Gaming kao način života i kreativni medij doživljava revoluciju i evoluciju konstantno. Svako na svoj način pokušava da predstavi igračima svoju kreativnu viziju. Od vremena ATARI-ja pa do sadašnje generacije konzola malo dizajnera igara je moglo da ponudi svež i nesvakidašnji pristup u pogledu storytelling-a u igrama. Granice pripovedačke umešnosti su se sa godinama pomerale ali nije bilo istinitog napretka dok se talentovana grupa ljudi iz studija Thatgamecompany nije okupila i pružila nam plodove svoje kreativnosti “The Journey” i “Flower”. Igrači na svim većim gaming platformama su imali svoje neponovljivo iskustvo koje je otišlo u legendu. Došlo je vreme da se neki ljudi rastanu i tako je umetnički direktor Matt Nava udružio snage sa nagrađivanim kompozitorom Austin Wintory-jem i glavnim dizajnerom Journey-a Nicholas Clark-om i oformljen je Giant Squid Studio.

Prvi reveal njihove nove igre ABZÛ koju ćemo opisati u ovom tekstu je bio na E3 sajmu 2014-te. Dobar prijem nije izostao od strane obožavalaca i kritičara i novo putovanje (pun intended) je moglo početi. Do zadnjeg gameplay demoa ove godine na E3 sajmu razni utisci su kolali o tom beskrajnom plavetnilu. Igra je došla u naše ruke i drage volje ćemo sa vama podeliti utiske o ovom divnom naslovu.

2016-08-08_0413

Lepota cele ove smeše boja i zvukova se pred nama razvila vrlo eksplozivno i sa nežnošću kao kada oluja prestane i kada nas obaspe crvenilo divnog predvečernjeg neba. Okruženje u kome se ABZÛ odvija pružalo je poseban osećaj spokoja kakav se može retko gde sresti. Morske dubine koje su tako misteriozne i tako divne su nam jednostavno isisavale i poslednji delić znatiželje pre tonjenja u slatke snove. Ovo kažem sa razlogom jer je igra toliko lepa i opuštajuća da je poželjno da je igrate tokom dana kada niste pospani jer osećaj ušuškanosti će vam se prikrasti. Dubine prošarane stidljivim zracima sunčeve svetlosti koji uporno negiraju tamu skrivaju jata riba koja će vas radoznalo pratiti kroz vaše putovanje. Sve je kao u najlepšem animiranom filmu. Iako bi neko pomislio da je u pitanju simulator ronjenja ipak se krije nešto više ispod površine.

Lokacije su odvojene specifičnim vratima ili sekcijama sa brzom strujom gde ćete prolaziti kroz jata i tako skupljati trofeje. Ronićete po podvodnim pećinama koje krase zidovi sa plavo-zlatnim muralima koji pričaju svoju priču. Umesto priče na dlanu pred vama se ceo zaplet odvija diskretno kao poema ili kao metafora Postanja sveta. Kako idete ka dubljim vodama sve postaje mračnije i zlokobnije i osećate da vas nešto ili neko čeka i da posmatra strpljivo. Drevna civilzacija koja se klanjala još drevnijim bogovima je tu obitavala i svaki mračan kutak je bitan. Možda se tu krije dodatni deo priče ili prilika da oslobodite neku vrstu podvodnih životinja koje će vam pomoći u daljoj avanturi. Ne postoji začarani krug nagrade i kazne za vaš gameplay, na vama je samo da uživate.

ABZU

Na određenim lokacijama imaćete priliku da se odmorite i da meditirate na stenama koje igledaju kao ajkule. Na vama je da pažljivo birate i posmatrate razigrana jata riba koja su vam skrenula pažnju tokom vašeg putovanja. Možda će se nekim igračima to činiti kao gubljenje vremena ali ne zaboravimo da je ovo ipak i igra za ljubitelje lepote morskih dubina. Po našem mišljenju nije bilo potrebe da se u meditaciji ekran sužava jer to u potpunosti remeti imerziju ali nema veze, progledaćemo autorima kroz prste. Sudar evolutivno mlađih i starijih morskih vrsta je ovde očigledan. Na sebi svojstven način opisuje taj ekosistem kao celinu i podstiče igrača da se još više prepusti atmosferi. Nekada će ribe grabljivice juriti manje ribice, nekada će jata uznemireno prolaziti pored vas dok im je za leđima gladna sabljarka. Autori su tako želeli da odaju počast prirodnom poretku stvari i da nam u ovo moderno doba približe naturalistički pogled na svet oko nas.

Zagonetke koje ABZÛ stavlja pred igrača nisu bile teške i bile su veoma logične. Određeni ključ odgovara određenoj bravi i određena sekvenca prekidača će otvoriti vrata koja vas vode na sledeću lokaciju. Pored riba ranije spomenutih društvo vam prave i maleni roboti koji plivaju zajedno sa vama i pomažu vam isto da otvorite vrata i da napredujete dalje. Raštrkani su po morskom dnu i na igraču je da ih nađe i aktivira. Glavnog antagoniste na prvi pogled nema ali kako se sve više napreduje naslutićete ko bi vam mogao otežati put kroz beskrajno plavetnilo. Pošto lik koga vodite definitivno nije čovek, potreba za mikromenadžmentom u vidu skale za vazduh je nepostojeća i HUD ne postoji. Igra je sa namerom koncipirana tako da vam ništa neće skretati pažnju sa uživanja u atmosferi. Grafički deo pokreće Unreal 3 endžin koji je za potrebe ove igre izmenjen do neprepoznatljivosti i sve to u kombinaciji sa odličnim numerama Austin Wintory-ja pruža jedinstveno iskustvo.

2016-08-08_0420_001

Verujem da će mnogi igrači i ljubitelji Journey-a na sam spomen imena Matt Nava odmah uperiti prstom i reći da je ABZÛ duhovni naslednik prethodno navedene igre ali to ovde nije slučaj. Cela mehanika ima više sličnosti sa Flower-om. Idete od jedne do druge lokacije naizgled tečno i u jednom momentu prolazite kroz jata riba uz odgovarajuće grafičke i zvučne efekte a u sledećem nailazite na moguće opasne delove koji su totalni kontrast. Velika sličnost sa Flower-om nas je sve vreme terala da tražimo paralele između ta dva naslova i to je malo remetilo naše iskustvo tokom igranja.

Još jednom Matt Nava je doneo jedinstven spoj vizuelnog i muzičkog storytelling-a među igrače i što se nas tiče nije pogrešio. Ovo je jedna od unikatnijih igara koje smo igrali u prethodnih par meseci i ohrabrujemo naše čitaoce da slobodno probaju ovaj neobični i originalan naslov. Igra spada više u domen kratkih naslova pod uslovom da  pratite samo “glavnu priču” tako da uzmite lepo gamepad u ruke i budite uporni u istraživanju. Lepota ove igre se krije u detaljima. Ako ste imali naporan dan i ako želite da se opustite, ABZÛ je za vas i od nas imate definitivnu preporuku. Duboko plavetnilo vas čeka na PS4 i PC-ju!