Tokom osamedesetih i ranih devedesetih godina prošlog veka svim igračima i proizvođačima konzola bilo je kristalno jasno da se na tržištu ne može naći uspeh ako njihov igrački sistem ne promoviše jaka maskota koja bi bila dopadljiva deci. U tim godinama Nintendo je našao uspeh u buckastom Mariu, dok se SEGA busala u grudi kako njihov Sonic može da iskoristi sav potencijal Genesis hardvera za brz scrolling sprajtova i pozadina. Kada je prvi PlayStation stigao u prodaju krajem 1994. godine u Japanu (i skoro godinu dana kasnije u Evrpi i Severnoj Americi), ta konzola je bila promovisana bez maskote. Reklame za ovu revolucionarnu konzolu bile su prepune oštre muzike (često inspirisane Wipeout-om), pobunjeničkih tinejdžera željnih fantastične grafike i ponekad i previše mračnih scena… To se promenilo krajem 1996. godine kada je sada legendarni Naughty Dog izdao svoju prvu PS1 igru koja je sa sobom donela prvu pravu maskotu PlayStation-a iz te ere Crash Bandicoota.

Razvijena pod vlasništvom Universal Interactive Studios-a i uz pomoć saveta Mark Cerny-a koji se nekoliko godina ranije proslavio u Japanu radeći na uspešnim arkadnim igrama, maleni Naughty Dog tim je u uspeo “iz prve” da napravi megahit koji će obeležiti prvu PlayStation generaciju i pomoći PlayStation brendu da postane ono što je danas. Skok 21 godinu kasnije – prve tri legendarne Crash Bandicoot igre su najzad postale ponovo dostupne u veoma dobro odrađenoj remaster kolekciji Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.Iako su se igre u Crash franšizi prodale ukupno u preko 50 miliona kopija, njihova popularnost je definitino isčezla vec sa sledećom generacijom PlayStationa, a danas je teško naći igrača ko bi se mogao okarakterisati kao veliki fan ovih igara i neko ko ih i dalje redovno igra. Crash igre su se posle prve PlayStation ere lagano izgubile iz fokusa javnosti, što se naravno moglo pripisati prelasku Naughty Dog-a u vlasništvo Sony-a gde su počeli da rade na Jak & Daxter igrama, a Crash franšiza je ostala u Univerzalu (kojeg je kupio Vivendi, koji je takođe kupio Activision, a prilikom prodaje Activision-a Crash je ostao sa tom firmom, polu zaboravljen, dostupan jedino u ponekim zaboravljenim nastavcima i manjim browser i mobilnim “igricama”).

crash-trilogy-01

Iako je prošlo toliko godina od poslednje dobre Crash igre, na svu sreću, kada upalite Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, sećanja na stare dobre dane će se odmah vratiti. Novi Crash remaster je jedan od najboljih primera kako se neka stara igra može oživeti i prebaciti u moderno doba bez rizikovanja i promena starog dobrog gameplay-a. Activision-ov studio Vicarious Visions (koji je danas najpoznatiji po svom radu na Skylanders igrama) je prvim trima Crash igrama dao apsolutno fantastični sloj moderne grafike, remasterizovan zvuk i širok spektar sekundarnih poboljanja koje ove retro naslove najzad čine malo ugodnijim za igranje (bolji meniji, slotovi za snimanje, time travel zadatci, online leaderboardovi i još). Vizuelno igra zaista zna da obori sa nogu, uz sistem animacija koji podsećaju na stare dane ali ipak na ekranu uspevaju da prikažu veoma akcioni platformer koji može da stoji rame uz rame sa modernom konkurencijom.Priče od sve tri igre su verno očuvane i sada su prikazane u prelepim in-game animacijama. Da se podsetimo, Crash Bandicoot 1 počinje bežanjem Crash-a iz labaratorije zlog Dr. Neo Cortex koji se nakanio da napravi armiju mutiranih životinja. Uz pomoć svoje sestre Coco (koja je sada igriva u skoro svim nivoima ove cele triologije!), Crash će se vratiti u akciju u nastsavku “Cortex Strikes Back” gde će morati sakupiti mistične kristale koje Cortex skuplja za ponovnom uništenje sveta. U trećoj igri “Warped”, Cortex uspeva da oslobodi mističnog zlog duha Uka Uka, brata vašeg saborca Aku Aku-a.

Fanovi starih igara nemaju čega da se boje. Ako su voleli stare igre, uživaće i u ovom remasteru. Tim iz Vicarious Visions-a se potrudio da sistem animacija kretanja Crash-a ostane identican, kao i raspored nivoa (i objekta u njima) iz originanih igara. Štaviše, oni su direktno preuzeli bazične poligone iz starih igara, i od tih podataka preradili igru da samo “izgleda lepše”. Mnogi nivoi sada ne samo što izgledaju bolje zbog dodatne geometrije i detalja na objektima, već i zbog unapređenih efekata osvetljenja, senki, atmosferskih prilika, specijalnih efekata, kao i izmena boja samog okruženja. U nekim nivoima se može primetiti da trilogija ima kameru koja je malo više podignuta ka horizontu, što vam daje priliku da uočite više detalja u nivoima koje igrate. Naravno, pošto centralni oblik nivoa uošte nije diran, od ove igre ne možete očekivati da ima moderne gameplay karakteristike kao što su open world ili otvorenije zone koje su na primer veoma dobro iskorišćene u poslednjoj Ratchet & Clank igri, ali takav vid modernizacije ni nije bio cilj ovog remaster projekta.

Ono što jeste bio cilj je totalno očuvanje gameplay-a. Crash se kreće identično (možete sa njim upravljati i preko DPAD-a i preko analogne pečurke), a naravno na svakih par nivoa ćete sretati raznorazne novine u gameplay-u koje su bile prisutne i u originalima. Od njih naravno moramo spomenuti side-scrolling platforming bonus nivoe, bežanje od kugli/velikih životinja dok trčite ka kameri, vožnja glisera na vodi, i nama omiljenih nivoa u kojima jašete tigra po kineskom zidu. Dok su Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back i Crash Bandicoot 3: Warped već počeli da razmišljaju o mentalnom zdravlju igrača, originalni Crash Bandicoot je i dan danas ostala veoma zahtevna igra. Čak i početne platforming sekcije će vam veoma brzo dokazati da ova igra ne oprašta, a poneke akcione sekvence će vas doveti na ivicu ludila.

Ova težina se može opravdati činjenicom da kada je ova igra izašla 1996. godine, Naughty Dog je i dalje bio donekle pod uticajem težih arkadnih igara koje su bile napravljene da od igrača što brže zatraže da doplate za nastavak igranja. Ali uz malo vežbe, uspećete da savladate sistem skakanja u Crash Bandicoot igrama. Zapamtite samo da uopšte ne gađate ivice, već da uvek ciljate na doskok u sredinu platforme – ao budete blizu ivice Crash će najverovatnije skliznuti, a kada skliznete on se neće uhvatiti rukama za ivicu kao što to rade moderni skakači iz Naughty Dog kataloga (gledamo u tebe Nathan Drake).

Kada danas pogledamo na ove tri igre, mislimo da je drugi Crash ostao najbolje balansirana igra koja nudi najbolji odnos zabave, raznolikosti i težine. Prve tri Crash Bandicoot igre nikad nisu izgledale bolje, a njihov gameplay i dan danas zna da očara i natera vas da se skroz udubite u igranje, kao nekada. Ono što ovaj remaster najviše može da ponudi je upravo taj retro osećaj kada vi ili neko u vašem okruženju kaže “Hej sećam se ovog nivoa, imaš tajnu sakrivenu tu iza ćoška!“.

Bilo da ste uživali u Crash-u dok je on vladao za vreme prve PlayStation konzole ili tek sada želite da vidite vredi li ova franšiza čemu, preporučujemo vam da što brže ugrabite ovu igru. Po sniženoj ceni i sa tri pune igre u sebi, bolju platforming zabavu na PlayStation 4 konzoli ćete teško naći.