Ova jedinstvena i neponovljiva igra, zauvek u klasi za sebe, postoji i igra se aktivno preko 14 godina, a iza sebe ima čak 7 ekspanzija koje Blizzard tvrdoglavo objavljuje i verovatno neće skoro stati. Sa izlaskom svakog novog proširenja dosta puta je menjano sve iz korena do te mere da izgleda kao da smo igrali nekoliko sličnih a opet skroz različitih igara tokom neverovatno dugog životnog veka Blizzardovog najvećeg hita.

“World of Warcraft nije ono što je nekad bio!”  otprilike sa ovom rečenicom počinjali su opisi svih ekspanzija ikada za ovaj večni MMO. Sa svakom ekspanzijom prethodni uspesi i iskustva igrača padali su u vodu, odlazili u usmenu legendu, i sve je opet počinjalo iz početka. Igrači koji su tu od starta (2004!) to i nisu obavezno uvek dočekivali sa oduševljenjem, a i dalje se sećaju najbolje (prve) ekspanzije The Burning Crusade (2007) kao i vrhunca popularnosti WoW-a nakon čega je sve krenulo nizbrdo, Wrath of The Lich King-a (2008). Ni jedna ekspanzija kasnije nije uspela da sakupi igrače kao prve dve, ali ipak to nije sprečilo Blizzard da ih objavljuje na svake dve godine sve do danas.

Nakon veoma klimavog Warlords-a (2014), Legion (2016) je bio pravi crowd pleaser do te mere da smo se pitali da li je to i kraj WoW-a, jer sve velike priče iz Warcraft lorea su privedene kraju a fanovima manje više sve želje uslišene. Međutim ne, sada imamo Battle for Azeroth i pitamo se šta više može da se izvuče iz ove umorne prastare igre u kojoj smo naizgled već videli apsolutno sve i malo preko toga.

Nastavljajući se na događaje sa kraja Legion ekspanzije, Azeroth je kao planeta pretrpeo povredu nakon koje bukvalno “krvari” novu magičnu substancu zvanu Azerit. Sylvanas Windrunner koja je u međuvremenu postala warchief Horde, skovala je plan da se istog što pre dočepa. Još jedan sukob dve večno suprotstavljene frakcije je neminovan i nakon događaja iz prelaunch eventa, Horda proteruje Alijansu iz Kalimdora, kao i Alijansa Hordu iz Eastern Kingdomsa pa je svet ponovo savršeno podeljen na plavu i crvenu stranu. Alijansa i Horda zapućuju se na dva nova kontinenta, Kul Tiras odnosno Zalandar u cilju da regrutuju nove saveznike za predstojeći rat za kontrolu Azerotha.

Polako nestaje mesta na mapi…

Level cap je podignut sa 110 na 120, novih rasa i klasa ovoga puta nema, ali imamo Allied races, mnoge neutralne frakcije koje smo sretali u prethodnim ekspanzijama dok smo questovali Azerothom. Sa strane Alijanse to su void elfovi, lightforged dreneji, dark iron dwarfovi kao i Kul Tiran ljudi, dok se Hordi pridružuju Nightbornovi, Highmountain Taureni, Zalandari i Mag’har Orci. U suštini u pitanju su drugačiji skinovi za već postojeće rase uz poneki novi racial trait, a za njihovo otključavanje biće potrebno da odradite quest chain. Ako izlevelujete Allied race lika od lvl-a 20 do 120 bez korišćenja boosta možete da osvojite njihove unikatne heritage armore. Tu su i posebni mountovi vezani za svaku od Allied rasa koje otključavate nakon završavanja quest chaina.

U zavisnosti da li igrate Hordu ili Alijansu, vaš put do levela 120 biće kompletno drugačiji. Alijansa će imati tri nove zone na Kul Tiras ostrvu koje je gusarske tematike, dok će Horda levelovati u tri nove zone Zalandar ostrva koje je klasičan trolovski divlji svet prepun dinosaurusa. Znači pirati sa kariba / Lovecraft sektašenje ili Jurassic Park. Tek nakon levela 120 oba kontinenta postaju kompletno dostupna obema stranama, iako ćete i tokom levelinga imati priliku da gvirnete malo u tuđu teritoriju.

Heart of Azeroth je unikatan predmet koji ćete dobiti na početku i mehanika njegovog budženja je dosta slična mehanici artefakt oružja iz prethodne ekspanzije. Svi statsovi, damage, item leveli su ponovo “zgnječeni” tako da se još jednom stvara privid igranja nove sveže igre a ne sedme ekspanzije koja ne prestaje da bloatuje – pametno.

Novine kao što su ekspedicije na brojna ostrva u potrazi za Azeritom gde ćete se sukobiti sa vrlo kompetitivnim i do sada neviđenim AI mobovima koji su došli po isti kao i vi, predstavljaju sjajno osveženje u izvođenju. World PVP je sada bukvalno opcija koju možete uključiti ili isključiti u gradovima, izlaskom iz War Moda igra postaje totalni PvE fest, dok paljenjem istog dobijate PvP talente, boost u levelovanju i sve se prebacuje na PvP centric iskustvo gde nove titule i mehanike postaju dostupne za sve gankere i one koji se tako osećaju.

Orci su cool, Orci su cool … Horda je badass … obnovite predplatu za WoW danas!

Sveukupno Blizzard nije razočarao, Battle for Azeroth je prepunjen novim sadržaijima, interesantnom pričom i dovoljno izmena da se WoW-u još jednom vratimo, makar na neko vreme. Ipak na kraju dana postavlja se pitanje za koga je sve ovo? Za WoW diehard fanove – ima li ih još? Ljudi koji igraju WoW od svog starta ili TBC-a su proveli već popriličan deo svog života u Azerothu. Teško je poverovati da većina odavno smanjenog broja WoW fanova pripada preozbiljnim igračima lojalnim svojim gildovima preko deceniju. Deca čiji su se roditelji upoznali u WoW-u više i nisu deca i leveluju svog desetog alta.

Istina je da je velika većina WoW igrača odavno prešla na sezonski model, o čemu svedoče spajkovi u broju učesnika pri izlasku ekspanzije i konstantno odlivanje istih do sledeće. Što se tiče novih igrača – da li je realno očekivati da će sveža ekspanzija dovući skroz nove ljude koji će čas posla zahvaljujući boostu na 110 level preskočiti sve i upustiti se odmah u Battle for Azeroth? Sami autori iz Blizzarda izjavili su da nisu zadovoljni leveling iskustvom kakvo je sada u igri, što potencijalno najavljuje još veće promene ali ne pre sledeće (poslednje?) ekspanzije.

U ovom stanju zaista je teško preporučiti nekome da počne da igra WoW, posebno ako ima interesovanje i za druge igre koje ne razvija Blizzard. Da bi se WoW zaista iskusio kako treba to mora biti jedina igra koju igrate, jer zahteva nenormalnu količinu vremena. Možete ga igrati i godinama, ostaviti u /played desetine hiljada sati a i dalje biti smatrani casualcem. Jer “casual” iskustvo levelovanja nakon boosta, jurenje LFR ekipa itd što se smatra lakšim putem, takođe iziskuje abnormalnu količinu vremena, tako da gledajući iz ugla gamera nešto širih pogleda, WoW i dalje traži previše a ako nemate nostalgia faktor prema istom – ne daje bog zna šta.

Ipak ono što Blizzard uspeva skoro deceniju i po je da iznova izmisli i osveži WoW na zaista spektakularan način, nevezano za to koliko će ga novih ljudi zapravo igrati. U klasičnom Blizzard fazonu ne uzimajući bilo šta izvan njihovog sveta u obzir, čvrsto guraju svoju priču na svoj način i zahvaljujući svojim cult-like following fanovima, kojih i dalje ima dovoljno, sve uspevaju da nekako izguraju i učine da izgleda uspešno (uspeli su da spinuju i da Warcraft film nije bio flopčina). Battle for Azeroth obradovaće ljude koji žive WoW ili su već ostavili dobar deo života u istom pa će se iz nostalgije malo vratiti, ali neće privući značajan broj novih igrača što iskreno i sumnjamo da je Blizzardu bio cilj. Dok ima ljudi da plaćaju pretplatu biće i ekspanzija. Battle for Azeroth je tek startovao, same old song and dance kreću ponovo, uskoro će raidovi, PvP sezone, pa patchevi i za dve godine sledeća ekspanzija as World of Warcaft keeps turning.