1995. godine 4. generacija konzola je već polako ulazila u svoje poslednje faze, bila je to generacija koju su obeležile SEGA i Nintendo odnosno rat njihovih 16bit mašina. Mega Drive 2 kao i Super Nintendo bili su aktuelni još od početka devedestih ali upravo sredinom te dekade pojavili su se neki od najboljih naslova za oba sistema. SNES je 1994. dobio Donkey Kong Country sa kojim je Nintendo pomerio granice grafike u 2D platformerima, koristeći inovativnu tehnologiju animacije koja je uključivala pravljenje 2D sprajtova od prerenderovanih 3D modela likova na daleko jačem hardveru nekih tadašnjih superkompjutera. SEGA je odgovorila Nintendu na novi trend samo godinu dana kasnije sa BluSky Software-ovim Vectorman-om.
Vectorman je zamišljen kao tipična 2D skrolujuća pucačina iz tog vremena ali pošto koristi prerenderovane 3D modele za likove i pozadinu, sa svojim izgledom i kvalitetom animacije prevazilazi ograničenja hardware-a 16bit mašine, pa deluje za klasu iznad standardnih 16bit 2D igara ovoga tipa.
Godina je 2049. i ljudska populacija je napustila rodnu planetu u potrazi za novim mestom za život u svemiru, iza sebe na zagađenoj i đubretom pretrpanoj Zemlji ostavili su samo mehaničke “orbote”, robote čistače sa jednim ciljem, da isprave greške koje su ljudi napravili godinama zagađivanja, i da srede planetu za eventualni ljudski povratak. Ne preterano originalan zaplet ali imajte na umu da je ova priča 13 godina starija od animiranog filma Wall-E. Jedan od naprednijih orbota koji je bio zadužen da nadgleda kompletnu akciju, pod imenom Raster (kao prevaziđena 2D raster grafika u odnosu na vektorsku), biva prikačen za nuklearku i postaje poludeli diktator Warhead. Sebe proglašava vladarom Zemlje i planira da pobije sve ljude kada budu rešili da se vrate. Tu na scenu stupa novi junak Vectorman, skromni orbot čija je misija bila da sakuplja nuklearni otpad i da ga odvozi na uništenje na Sunce. Kako je vozio jednu turu i bio izvan domašaja Warheada koji je preuzeo kontrolu nad svim orbotima, Vectorman preuzima na sebe sam protiv svih misiju sa ciljem da dovede stvari u red.
Vectorman je sastavljen od orbova koji nisu međusobno povezani, a iz svog ball gun-a iz ruke može da ispaljuje projektile. Animacija kretanja i pucanja zaista je delovala impresivno u svoje vreme, baš kao i Vectormanove transformacije kroz razne powerup-ove. Pretvaranje u bušilicu za probijanje zidova, bombu ili podmornicu unosili su raznovrsnost u ukupno 16 .nivoa. Tokom borbi sa bossevima Vectorman se transformisao i u razna vozila, i u tim trenutcima igra je dobijala skroz drugačije izvođenje. Napetu akciju pratila je i veoma originalna muzika, kao i za to vreme “moderni efekti”. Blue Sky Software i SEGA su na sve moguće načine želeli da Vectormana učine nečim do sada ne viđenim na Mega Drive-u i u tome su definitivno uspeli.
Iako je zbog svih naprednih tehničkih rešenja i show off dizajna Vectorman na trenutke više podsećao na demonstraciju tehnologije nego na igru, kvalitet i zabavnost su neosporni… baš kao i legendarna težina. Vectorman je bio legitimno teška igra i po standardima stare škole, a kao specijalnu promociju SEGA je organizovala i “Play to Win” takmičenje, gde su ponudili 25.000$ kao i mnoge utešne nagrade koje su uključivale i SEGA Saturn, igračima koji bi prvi prešli igru. 1995. Internet nije bio toliko zastupljen a ni mobilni telefoni, tako da su samo određeni kertridži sa igrom imali specijalnu “You Win” poruku na kraju igre sa specijalnim brojem telefona koji su pobednici morali da pozovu kao dokaz da su završili Vectormana. Ovo je u doba bez Interneta preraslo u svojevrsnu urbanu legendu, za koju sada možemo da potvrdimo da je bila tačna… makar za Amerikance i jednog dvanaestogodišnjaka iz New Mexica koji je odneo glavnu nagradu, dobio obilazak SEGA HQ-a i pojavio se u SEGA TV reklami.
Prvi Vectorman je prošao odlično kako kod kritičara, tako i komercijalno, definitivno je prodao još dosta Mega Drive 2 sistema, a danas ga je moguće odigrati na Nintendovom Virtual Console servisu, na PC-u preko Steam-a i preko par kompilacija koje su izašle za sada samo za PS2 i PSP. Nastavak, Vectorman 2 pojavio se za Mega Drive 2 sledeće, 1996. godine i nije doneo previše toga novog pa generalno i nije ostao upamćen kao original. Iako je BluSky Software nažalost zatvorio svoja vrata 2001. godine, nova igra sa Vectormanom bila je najavljena 2003. za PS2 ali taj projekat je kasnije otkazan. Na kraju dana iako Vectorman nije uspeo da nadživi 16bit generaciju i da ostane relevantan u igračkoj kulturi nakon vremena Mega Drive-a, svakako ostaje zapamćen kao igra koja je obeležila jedan kratki prelazni period u igračkoj istoriji.
Grafika: 5.0 Definitivno ispred svog vremena, glatkoća animacije je pre svega bila uzrok tadašnjim oduševljenjem grafikom
Zvuk: 4.5 Originalni zvučni efekti i veoma inspirativna muzika uklopili su se savršeno
Kontrole: 5.0 Precizne i jednostavne, bez mnogo komplikovanja
Zabavnost: 3.5 Uživanje u grafici i zezanje u prvih par nivoa može biti zabavno ali ako rešite da ozbiljno prelazite igru ogroman nivo težine vam možda i neće biti.
No Comment