Gamescom – najveći svetski (uskoro!) sajam igara i donekle tehnologije je bio održan od četvrtog do devetog avgusta ove godine na poznatom sajmištu Koelnmesse u Kelnu. Kako igračka industrija iz godine u godinu raste, nekako manje više proporcionalno to čini i Gamescom. Svake sledeće godine sajam obara rekorde po poseti, jer je, kao što znamo, Gamescom otvoren svim posetiocima sa kartom poredivši sa E3 koji je press & invitational only event. Ove godine je sajam posetilo preko 346.000 osoba za četiri dana koliko je on bio otvoren za posetioce, što je po broju skoro kao polovina stanovnika grada Kelna!

Od izlaska next-gen konzola, borba između Sony i Microsofta je postala prava šahovska, strateška bitka, u kojoj doduše Sony ima veliku prednost. Ipak ogromno svetsko tržište još uvek nije determinisano kao vlasništvo jedne kompanije. Dok Sony suvereno vlada u Evropi, Microsoft se bori u Americi, a ostali kontinenti su manje bitni dok azijati će ostati azijati okrenuti svojim handheld konzolama ili ukoliko gledate na Kinu, svojim Pentium II kompjuterima. Upravo ta vladavina na dva najveća i najbitnija kontinenta za gaming podstiče kompaniju koja gubi (za sada) da pokuša da zada jače i teže udarce kompaniji koja trenutno vlada. Zbog toga i sam prilaz Gamescomu možemo gledati iz perspektive vladavine evropskim tržištem i borbi za istim. Posle sjajnog starta sa PlayStation 4, Sony se dosta opustio, polako izbacuje samo ono što on želi, hraneći velike apetite gejmera kafenom kašičicom, a oni, za sada, imaju strpljenja. Posle očajnog launcha Xbox-a, Microsoft je okrenuo svoju politiku za 180 stepeni i od tada grebe, bije i krvari kako bi sustigao Sony makar na par tržišta i načinio next-gen trku zanimljivom. Upravo zbog toga MS iz godine u godinu najavljuje sve više i više naslova, ekskluzivnih igara i inovacija sa svojom Xbox One konzolom dok Sony sedi po strani, zadovoljno i dalje vladajući na vrhu. Naravno tu je i Nintendo, koji fura svoju priču i glavni naslov je bio PS2 look alike Star Fox igra i Mario Maker što je ustvari tool koji su devovi koristili svih ovih silnih godina da nam serviraju jednu te istu Mario igru over and over again, što je najgore, ljudi ih i dalje vole… :/ (ask Vetar!)

Odmah nakon E3 sajma, Microsoft je najavio jako prisustvo i na Gamesomu najavivši da će tu prikazati neke željno iščekivane igre za koje smo svi mislili da su u hibernaciji od izlaska konzole. Sony je odrično rekao da neće imati veliko prisustvo, sem naravno obaveznog na Showflooru i u Business delu. Sa druge strane, Sony i onako nema šta validno prikazati ove godine sem Until Dawn QTE Horror igru koja je nekoliko puta odlagana i nekoliko Remastera koje svi željno iščekuju jer hej! remastera nikad dosta! Microsoft Konferencija je bila zakazana za 4. Avgust u 4 popodne u trajanju od sat i po a nakon toga i Showcase igara koji je planiran da traje tri sata.

Day -1

Dan koji praktično nije pod Gamescomom, ali dan koji je bio jako bitan za Xbox diviziju i njihovu promociju na evropskom frontu na kome za sada, krvavo gube. Konferencija koja je bila invite only je bila održana u prelepom ambijentu u centru Kelna. Nekoliko stotina novinara iz celog sveta i jedan iz Srbije (EmuGlx FTW) su videli i probali iz prve ruke šta Microsoft sprema za svoje fanove za ovu sezonu jesen-zima i ponešto za 2016. Od samog pojavljivanja Phil Spencera na bini, atmosfera se zahuktala i redom je počelo prikazivanje gameplay ili CGI demoa za igre koje nas očekuju iz MS kuhinje. Udarne igre su naravno bile, Halo 5, Scalebound (koji se doduše vukao), Quantum Break koji je uradio jedan 180 spin i promenio glumačku postavu a i okrenuo se više ka action oriented izvođenju nego nešto na šta smo navikli od Remedy-a. Crackdown 3 i dalje ne odustaje od “Power of the Cloud” fore kojom kaže da neki kompjuteri u nebu procesiraju fiziku u igri koja dozvoljava da srušite ceo grad u samo nekoliko minuta. Šta ako živite u Srbiji i imate sr*nje net? Jel onda rušenje secka dok se vi krećete normalno? Ili Cloud sprži konzolu jer vam je net isuviše spor? Glupa pitanja na koja nemamo odgovor. Novi Tomb Raider gameplay trailer koji je više izgledao kao third person brutal shooter nego kao još jedna avantura Lare Kroft. Forza Motorsport 6 koja se i dalje hvali 3D baricama na stazi i lepim svetlima u mraku i naravno još nekolicina third party igara koje su bile prezentovane na Xboxu. Generalno, MS je zadao jedan light punch Sony-u ovom konferencijom, a najviše zbog toga što nam Sony apsolutno ništa ne sprema (niti ih je briga) za ovu zimsku sezonu. Light punch koji možda može napraviti razliku u prodaji? Videćemo.

11889968_10204960733157912_1689233436284176136_oPosle pres konferencije bio je održan Showcase sa novinarima i developerima (makar nekolicina njih). Na ulazu smo dobili 16gb USB 3.0 Xbox Branded Flash Drive na koji smo mogli snimiti gameplay određenih igara (Halo 5, Cuphead, PVZ GW2, Homefront). Na Showcase-u udarne igre su bile Halo 5 i Warzone mod sa punim timovima, Homefront koji neodoljivo podseća na hibrid novih Far Cry i Crysis igara sa dozom urbane borbe. Just Cause 3 gde smo ćaskali sa Brand Managerom Avalanche Studiosa. Dark Souls III gde je uvek bila tolika gužva da nismo stigli ni taknuti kontroler, kamo li probati igru u tom trenutku, Guitar Hero gde se većina zabavljala i brukala kako ne zna da peva niti svira na prostoj gitari. Rainbow Six Siege je bio tu da pokuša da dokaže da ipak postoji budućnost za console team based FPS shootere, čak i ovako konzervativne, a Forza Motorsport 6 se našla tu da pokaže da donekle može da parira Driveclub-u po grafici ali da daleko beži po samoj fizici i mehanici vožnje. Naravno tu su bile i ostale ne tako “popularne” igre ali i dalje odlične: Cuphead, Cobalt, We Happy Few (koje je mnoge oduševio), Rare Replay, Flame in the Flood, Superhot, Worms WMD. Minus prvi dan nam je stvarno pokazao da MS posle očajnog starta i dalje ima šta da pokaže i prezentuje svojoj publici, a i poslala jasni znak Sony-u da next-gen borba tek počinje. Pored svega toga, ćaskali smo sa Major Nelsonom, Geoff Keighley-em i Shawn Ashmore, naravno od onih ultra poznatih faca koji su bili na konzoli. Zanimljivo, činjenica da smo iz Srbije je načinila da nas svi oni lakše zapamte a kasnije i javljaju na showflooru .

11838540_10204960787079260_6365723327370818862_o
EmuGlx Toad i Geoff Keighley

Dan 0 – Press Day

Jedini dan kada se nešto može videti na Showflooru na Gamescomu, jer pravi haos počinje tek pravog prvog dana sajma. Iako je press day, to nam nije omogućilo da što šta vidimo, najviše zbog toga što smo ponovo morali da jurimo zakazane sastanke i prezentacije nekih tamo bitnih izdavača. Ipak uspeli smo da bacimo pogled na nekolicinu igara, i da bile su kul. Glavni milestone tog dana je bila EA press konferencija (koja je za razliku od prošle godine bila realno gubljenje vremena) i Blizzard Pres Konferencija koja je ipak uspela da nas više zaintrigira od EA (imagine that!). Iako smo očekivali (jer nismo imali pristup netu i ne vidosmo kada je reveal) novu expanziju za WoW, konferencija je i bez toga je ponudila dosta infoa za kojim su fanovi vapili. Pored toga, imali smo prilike da popričamo sa developerima koji izdaju igre pod 2K Games, XCOM 2, WWE 2k16, NBA 2k16, Battleborn i naravno Mafia 3, koja nas je ODUVALA. Intervju sa WWE 2k16 developerima ćete moći da pročitate u narednih par dana na našem sajtu, kao i impresije iza zatvorenih vrata Mafia 3 igre. Šetnja Showfloor-om nakon pet popodne je bila prava milina, ali na žalost ponovo nismo uspeli da probamo ništa bitnije jer su svi počeli da se pakuju nešto ranije tog dana. Ipak stigli smo da probamo Just Cause 3, odgledamo extended gameplay prezentaciju za Deus Ex Mankind Divided (koja je bila odlična ali ništa nismo razumeli jer je bila na nemačkom).  Just Cause 3 se odlično prebacio na next-gen, sa još više wtf momenata u igri. U par trenutkaa smo imali utisak da je JC3 i glavni protagonista Rico Rodriguez više Batman od bilo koje batman igre, pogotovo kada letite na samo par centimetara od zemlje wingsuit-om ili kada skakućete od zgrade do zgrade grappling hook-om. Sve u svemu igra obećava sate i sate zabave uz grafiku koja dolikuje jednoj next gen igri.

Day 1 – Prvi dan sajma za posetioce

Opis dana sa pogledom na showflooru po broju posetilaca: Nekontrolisani haos. Dan kada je sajam otvoren za obične smrtnike, posetioce. Na hiljade i hiljade ljudi je čekalo da uđe na sajam dok smo ih mi lepo zaobišli i ušli na službeni ulaz rezervisan za press, vip, developere i ostale koji kao nešto doprinose gamingu, a oni nas verovatno psovali. Dan kada smo zbog neverovatne vrućine za Keln uslove proveli samo u business delu jer jednostavno nismo želeli da gubimo živce i život u hali gde rashlađivanje nije radilo sa preko hiljadu ljudi oko nas na 40+ stepeni. Iako je bilo tako, dan nam je bio i više nego produktivan. Posetili smo EA, pričali sa Craig Mcleod-om, producentom Star Wars Battlefront i odradili kraći intervju sa njim, ponovo se videli sa sada već našim prijateljem Tymon Smektala koji je producent Dying Light igre i sa njim odradili intervju. Naravno nismo se usudili da preskočimo Hands-On sa novom ekspanzijom za Dying Light.  Dark Souls 3 prezentacija je još jedna stvar koja nam je ulepšala taj dan. Posle hands-off prezentacije sa programerima smo imali priliku i da probamo igru i takmičimo se sa ostalim novinarima ko će više puta poginuti a ne slomiti kontroler. Dan nam se završio sa jako lepim i opuštenim intervjuom sa ljudima iz Disney studia koji rade na Disney Infinity 3.0 igri koja će se pojaviti u prodaji krajem ove godine. U EA biznis delu smo igrali Star Wars Battlefront koji je sve samo ne reskin Battlefielda (ako ste se plašili toga), imali lepu prezentaciju sa kreatorima Mirror’s Edge Catalyst, videli šta će nam doneti novi Need for Speed i naravno probali FIFA 16 igru od koje očekujemo mnogo i ove godine. Kod Warner Bros smo igrali Mad Max igru, još jednu open world igru koja nas stavlja u nikad obrađen filmski svet na ovaj način. Iako igra nije uspela da nas totalno obori sa nogu, ubeđeni smo da će prvi septembar, dan izlaska igre biti lovely day! za sve fanove ove filmske franšize.

11834683_10204961021725126_7756497634887806247_o

Day 2 – Poslednji business dan na sajmu

Generalno poslednji dan na sajmu koji je rezervisan za press i business posetioce je najčešće haotičan. Često se dešava da ništa ne ide po planu, da schedule ničemu ne služi i da za sve ono šta želimo videti se moramo ubeđivati sa nekada jako neprijatnim osobama koji drže papire sa listom novinara. Na žalost i ove godine smo imali pomeranje nekoliko sastanaka zbog kojih nismo uspeli da vidimo nešto što smo želeli, ali daleko od toga da nam je dan bio neproduktivan. Započet je Fallout 4 prezentacijom i pre-made gameplay snimkom koji do sada nije bio prikazan. Snimak koji objašnjava borbu i neprijatelje na koje ćete nailaziti kao i mogućnosti oružja u igri. Nakon toga smo zavirili u Xbox Behind Closed Doors delu gde smo uspeli da prisustvujemo Halo 5 prezentaciji na kojoj je bila prikazana prva misija sa Master Chief-om u igri, naracija priče i follow up pitanja gde smo iskoristili malo vremena što smo imali i pitali kakva će konstrukcija misija biti, razvoj fabule i šta možemo očekivati od Multiplayer porcije igre. Posle kratkog ali slatkog ćaskanja sa ljudima iz 343 Industries uputili smo se ka drugom zakazanom sastanku u Xbox delu, što je bila sobica gde su ljudi iz Remedy-a prikazivali svoju najveću igru do sada, Quantum Break. Na samom ulazu smo shvatili da ćemo imati tu privilegiju da slušamo i pričamo sa one and only Sam Lake-om! Max Payne himself koji je bio i više nego prijatan i sa pažnjom i posevečenošću odgovorio na sva pitanja koja su nas interesovala. Prezentacija iza zatvorenih vrata je prikazala gameplay koji se odvija odmah nakon gameplay sekvence koja je bila prikazana na Xbox konferenciji. Deo u kome nema pucanja već više logičkih zagonetki manipulacijom vremena. Malo veći opis ovog demoa ćete moći pročitati na našem sajtu a najbitniji info koji smo dobili je to da je igra 100% gotova i da će Remedy preostalo vreme iskoristiti za optimizaciju kako bi pružili maksimalni užitak svojim fanovima.

Max Payne himself
Max Payne himself

Nakon Microsofta smo se uputili kod drugog velikana, Activision/Blizzard gde smo odradili intervju sa ljudima koji stoje iza StarCraft: Legacy of the Void i World of Warcraft Legion. Pored toga smo probali novu ekspanziju za Destiny pod nazivom The Taken King koja je, možemo jednostavno reći, fresh start za developere Destiny-a. Fanovi ekspanziju doživljavaju nekako slično, kao početak prave Destiny igre dok je prethodni period bio poduže Beta testiranje. Bacili smo pogled na kampanju novog Call of Duty-a pod nazivom Black Ops III i videli kako Treyarch ne odustaje od futurističke tematike i za ovaj CoD naslov, probali multiplayer (beta impresije možete pročitati na sajtu), smejali se ljudima u delu za Guitar Hero Live i popili nekoliko sokova i pojeli homemade kolače.

Day 3 i 4 smo prepustili običnim posetiocima i odlučili smo da ne pravimo gužvu na showflooru jer smo skoro sve već videli u proteklih par dana. Suma sumarum, ovo je bio još jedan odličan Gamescom za nas i našu ekipu, vratili smo se sa gomilom materijala koje ćete moći naći na našem sajtu sledećih par dana. Uvek pre početka Gamescoma se pitamo, zašto ne traje makar nedelju dana? Dok nakon drugog dana besramno kukamo i pitamo se, kada će kraj ovome… Gamescom je sajam kao i svaki drugi. Obožavate ga jer devovi i drugi ljudi uporno pokušavaju da vas ubede kako je baš njihov proizvod bolji od onog drugog, mesto gde vam se svi obraćaju sa poštovanjem. Dok ga mrzite jer iz dana u dan iscrpljuje vašu životnu energiju i nakon poslednjeg dana vas ispljuje i zgazi tako da vam je potrebno nekoliko dana da bi ste se povratili normalnoj rutini. Kao i uvek, raširili smo mrežu naših poznanstva u gaming industriji tako da ćete u narednih par meseci moći da pročitate neke od ekskluzivnih intervjua na našem sajtu. Nadamo se da ćemo sledeće godine biti brojniji i da ćemo imati još više materijala za vas i više iskustava koja možemo podeliti sa vama. U našem putovanju, zakazivanju sastanka i svemu ostalom su nam pomogli ljudi iz ComputerLand-a koji su bili i više nego strpljivi sa nama od prvog dana zakazivanja sastanka daleko pre samog početka Gamescom-a, VideoTop koji su nam pomogli da vidimo što šta iz Warner Bros kuhinje i ostali kontakti koji su nam ulepšali vreme provedeno u Kelnu ove godine.

Do sledećeg Gamescoma, ostanite uz EmuGlx!