Studio Eidos Montreal je započeo svoju karijeru 2007. godine kada su najavili rad na svojoj prvoj igri Deus Ex Human Revolution sa kojom su našli zapažen uspeh širom sveta ne samo kod fanova ove poznate franšize, već i kod svih ljubitelja RPG-ova koji daju veliku slobodu igračima pri rešavanju veoma ambicioznih zadataka u upečatljivim okruženjima. U sledećoj deceniji oni su u prodaju isporučili neubedljiv reboot Thief franšize, rush-ovan nastavak Deus Ex-a kao i treći deo reboot-a Tomb Raider franšize koji je najviše ostao upamćen po upečatljivoj vizuelnoj prezentaciji. Sa velikim iskustvom rada na četiri stare Eidos franšize, ovaj tim je posle 2018. i naslova Shadow of the Tomb Raider odlučio da se najzad posveti nekoj originalnoj igri. Sa dozvolom Square Enix-a i Marvela, oni su za manje od tri godine rada uspeli da naprave veoma ambicioznu akcionu igru smeštenu u dinamični svet superjunaka iz družine Guardians of the Galaxy, koji su sredinom prošle decenije postali svetska senzacija posle neverovatno dopadljivog i svima pristupačnog Holivudskog filma režisera James Gunn-a.
Ali developeri iz Eidos Montreala se nisu samo zadovoljili direktnim kopiranjem GotG-a sa filma, već su zasukali rukave i napravili naslov koji se slobodno može opisati kao jedna od najuspešnije napravljenih igara iz Eidos-a u poslednjih par godina, sa kombinacijom odlično realizovanih likova, fantastičnog scenarija koji vešto miksuje komično podbadanje glavne postave likova i dubokih emocija izazvanim porodičnim problemima i mukama u životu, fantastične audio/vizuelne prezentacije, gameplay-a koji ne samo vešto meša elemente naslova iz Mass Effect i Uncharted franšiza, već u uspeva u pojedinim segmentima čak i da ih nadmaši!
Iako je početni marketinški plan ove igre bio neubedljiv, nedorečen, loše organizovan, i sa donekle negativnom aurom koju i dalje zrači Eidos-ov naslov Marvel’s Avengers, sa velikim zadovoljstvom možemo reći da je Guardians of the Galaxy za PC, PlayStation i Xbox prvi veliki AAA naslov posle DOOM reboot-a iz 2016. godine koji je na svojoj premijeri uspeo da nas totalno oduševi, natera da zaboravimo na bledi marketing, i uveri nas da igramo jednu od najboljih igara godine!
Guardians of the Galaxy prati postavu inter-galaktičkih heroja koji su se posle svoje burne prošlosti i velikih nevolja u koje su upadali nekako uspeli spojiti u ekipu koja balansira svoj život na ivici između nelegalnih piratskih aktivnosti i spasavanja celog univerzuma. Postavu igre predvodi smotani i neverovatno samouvereni zemljanin Peter Quill koji je kao tinejdžer bio otet sa zemlje i posle velikih nevolja i avantura postao poznat kao neodlučni heroj za unajmljivanje i polu-gusar sa nadimkom Star-Lord. Tokom cele igre igrači imaju šansu samo da upravljaju sa njim, što može na prvi pogled da se čini ograničavajućim, ali veoma brzo postaje jasno da je ovo igra koja od Peter Quill-a pravi samo kapetanom koji će u mnogim narativnim i bojnim izazovima biti odlična odskočna daska za ostatak njegove ekipe.
Njegovi saborci su Gamora (usvojena ćerka Thanosa koja se jedva osamostalila od njega i spasila svet pride), Drax the Destroyer (legendarni spasilac galaksije bez smisla za humor), Rocket Racoon (eksperimentalni mutirani svemirski inženjer i veliki ljubitelj eksploziva) i njegov dugogodišnji prijatelj Groot (dobroćudni džin i zadnji član nestale rase biljnih kolosa). Iako je ovo postava tima na koju je svetska javnost postala upoznata posle uspeha istoimenog MCU filma, likovi u ovoj Guardians of the Galaxy su prikazani na nesvakidašnje detaljan i upečatljiv način, što ih je brzo udaljilo od direktnog poređenja sa njihovim filmskim kopijama. Posle dugačke singleplayer kampanje koja u proseku traje čak oko 18-20 sati, slobodno možemo reći da je ova igra uspela da se uzdigne iznad MCU filmova i svetskoj javnosti prikaže mnogo detaljniji, emotivniji i zabavniji pogled na avanture ovih heroja!
Kampanja je napravljena sa totalnim fokusom na linearni storytelling, bez hub zona, wide-linear nivoa ili bilo kakvih openworld okruženja u kojima se igrač može posvetiti sporednim aktivnostima. Ovo je old-school linearna SP igra koja igraču daje precizno optimizovane nivoe koji su prepuni obrta, dobrog pacing-a, i redovnih obrta između istraživanja prelepih okruženja i zanimljivih bitaka. Igra počinje sa nedozvoljenom posetom zone karantine velike svemirske bitke u kojoj naš tim budi drevnu opasnosti, i brzo se posle toga prebacuje na zanimljivo istraživanje nekoliko kutaka galaksije Andromeda.
Iako se oko igrača često dešavaju neverovatni događaji, u prvom planu igre su uvek stavljeni glavni likovi koji se konstantno svađaju, dogovaraju i opisuju svoja iskustva koja su prepuna odličnih detalja o celom Marvel univerzumu. Na svu sreću, scenario igre je odličan, svaki lik je dobio zadovoljavajući fokus, šansu da bolje shvate svet oko sebe, upoznaju svoje saborce, izbore se protiv svojih teškoća iz prošlosti, i posle zaista odlično realizovanih emotivnih momenata postanu prava porodica koja zajedno može poraziti svakoga.
Temelj ove izgradnje tima je svakako Peter „Star-Lord“ Quill koji u ovoj igri daje fenomenalni performans prepun samopouzdanosti, hrabrosti koja stoji na staklenim nogama, i skrivenog emotivnog srca koji svojim intenzitetom prosto osvaja pažnju njegovih burnih i često ratobornih saboraca. Jedini vid nelinearnosti se vidi u narativnim izborima koje igrač može da odabere tokom maltene stotinu trenutaka tokom dugačke kampanje gde Star-Lord bira kako će da priča sa svojim timom i zanimljivim sporednim likovima. Ovaj pristup biranja narativnih grana (ali bez statičnih kamera koja bulji u glave likova kao u mnogim drugim RPG igrama) uzdiže ovaj naslov iznad konkurencije kao što je na primer Uncharted, koji je potpuno posvećen linearnoj naraciji. Jedini nedostatak ovog pristupa je što je igra ironično PREPUNA sa zanimljivim razgovorima, i igrač može nesvesno da ih prekine tako što će zakoračiti u sledeću narativnu zonu gde će se likovi automatski prebaciti na nove teme. Igra ima pre-ogroman scenario sa kojim likovi na maltene svakih 10 metara šetanja imaju nešto novo zanimljivo da kažu, i na prvi pogled nam zaista nam nije jasno kako su pisci u Eidos Montrealu uspeli da napišu ovako ogromnu avanturu bez maltene ijedne loše rečenice. Posle premijere igre, glavna spisateljica Jocelyn Baxter je potvrdila da su u scenariju igre pomogli čak i QA testeri, i da su oni bili odgovorni za više od polovine finalnog scenarija.
Gameplay igre nas je najviše podsetio na prošlogodišnji hit Final Fantasy VII Remake koji igračima daje 3rd person pogled na prelepo dizajniran svet i akcioni borbeni sistem u kojem je u prvi plan stavljeno ne samo obično button-mashovanje default dugmeta za napad (koje i nije efektno za odstranjivanje jačih protivnika) već taktičko biranje specijalnih poteza glavnog lika i njegovih saboraca. Umesto mača, Star Lord je u ovoj igri opremljen sa njegovim vernim blasterima sa aktivnim reload-om (koji će do kraja igre dobiti četiri elementalna moda) i raketnim čizmama za brzo kretanje po terenu i lebdenju iznad bojnog polja. Svaki od saboraca se samostalno kreće po terenu i brzo reaguju na komande igrača koji od njih može da zatraži paljenje specijalnih poteza koji se automatski refreshuju posle kratkog cooldown-a. Uspešno završena bitka igraču daje XP poene i mali bonus ako je bitka tekla tečno (ovaj bonus je maltene nebitan jer će svako do kraja kampanja uspeti da dostigne maksimalni nivo) koji dalje specijalne poene za otključavanje novih specijalnih cooldown napada za ceo party.
Posle par otključanih specijalnih napada, igra počine da dobija zanimljive taktične izazove (naravno prepune odličnih razgovora same ekipe) koji se mogu rešiti pravilnim izborom napada. Na početku igre Groot je dobar za hvatanje protivnika, Rocket baca eksplozije na sve oko sebe, Drax slama štitove, a Gamora je tu za finalni udarac. A pred kraj igre, kampanja na Guardianse baca zaista širok spektar protivnika koji na trenutak zaista mogu da iznenade sa svojom agresivnošću i naizgled zaista velikim health barovima. Više od jednom smo naišli na bitku u kojoj smo doživeli sramni wipe, ali odmah posle toga smo sa par izmena u specijalnim napadima uspeli da totalno preokrenemo tok bitke i u rekordnom roku odstranimo te iste teške protivnike bez ikakvih problema. Ovo je pravi dokaz da je igra taktički veoma dobro potkovana, i da igrač može pametnim izborima da drastično promeni tok bitaka.
Jedna od unikatnih borbenih opcija igre je „Huddle“, svojevrsni time-out koji Star Lord može da pozove tokom većih bitaka. U ovoj sekvenci tim se okupi jedan oko drugoga, igrač mora da aktivno SASLUŠA kako mu se saborci osećaju, i onda da odabere kako će da ih ohrabri i usmeri da se bolje ponašaju na terenu. Pomeranje fokusa sa gledanja brojčanih statistika na razgovor sa virtuelnim likovima i intuitivno biranje opcija za podršku do sada nikad nije viđen i predstavlja pravu inovaciju.
Van bitaka, Star Lord ima tradicionalne opcije kretanja kao što su trčanje, skakanje, dva kratka boost-a sa raketnim čizmama i double jump. Penjanje je veoma jednostavno i ne pokušava da emulira dinamične pokrete Assassins Creed i Uncharted franšiza, a pronalazak novih staza kroz okruženja često zahteva od igrača da iskoristi sposobnosti svojih saboraca – Groot može da svojim granama premosti provalije i podigne određene platforme, Drax da razbije zidove i diže teške objekte, Gammora da se popne na visoke zidove a Rocket da hakuje elektroniku. Jedan od detalja koji nam se baš svideo oko ovih traversal opcija je prikazan pred kraj igre kada je GotG grupa najzad postala totalno ujedinjena, i kada saborci sami otključavaju nove prolaze bez potrebe da im igrač to naredi. Na tako jednostavan način je prikazana sloga i podrška koji tim daje jedni drugima.
Sporednih aktivnosti skoro i da nema. Tokom nivoa Star-Lord može sakupljati dve vrste crafting elemenata sa kojima Rocket može da otključa par opcionih perk-ova (svi se lagano mogu otključati do kraja igre), a u zaturenim zonama se mogu naći i opciona odela za svakog člana posade. Možda najbitniji collectible itemi su specijalni pokloni koji otključavaju nove storyline momente kod posade. Nema ih puno, ali svaki je itekako vredan traženja.
Audio/vizuelna prezentacija je vrhunska. Igra je neverovatno šarolika i detaljna, sa zonama koje prosto mogu da oduzmu dah igračima. Linearna avantura vodi igrača do nekoliko prelepih planeta i svemirskih stanica, bez opcije da igrač sam bira gde da putuje. Ponovne posete nekim ranijim zonama postoje, ali na svu sreću sve te lokacije su vizuelno promenjene na veoma dinamičan i upečatljiv način, dižući atmosferu i tenziju igre na način kakav smo u ranijim godinama mogli videti u maltene najboljim igrama današnjice.
Dok je svaki nivo je prepun ultra-detaljnih okruženja, glavnu nagradu za najbolji dizajn svakako odnose likovi. Svaki od njih je realizovan odlično, ne samo vizuelno već i sa detaljnim animacijama pokreta tela i lica. Bez ikavih problema možemo reći da Guardians of the Galaxy ima likove koji su realistično emotivni i uverljivi kao bilo koja visoko budžetna igra iz prošlih godina. Ovo uključuje i naslove iz studija Naughty Dog, Rockstar ili Netherealm koji su odavno „diplomirali“ što se tiče dobre tehnologije digitalizacije glumaca. Igri svakako pomaže činjenica što je scenario odlično napisan i daje svakom liku dovoljno prostora da prikažu svoju dubinu, a glumci su tokom snimanja uspeli da isporuče zaista impresivne performanse od kojih se svakako izdvajaju Star-Lord, Drax, Rocket i mnogi sporedni likovi kao što su Mantis, Nikki i neki koje nećemo spomenuti zbog spojlera.
Audio komponenta je naravno prepuna raznih rock i pop hitova osamdesetih koje je Star-Lord poneo sa sobom sa Zemlje. Mnogi momenti igre koriste ove popularne pesme na efektivan način, a u trenucima odmora između misija igrači mogu sami odabrati koja poznata pesma će odzvanjati zidovima svemirskog broda Milano. Streameri na svu sreću mogu da upale specijalni mod koji će ukloniti licencirane pesme iz igre, dajući im šansu da bez straha streamuju igru slušajući samo nove pesme koje su napisane za ovu igru.
Posle završetka igre se otključava New Game+ mod i Chapter Select ekran , ali na žalost ne postoji opcija koja govori koliko collectibles-a je ostalo ne-pokupljeno u svakom chapteru tako da će vijanje Platine skoro sigurno podrazumevati ponovno igranje cele kampanje.
PlayStation 5 renderuje igru u dva moda – 4K sa 30 frejmova u sekundi (ovo je mod koji zaista prikazuje igru u najboljem svetlu) i brži 1080p60 mod za one koji žele tečniju akciju. Pred kraj igre u najvećim bitkama se može osetiti blagi pad performansi ispod 60fps, ali pošto je ovo igra koja ne zahteva brze reflekse, predlažemo igranje u vizuelno spekakularnom 4K modu. Framerate padovi ispod 60fps se na Xbox Series X konzoli mogu vizuelno ukloniti ako igrač ima VRR-kompatibilni ekran (ova opcija još nije stigla na PS5), a dobro optimizovana PC verzija u sebi ima podršku za DLSS upscale. Odokativno, igrači sa veoma jakom RTX 3080 grafičkom na PC-u mogu da podignu sve detalje na maksimum, i pomoću DLSS-a i dalje dobiju tečan 4K gameplay sa malo iznad 60fps.
Guardians of the Galaxy je fenomenalna linearna akciona igra koja je direktna konkurencija najboljim superherojskim igrama koje su izašle u zadnjih par godina.
Daleko nadmašivši Marvel’s Avengers, Eidos Montreal je napravio naslov koji zaista stoji rame uz rame sa hit avanturama Spajdermena i Betmena, ali sa totalno drukčijom narativnom formom prepunom komedije i zabavnih sekvenci. Igra će inicijalno verovatno biti slabije prihvaćena na tržištu zbog neuverljive početne promocije i potpuno linearne forme koja ne daje prostora za dodatnu zabavu, ali u svakom slučaju ovo je naslov koji svaki fan akcionih igara i superherojskih avantura ne bi trebao da propusti.
Mi se već sada nadamo još ambicioznijem nastavku koji posle uspeha ove igre nikako neće moći biti ignorisan.
Guardians of the Galaxy (PS5)
-
9/10
Finalni utisci:
Guardians of the Galaxy je uradio maltene nemoguće i dao nam je superherojsku akcionu avanturu koja prosto odiše zabavom i nezaboravnim likovima koji su ovde bolje prikazani nego što je Marvel to uspeo da uradi u svojim popularnim filmovima!
No Comment