Već smo nekoliko puta spominjali da je 2018. godina bila odgovorna za dolazak velikog broja kvalitetnih 2D igara koje su još više popularizovali poznate elemente kao što su akcioni platforming, rogue-like žanr, metroidvania postavku nivoa i zabavno/rizični Souls gameplay. Dok se Celeste fokusirala na veoma dobar platforming, Hollow Knight na vanserijski dobru metroidvaniju, a nedavno izdati Messenger na retro 8-bit nostalgiju, samo je bilo pitanje vremena kada će se u prodaji naći i neka čistokrvna akciona 2D igra koja će naći veliku publiku širom sveta.

Posle malo više od godinu dana rada na Steam Early Access verziji, mali tim developera iz Francuskog studija Motion Twin je najzad završio rad na njihovoj duo čekanoj igri Dead Cells. Iako se to nije baš činilo od svoje rane Early Access verzije, finalni proizvod je toliko utegnut, optimizovan i širok sa opcijama da predstavlja ne samo jednu od najboljih akcionih 2D igara ove godine, već bez sumnje, i jednu od najboljih akcionih 2D igara svih vremena.

U igri Dead Cells, igrač je u stvari grupica besmrtnih ćelija koje zaposedaju jedno od mrtvih tela na dnu tamnice, i sa minimalnom propratnom pričom, igrač je odmah gurnut u akciju da pronađe istinu o magičnoj kugi koja je proširila na malenom srednjovekovnom ostrvu i pretvorila sve stanovnike u čudovišta. Posle svake (mnogobrojne i neizbežne) smrti, igrač se vraća nazad u tamnicu, gde ćelije oživljavaju novo telo i bitka i pohod kroz nivoe kreću skroz od početka. Ali nije sve tako crno, jer se pojedini elementi igre mogu unaprediti, otključavajući nove šanse za bolje snalaženje u borbama. Posle samo par pokušaja, upoznaćete se sa početnim sistemima igre i krenuti da lagano sakupljate informacije o zaista mnogobrojnim sistemima i easte egg-ovima koji zahtevaju da se bacite na dublje istraživanje i pohode na teže (ranije zaključane) nivoe.

Sistem unapređenja gameplay-a se svodi na par odvojenih elemenata – sakupljanje nacrta za oružja/skill-ove koji se moraju lagano otključati sa sakupljenim ćelijama tokom borbi, trošenje ćelija na trajna poboljšanja (korišćenje napitaka za izlečenje, ulaganje u spawn jačih oružja i sl), sakupljanje i trošenje zlatnika, i traženje scroll-ova koji vam povećavaju tri primarne karakteristike karaktera – Snaga, Taktika i Preživljavanje. Dizanje ovih karakteristika direktno utiče na jačinu vaših oružja (koji su obojeni istom bojom kao i birani Stat) i količinu vašeg zdravlja. Zlatnici i scroll-ovi su ujedno i jedine valute koje utiču na tip i jačinu opreme u vašem trenutnom životu.

Igrač može da sa sobom nosi dva primarna (melee ili ranged) i dva sekundarna oružja (uvek ranged), sa opcijom da se ona blago unaprede ili da im se promene sekundarne karakteristike, a tu je i vendor koji će vam ponuditi korišćenje tri pozadinska buff-a sa kojim možete prilagoditi vaš trenutni stil igranja. Kada poginete, gubite maltene sve sem ćelija koje ste između nivoa uspeli uložite u otključavanje nacrta, ali nova oprema i unapređenja vas čekaju samo par sekundi po početku novog run-a.

Kretanje i borba su brzi, ali veoma precizni. Po paljenju igre ćete se sigurno kretati polako i pažljivo, ali čim se naviknete na tempo kretanja i borbi, krenućete bukvalno da letite kroz nivoe sa veoma velikim tempom. Odlično dizajnirano (duplo) skakanje, propadanje kroz podove i jako koristan dodge potez čine igru boljom od mnogih drugih sličnih akcionih 2D igara, a igranju pomažu i na primer automatske opcije koje vam neće dopustiti da padnete sa platforme tokom korišćenje dodge-a i automatskog hvatanja za ivicu platforme tokom skakanja.

Početna oružja će vas naučiti kako da se ponašate u manjim borbama, a jedna od stvari na koje ćete morati da pazite je činjenica da vaš igrač jedino ima veoma kratku (par frejmova dugu) automatsku zaštitu kada radite dodge roll ili jump drop. U svakom drugom trenutku ćete biti otvoreni za primanje štete, uključujući i momente odmah posle kada vas neko udari. Ovo predstavlja značajnu razliku u odnosu na druge igre, i ako se oko vas nalazi par protivnika, njihovi agresivni napadi veoma lako mogu da vam skinu jako veliku količinu života.

Pošto su protivnici u igri veoma agilni i snažni, smrt će vas čekati iza svakog ćoška ako ne iskoristite sve što vam sistem borbe nudi. Preciznije, svako od oružja ima specijalne magične karakteristike (vatra, led, krvarenje, otrov i sl), koje kad se upare, drastično povećavaju vaš damage output. Na primer, ako imate mač koji izaziva protivnicima da krvare, vaše igranje će biti olakšano ako nađete i automatski turret koji više oštećuje baš protivnike koji krvare. Ogroman broj ovakvih sinergija čine svaki novi život zanimljivim, i teraće vas da eksperimentišete sa novim vrstama opreme i oružja koje ranije niste preferirali.

Kada lagano počnete da otključavate sve više i više nacrta oružja, videćete da igra u sebi nudi ne samo tradicionalno mlaćenje mačevima ili udaljeno korišćenje strela, već i mnoge druge načine igranja. Tu su štitovi, magični napadi, spori čekići, samostreli koji funkcionišu kao da su sačmarke i razna specijalna oružja koja promovišu totalno drukčije sinergije i planove napada i odbrane.

Između tamnice na početku igre i finalnog boss-a vas čeka trinaest velikih platformerskih nivoa, ali nećete morati da prođete kroz njih sve u svakom run-u. Svaki nivo se grana u nekoliko sledećih, tako da između vas i kraja igre se skoro uvek nalazi oko 6-7 nivoa, dva minibos-a i finalni boss koji je veoma težak i zahteva da se dobro pripremite otključavajući razna poboljšanja i oružja preko nađenih ćelija. Dužinu igre će produžiti i činjenica da bi ste otključali prilaze svim nivoima morate pronaći četiri sakrivene rune koje vam daju specijalne mogućnosti kretanja – korišćenje lijana za penjanje, teleport, probijanje podova i penjanje po zidovima.

Za kraj moramo spomenuti i audio/vizuelnu komponentu. Dopadljivo dizajnirana grafika je foksusirana na veoma agresivnu pixelizaciju i retro feeling, ali sa dosta modernih efekata i u polju igranja i u pozadinama. Posebno su dobro animirane animacije kretetanja glavnog lika i njegovih protivnika, a pojedini nivoi su dizajnirani da vas baš istestiraju sa platforming elementima (Clock Tower). Audio podrška je vanserijski dobra, uključujući ne samo dobro komponovanu pozadinsku muziku već i jasno definisane audio elemente tokom samog gameplay-a.

Trenutno, Dead Cells je dostupan na PC-u, kućnim konzolama i prenosnoj Nintendo Switch konzoli (gde kasniji nivoi nažalost bivaju previše opterećeni akcijom, što dovodi do osetljivog pada rendering performansi), ali samo Steam verzija podržava i specijalni Twitch streamer mod koji može uticati na sam gameplay igre. Naime, ako aktivirate ovu opciju na PC-u tokom streamovanja, vaši gledaoci dobijaju pristup glasanjima i akcijama koje vam mogu pomoći ili (mnogo češće) odmoći u igranju. Na primer, jedan od vaših gledaoca može biti zadužen da ekskluzivno (ne) koristi vaše napitke za lečenje, ili da glasanja publike donesu u vaš nivo jače protivnike.

Posle par sati igranja Dead Cells postaje igra od koje se ne možete lako odvojiti, a nekoliko desetina sati kasnije ona će vas i dalje nagrađivati sa brzim i dobro balansiranim gameplay-om. Igra izgleda i zvuči veoma dobro, gameplay je intuitivan i zabavan, a dugotrajno igranje je zagarantovano jer igra jednstavno ima uglancani „šmek“ koji kao da je došao iz kancelarija samog legndarnog Blizzarda.

Desetak developera iz Francuskog studija Twin Motion defintiivno zaslužuju ogroman uspeh sa ovom igrom koju veoma lako možemo opisati kao zaista jednom od najboljih akcionih 2D igara svih vremena. Dead Cells je trenutno dostupan na PC (Windows, Linux), MacOS, PS4, Xbox One i Nintendo Switch sistemima.