Mnogi od vas me znaju kao namćorastu tetu koja nebiranim rečima ume i prečesto da ospe paljbu po novijim anime naslovima, naričući kako industrija nije izbacila ništa što valja negde od 2011. Iako je ovo tačno u žalosnih 95% slučajeva, ako ne i više, i savremenoj produkciji ponekad ume da se omakne delo izuzetnog kvaliteta. Dokaz za ovo je serija „Shin Sekai Yori“, a.k.a. „From the New World“, nastala sezone 2012/2013 iz kuhinje studija A-1 kao adaptacija romana Jusukea Kišija, u standardnom formatu od 25 epizoda, milina da se stuče za nedelju dana umerenim tempom gledanja.

Pa da vidimo zašto „Shin Sekai Yori“ toliko valja.

shinsekai_yori_group5_by_anouet-d63pa86Radnja nas vodi nekih 1000 godina u budućnost, u svet koji je očigledno pretrpeo žešću kataklizmu. U vrlom novom svetu, svako ljudsko biće poseduje psihokinetičke moći, a malobrojno čovečanstvo živi u naizgled idiličnim selima okruženim mutiranom prirodom – pravila ponašanja su strogo postavljena, i ne dao ti bog da pokušaš da pređeš granicu sela i odeš da vidiš šta ima dalje. Dok se ljudi broje jedva u stotinama, većinsko stanovništvo tog sveta predstavljaju tzv. grdopacovi koji izgledaju kao nesrećni hibrid između čoveka i afričke golokože krtice (googlujte ako ste radoznali kako izgleda ova retko ružna životinja, nećete se pokajati). Grdopacovi obožavaju ove nove ljude sa supermoćima kao bogove i duguju im bezuslovnu poslušnost – a svaki čovek ima pravo da ubije grdopacova ako mu se ćefne, sa ili bez razloga, za šta neće snositi nikakve posledice.

Sem solidne količine noćnih mora.
Sem solidne količine noćnih mora.

Priča počinje u seoskoj školi gde se deca uče da ovladaju svojom „magijom“. Pre nego što pomislite da je reč o nedajbože nekakvom Hogvortsu za postapokaliptičnu omladinu, valja znati da ukoliko dete ne pokaže zadovoljavajući nivo snalaženja s psihokinetičkim moćima, ili naprotiv ispolji previše ambicija i premalo skrupula, pojede ga mrak – sutradan ga se niko neće sećati, kao da ga nije ni bilo. Tu upoznajemo petoro glavnih junaka – dve devojčice i tri dečaka – koje ćemo, kroz tri vremenska skoka, pratiti nekih 15-ak godina, od pre puberteta do kasnih dvadesetih. Kroz njihovu priču, serija će prikazati kako smo došli do takvog sveta, i postaviti nam pitanje ima li takvo čovečanstvo budućnost.

51b2f0be4b4ce21805Produkcijski gledano, anime majstorski koristi budžet srednjeg nivoa koji mu je dat – muzička podloga mahom eksploatiše japanske narodne pesme u creepy horskim aranžmanima od kojih će vam kičmom proći trnci, dok je animacija pristojnog kvaliteta, najviše blistajući onda kada sklizne u eksperimentalne vode (gostujući reditelj je bio Šigejasu Jamaući, čovek koji je radio „Casshern Sins“, i njegove epizode vidno odskaču po vizuelnoj kreativnosti). Osim glavne junakinje Saki, koja je pravo osveženje jer kao ženski lik za divno čudo nije modelovana ni prema kakvim trenutno popularnim fetišima i klišeima, preostali članovi glavne petorke nisu previše upečatljivi, premda imaju jasno postavljene karaktere i uspešno funkcionišu u okviru uloga koje im je priča dala. Što se narativnog ritma tiče, javljaju se tu određena štucanja – dosta ljudi je imalo primedbe na prvi deo serije, u kome se razvučenost smenjuje sa nabacivanjem informacija lopatom. Iako uviđam zašto to nekima može zasmetati, moram priznati da lično nisam imala problema s uvodom – upravo ta razvučenost mi je pomogla da se uljuljkam u svet u kome se priča dešava, shvatim kako (ne) funkcioniše, i budem dobro psihički pripremljena za drugi deo priče, kada poslovično g*vno padne u ventilator.

113A sam svet bez sumnje jeste glavni adut serije. Retko ćete videti tako detaljno osmišljen postapokaliptični društveni poredak, zasnovan na ozbiljnim antropološkim i biološkim teorijama, gde su pravila zaista presudna za preživljavanje, ma koliko na prvi pogled delovala nelogično. Svet koji prikazuje „Shin Sekai Yori“ je jeziv, distopičan do bola iako je daleko od „klasičnih“ obeležja urbane distopije, i prepun moralnih dilema koje ne nude laka rešenja. A opet, nakon brojnih okrutnih preokreta kroz koje radnja prolazi i neprijatnih istina koje junaci otkrivaju, postaje jasno da jedino u takvom svetu čovečanstvo ima šanse za opstanak. Upravo zato je toliko fascinantan glavni negativac, retko višeslojan lik koji se ne uklapa ni u jedan tradicionalni arhetip anime zlikovaca, i čiji identitet vam neću otkriti jer je zabavnije da vam se vilica sama razglavi kada se kockice budu sklopile. Dovoljno je reći da se radi o ljigavom, manipulativnom, fizički neprivlačnom gadu koji laže dok zine i povlači neke zaista odvratne poteze preko kojih je nemoguće preći – ali opet, i o liku koji je moralno sve vreme u pravu, koji je možda pravi heroj ove priče, i čija će vas finalna scena naježiti i navesti vas da se zapitate da li ste sve vreme navijali za pogrešnu stranu.

shin_sekai_yori_by_ladidagab-d60epu3Ovakve serije – dinamične i zanimljive, koje podstiču na diskusiju, mogu se tumačiti iz više uglova, i načinju neke poprilično ozbiljne teme o humanosti i moralnosti – u poslednje vreme baš su retka zverka u industriji poplavljenoj moetinom, rimejkovima i polovičnim adaptacijama generički štancovanih šonen mangi i lakih romana. Šteta samo što „Shin Sekai Yori“ nije prošao zapaženije međ’ publikom – što pre svega govori dosta o savremenoj publici.

Zato smo tu mi, matori hejteri, da se bavimo prosvetiteljskim radom i preporučujemo vam šta valja.

P.S. Nemo’ đavo da vas nosi da se uhvatite za manga adaptaciju – za razliku od anime serije koja se relativno dosledno drži romana, manga je poklekla pred svakim iskušenjem nabacivanja fanservisa, uterivanjem likova u propisne klišee, i povlađivanju ukusima najnižih slojeva publike.