se suočavati sa brojnim moralnim dilemama i biće prinuđena da sklapa paktove sa lokalnim bandama, kartelima i sindikatima, ali i da ih izdaje i sabotira ako situacija tako nalaže. U pitanju su: ozloglašeni Hutt klan, zatim Pyke sindikat, Crimson Dawn sindikat i Ashiga klan. Anaravno prisutna je i Galaktička Imperija sa kojom nikada ne možete imati dobar odnos, ali ih možete bar potplatiti da vas ne jure.

Za te potrebe osmišljen je vrlo interesantan sistem reputacije zbog kojeg nikada nećete moći da sa svima budete u miru i blagostanju. Već da bi ste se dodvorili jednoj bandi morate da izdate ili oštetite drugu. Slično kao što je to činio Klint Istvud u čuvenim vestern filmovima Serđa Leonea. Saradnjom sa banditima Kay gradi reputaciju i stiče njihovo poverenje koje joj može doneti beneficije u vidu pristupa većem broju poslova, boljim poslovima, nižim cenama u prodavnicama ako i neometanom pristupu teritoriji te bande. To će vam generalno olakšati život pored toga što ćete imati priliku da steknete neke od najboljih komada opreme i amajlija koje utiču na određenim nivoima reputacije.

S’ druge strane, ukoliko Kay izda bandite i sroza reputaciju to će rezultovati negativnim posledicama. Pristup određenim lokacijama i questovima će joj biti zabranjen, plaćenici će je proganjati a cene u marketima biće prenaduvane. Vaša reputacija će varirati, i treba da varira sa svakim od sindikata tokom igre, tako da ćete najverovatnije pristajati na stranu sindikata koji najviše odgovara vašim potrebama ili željama u datom trenutku. Nešto slično samo dosta manje razrađeno smo imali prilike da vidimo u igri Assassin’s Creed Odyssey.

NISAM DŽEDAJ AL’ UMEM DA PRIPUCAM, I JOŠ SVAŠTA PONEŠTO!

Iako sve što smo do sada nabrojali u mnogome podseća na Assassin’s Creed igre, čini se da najveća inspiracija zapravo leži u igrama iz Uncharted serijala. Počev od kretanja, borbe, hvatanja zaklona, kupljenja privremenog oružja od neprijatelja kao i veranja uz raznorazne litice. Prisutna je i specijalna veština usporavanja vremena (pritiskom na L3 i R3) i markiranja neprijatelja za brzi odstrel, koja verujem sasvim slučajno, liči na “dead eye mod” iz Red Dead Redemption-a. A novina je i mogućnost zagovaranja alarmiranih protivnika kako ne bi podigli uzbunu.

U igri takođe postoji niz pasivnih sposobnosti koje se dobijaju i unapređuju tako što izvršavate određene radnje (skokovi speederom, headshot-ovi protivnika). Da bi ste ih otključali morate pronaći i upoznati neke od mentora koji su eksperti za specifične veštine poput hakovanja, pucanja ili vožnje speedera. Tako da vam toplo preporučujem da ih što pre locirate i otključate najbinije veštine jer ćete time sebi znatno olakšati navigaciju u igri. Sposobnosti takođe možete poboljšavati kupovinom ili pronalaženjem novih odevnih predmeta (u vidu jakne, pantalona i futrole za blaster) koji često dolaze sa bonusima, a možete im menjati i vizuelni izgled, po uzoru na skorašnje Ubisoftove igre. A najbolje komade opreme dobićete i nakon uspešno kompletiranih misija.

Kay poseduje nekoliko korisnih gedžeta koje će progresivno i nelinearno otključavati tokom igre, kao na primer kuku sa konopcem za pentranje, elektronski dvogled za razgledanje teritorije i markiranje objekata i neprijatelja. (Ko je rekao Far Cry?) ili holotracker za pronalaženje skrivenih trezora. Takođe ćete pozamašno koristiti splicer za hakovanje elektronskih brava, ili data spike za obijanje kovčega i zaključanih vrata. U tu svrhu su dizajnirane i dve mini igre koje će vam najverovatnije nakon desetak ponavljanja dosaditi, ali se srećom mogu isključiti u opcijama. Većinu tih gedžeta otključaćete prelaženjem glavnog quest-a, ali je za neke sposobnosti potrebno završiti i side quest-ove.

Dosta mehanika u gameplay-u, kao i level design podsećaju na poslednju EA-ovu Star Wars igru Jedi Survivor osim što ovde nema mogućnosti baratanja svetlosnim mačem, jer ipak niste džedaj več samo obična lopuža i odmetnica. Interakcija sa NPC-evima izvodi se stiskom na R3 što je takodje inspirisano pomenutom igrom.

PAROLA: SNAĐI SE

Ono što strašno iritira tokom igre su stealth deonice koje su nezgrapno urađene i prečesto će vam se dešavati da vas neprijatelji uhvate prilikom krađe ili tokom šunjanja jer je sistem detekcije amaterski dizajniran. U tom slučaju vam se progres cele stealth deonice resetuje što neretko ume da se ponavlja i iritira. Inače su čekpointi prilikom respawna dosta nasumični, tako da će vas igra nekad vratiti poprilično unazad dok ćete se u nekoj drugoj prilici respawn-ovati odmah tu gde ste zaginuli.

Nasuprot onome što smo navikli kod Ubisoftovih igara, mape nisu toliko načilkane sporednim aktivnostima, ali daleko od toga da ih nema. Side questova i “contract”-a ima sasvim dovoljno, ali je sadržaj daleko manje naduvan nego što je to bio slučaj u, recimo Assassin’s Creed Valhalla.

SAMO ULTRA WIDE FORMAT BAJO!

Snowdrop engine koji igra kortisti i ovoga puta obezbeđuje nam prelepu i detaljnu grafiku, mada ne baš onako raskošnu kao što smo imali prilike da vidimo u prethodnom ostvarenju Massive Entertainment-a Avatar: Frontiers of Pandora.

Defaultni aspekt igre je 21:9 ultra wide, tako da igra podseća dosta na filmove, ali ukoliko vas jako nerviraju crne linije postoji i standardna 16:9 opcija koju proizvoljno možete uključiti. HDR mod se čini kao da igru pravi previše svetlom, i nemoguđe ga je kvalitetno naštelovati – bar za sada, tako da slika zapravo bolje izgleda bez ove opcije.

KASTOMIZOVANJE KASTOMIZACIJE

Kao i u većini Ubisoftovih igara apsolutno ceo interfejs, pa čak i gameplay možete kastomizirati po volji, povećati slova, font, senke interfejsa, frekvenciju muzike, komplikovanost mini-igara, i na taj način igru učiniti lakšom ili težom po pitanju svih mogućih aspekata. U PS5 verziji koju sam imao prilike da probam postoji performance mod, kao i quality mod koji radi u 40fps, i koji bih definitivno preporučio jer u njemu igra radi apsolutno glatko i savršeno, bez ikakvog kočenja i frame dropoca, čak i u vanila verziji baz ikakvog patch-a. (A možda mi se i samo tako čini zbog fancy new-gen televizora koji pegla frejmove i sliku.)

Muzika u igri je originalna i poseduje specifičan orjentalni vajb, takođe je dinamična i menja se u zavisnosti od date situacije ali jako retko se pojavljuju poznate melodije Džona Vilijamsa na koje smo se kroz filmove godinama navikli, što je meni lično veoma falilo da upotpuni utisak.

Ovo je punokrvno single player ostvarenje tako da ne postoji nikakav online mod, niti mislim da je ovako detaljnoj igri potreban. Zanimljivo je napomenuti da u igri uopšte nema mikrotransakcija u vidu online prodavnice gde možete kupiti kostime i skinove za pravi novac, već se sve može otključati tokom igranja ili kupiti kod prodavaca za in-game valutu. Najavljena su još dva DLC-a koji treba da se pojave na jesen i na proleće sledeće godine.

Star Wars Outlaws (2024) - PlayStation 5
  • 9/10
    EmuGlx Score: - 9/10
9/10

Finalni utisci:

Star Wars Outlaws je visoko producirana, kvalitetna open-world RPG igra raskošne grafike, koja na najbolji mogući način simulira život odmetnika u ovom obimnom univerzumu, za čije prelaženje treba izdvojiti oko dvadesetak sati, ili bar upola više ako želite da zavirite u svaki mogući kutak galaksije. Ovaj naslov donosi sa sobom originalne likove i priču, a najbolji utisak ostavio nam je inovativni sistem reputacije implementiran u mehaniku igre što je pravo osveženje za ovaj žanr. Ubisoft je u pravom svetlu demonstrirao fanovima da za kvalitetnu Star Wars igru nisu preko potrebni džedaji, sila i borbe svetlosnim sabljama. Nadamo se još spektakularnijem nastavku u narednim godinama!

PROS:
– Sistem reputacije omogućava vam dinamično iskustvo u kojem se saveznici i neprijatelji vrlo brzo mogu preokrenuti.
– Umesto da se oslanja na već poznate likove i događaje iz filmova, igra uvodi sasvim nove karaktere i originalnu priču.
– Imaćete priliku da određene planete poznate iz filmova detaljno istražite, ali i da obiđete potpuno novu  i predivno dizajniranu  planetu Tošara.

CONS:
– Stealth system nije dovoljno kvalitetno dizajniran. Neprijatelji će vas prečesto hvatati i resetovati vam progres na početak.
– Nedostaju stare kultne prepoznatljive melodije iz Star Wars univerzuma.