Shenmue igre obeležile su kraj jedne ere, a vizija genija Yu Suzukia (Space Harrier, After Burner, Hang On, Virtua Fighter) ostala je zauvek nedovršena. Originalno zamišljen kao Virtua Fighter RPG za Saturn koji bi uneo do tada neviđene nivoe slobode i detaljnosti u video igre, nakon uloženih oko 70 miliona dolara, postao je Shenmue, originalni serijal koji je trebalo da ima oko 13 chaptera smeštenih u preko 4 igre. Nažalost samo su prve dve stigle na Dreamcast u Japanu i Evropi, dok su ameri dobili dvojku na prvom Xbox-u. Bez obzira na sjajne ocene u tadašnjim medijima i popriličan hype jasno je da obe igre nisu uspele ni približno da vrate uložen novac zbog situacije sa Dreamcastom i SEGOM. Sa te strane Shenmue igre mogu biti smatrane flopovima iz ugla ekonomista/analitičara igračke industrije, međutim svako ko je zapravo igrao Shenmue u svoje vreme nije ostao ravnodušan.

Daleko ispred svog vremena u mnogim aspektima i sa velikim brojem inovacija ove legendarne igre su lako okupile mega-lojalan fanbase koji nije odustao od njih sve ove godine. Svaka sumnja o legendarnom statusu Shenmue igara otklonjena je na E3 sajmu 2015. godine kada je Yu Suzuki uz pomoc Sony-a i Kickstarter kampanje uspeo da u rekordnom roku sakupi sredstva za razvoj treće igre koja nam stiže 27. avgusta 2019. Do tada, da bi se podsetili prva dva nastavka SEGA ponovo objavljuje Shenmue I i II u HD izdanju za PlayStation 4, Xbox One i PC.

Do sada je za podsećanje na Shenmue igre bio neophodan Dreamcast ili Xbox Classic, jer obe igre nisu imale niti jedno reizdanje! Igrači na PC-u sa imali emulatore ali sada mogu bez cimanja sa istim preuzeti Shenmue 1 & 2 i na Steam servisu. Sa druge strane verzije za konzole imaju i sjajno fizičko izdanje sve sa bonus posterom! Shenmue je definitivno spašen i ponovo među nama, nešto što pre par godina nismo mogli ni da zamislimo. Svakako na EmuGlx-u pisali smo već dosta o ovim igrama, tako da za kompetne opise originalnih verzija možete pročitati opis prvog i drugog dela u našoj arhivi, a mi ćemo se fokusirati na ono što reizdanje donosi.

Shenmue I & II zapravo i jesu reizdanja odnosno soft HD remasteri u smislu da nije mnogo toga menjano u onosu na original. Rezolucija jeste podignuta u widescreen full HD, ali svi modeli pa i teksture su manje više identični originalnoj verziji. Iako se sav gameplay odvija u widescreen prikazu, sve real time skriptovane animacije su u originalnom 4:3 formatu. Ovo je recimo stvar koja je donekle rešena u emulatoru sa patchevima ali u ovom reizdanju autori su hteli da sačuvaju originalni feel cutscenova sa Dreamcasta. Naravno moguće je i celu igru prebaciti u 4:3 i odigrati je tako u full retro fazonu. Najveće unapređenje ovog reizdanja su definitivno momentalna učitavanja, svako ko je igrao originalne verzije setiće se ne predugih ali ipak učestalih učitavanja propraćenih specifičnim zvukom Dreamcastovog GDROM čitača. Sada su učitavanja skoro momenatlna i igra zahvaljujući tome ima dosta brži tok.

Oba reizdanja takođe sadrže engleski kao i japanski dub, kao i sve kombinacije sa titlovima kao u originalu. Kompresija u engleskim glasovima je i dalje naglašena, ali svakako nam je draže da čujemo sve te glasove onako kao što ih se sećamo pre nego da je reizdanje oskrnavljeno novom glasovnom glumom (Silent Hill 2 HD, ne ponovilo se). Dodatna podešavanja za grafiku uključuju opcije za uključivanje i gašenje Bloom efekta koji je bio izrazit u Xbox verziji Shenmue 2, ali ga je sada moguće uključiti i u prvom delu. Shenmue 2 u ovoj kolekciji donosi i sve druge bonuse koje je donela Xbox verzija, kao što su real time filteri koje možete menjati za vreme igranja, photo mod i slično. Posebna pažnja posvećena je skroz novim menijima i interfejsu koji zapravo jesu rađeni iz početka i deluju dosta preglednije i u pravoj HD rezoluciji, što je veoma lep detalj.

Shenmue I & II bez obzira što su izdanja iz 1999. odnosno 2001. godine, i dan danas imaju svoj originalni šmek. Kontrole iako u početku komplikovane i drugačije od onoga na šta ste navikli u poslednjih nekoliko generacija, vrlo lako ponovo ulaze u prste a tok igre kreće da vas nosi kao nekada. Prave legendarne igre jednostavno ne mogu loše da ostare bez obzira na sada zastarelu a onda 5 godina ispred svoga vremena grafiku, ili nestandardne kontrole. Ako se do sada niste susreli sa ovim igrama, vreme je da nadoknadite ogroman značajan deo igračke istorije. Setite se kako su igre 1999. godine izgledale na PC-u i koji im je maksimalni domet bio, šta su bili najbolji naslovi na N64 i PSX konkurenciji tog vremena, a onda pogledajte Shenmue i kako izgleda i šta sve nudi – totalno druga dimenzija!

Nije nemoguće spoznati veličanstvenost ovih legendarnih igara i danas u 2018. godini preko ovog reizdanja, ali novim igračima biće potrebno malo prilagođavanja i strpljenja, posebno ako dolaze iz PC only priče. Za sve ostale, sjajno podsećanje i priprema za nastavak koji stiže uskoro samo 18 godina kasnije, ali pre Half-Life 3. Opklada je dobijena!