Davne 1999. dok su strategije bile kul, Relic Enterntainment je izbacio Homeworld. Tadašnja njihova prva igra, pravi pogodak u centar. Strategija u svemiru sa punim 3D kontrolisanjem jedinica i navigacijom u vakuum prostranstvu je svima zadavala muke na izlasku. Igračima je bilo teško da se naviknu na nekonvencionalno okruženje, kretanje i kontrolisanje jedinica. Igru je karakterisala potreba za jako dobrim mikromenadžmentom dok žonglirate makroom. Pored tada popularne strategije StarCraft, naravno ukoliko ste igrali ozbiljan multiplayer, Homeworld je igra koja je najviše umarala mozak, ali isto tako pružala neverovatno zadovoljstvo. Tada, već u prošlom veku, nisu ni Dial-Up konekcije uspele da zaustave strasne igrače u mučenju na max 56k modemima dok pokušavaju da unište neprijateljski Mothership. Posle dva nastavka i jedne ekspanzije, Relic Entertainment se raspao, THQ bankrotirao a ljudi iz Relic-a su se nekoliko godina kasnije okupili još jednom i osnovali Blackbird Interactive. Nisu bili u mogućnosti da otkupe prava i nastave da razvijaju svoje čedo, već je to uradio Gearbox. IP je otišao kompaniji koja je veliki fan franšize ali ipak nije znala šta će raditi sa njim. Tada je nastupio Blackbird Int. studio i otpočeo saradnju sa Gearbox-om. Oni su već imali svoju igru u razvoju pod nazivom Hardware: Shipbreakers i počeli su da je prilagođavaju Homeworld univerzumu. Igra koju su oni razvijali je, po rečima ljudi iz Blackbird Int. bila “duhovni naslednik“ Homeworld-a ali ipak je pripovedala drugu priču. Radnja je bila smeštena u pustinji, što je kolosalna razlika u odnosu na okruženje gde se obično odvija Homeworld.
Upravo zbog toga idemo od početka. Homeworld je davne 1999. plasirao pored odlične gameplay mehanike i odličnu intrigantnu priču o rasi Kushan koja pokušava da se vrati na svoju rodnu planetu Hiagara. Davno proterani, nakon izgubljenog rata u nekoj petoj dimenziji, bili su primorani da preživljavaju na okrutnoj planeti Kharak. Godinama, ideologija klanova je počela da se razlikuje i svako je na opustošenoj planeti tražio svoje utočište sa sledbenicima. Kako to obično biva, zbog razlike u ideologiji i ciljevima otpočeo je rat između klanova koji je polako vodio ka istrebljenju svih ljudi na Kharak planeti. Mnogo godina kasnije, vrednosti Kushan naroda su nestale, folklor izgubljen, a ostali su samo mitovi i priče nekada velikog naroda. Blizu samouništenja klanova, satelit je uhvatio nepoznati objekat „Jaraci Object“, ili takozvanu glavnu anomaliju u Velikoj Pustinji. Poslata je ekspedicija i otkriven je svemirski brod nekada drevne napredne rase koji je u sebi imao Hyperspace Core i mapu galaksije sa označenim putem ka Hiagari, domu Kushan naroda. Ono što je tada već bio mit za njih je postala stvarnost, to je dovelo do ujedinjenja plemena, konstrukciju prvog Mothershipa posle svih tih godina i potragu za svojim domom. Sva dešavanja koja se opisuju pre početka prve misije u Homeworld-u su se desila pre 114. godina.
Homeworld: Deserts of Kharak opisuje ekspediciju naučnika Rachel S’Jet primarne anomalije koja se nalazi u Velikoj Pustinji. U tom trenutku, ekspedicija je bila ogromni poduhvat, kako zbog užasnog ekonomskog stanja tako i zbog rata sa drugim Gaalsiem plemenom. Najveća razlika između dve strane su njihova verovanja koja se fundamentalno razlikuju. Gaalsi pleme veruje da im je predodređeno da ostanu na planeti, osuđuju svaku moguću ekspediciju ka zvezdama i pronalaženje druge planete. Koalicija drugih klanova uverena da na Kharaku nema daljeg života, na planeti koja je prekrivena pustinjom koju obasipa jako sunce i stvara nemoguće životne uslove. Velika Pustinja se nalazi na neprijateljskoj teritoriji i Rachel S’Jet mora kako zna i ume sa svojom mobilnom bazom Kapisi doći do glavne anomalije i istražiti je. Tada počinje vaša avantura kroz okrutne pustinje Kharak-a. U toku misija, logovi vojnika i njihova konverzacija će vas još više uvlačiti i vezivati za priču i karaktere, objašnjavati neke od pojava u igri i prenositi atmosferu sa bojnog polja. Odličan voiceover kako u igri tako i u sinematicima samo još više doprinosi da uronite u Homeworld priču i budete svedok kako je sve počelo.
Homeworld u pustinji, totalno apsurdna misao. Prosto rečeno, niko nikada ne bi ni pomislio da će se radnja sledećeg naslova u franšizi dešavati na tvrdoj 2D podlozi gde ste koliko toliko ograničeni kretanjem u odnosu na prvu i drugu igru. Činjenica da se radnja odvija na planeti je brinula mnoge fanove ove sjajne franšize, možda je i to bio razlog što je Gearbox tako „naglo“ najavio i ubrzo izbacio novi naslov. Nije bilo vremena za šok, hejt i ograđivanje od nečega, već je igra ubrzo izašla i predstavila nešto totalno neočekivano, i za neke neshvatljivo. Homeworld Deserts of Kharak je pravi „prequel“ nastavak originalnih igara, iako se dešava na planeti. Osećaj, mehanika, strategija, animacije, audio logovi, glasovne glume i sinematici su na pravom mestu, daju potpuni Homeworld osećaj. Naravno nedostaje ta dodatna dimenzija kao u svemiru, ali to ne znači da je gameplay prostiji ili jednostavniji u odnosu na prethodnike. Kompleksnost mehanike je na nivou starih izdanja zato što se Blackbird Interactive potrudio da planeta ne bude ograničavajući faktor jedne strategije i da se ne mora sve dešavati na prostoj 2D ravni. Od početka razvoja igre, glavni cilj je bio kako napraviti da jedna pustinja (pusta, prazna) bude dobra podloga za jednu odličnu strategiju. Posmatrali su pustinje sa Google Earth aplikacije, studirali kako se formiraju peščane dine, razmišljali o njihovom uticaju na sav gameplay i mehaniku i preneli te realne scenarije u igru.
Kako prelazite misije u kampanji, moći ćete da otključavate dodatne tehnologije iz vaše mobilne baze, istražujete ili usavršavate postojeće jedinice, da konstruišete nova borbena vozila, avione ili pomoćna vozila. Na početku ćete se upoznavati sa mehanikom igre, kako pusti pejzaži utiču na vaše jedinice i borbenu spremnost. Strategija je nešto što je definisalo Homeworld i ona je prisutna i ovde. Peščane dine, peščane oluje i tornado su samo neke neprilike sa kojima ćete se susretati a na vama je da li ćete to gledati kao nedostatak ili prednost na bojnom polju. Filozofija ratovanja u Homeworld DoK je prosta, ko zauzme više tlo, deli veću štetu protivničkim jedinicama, isto tako, ne možete pucati u ono što ne vidite. Čak i male peščane dine će onemogućiti vaše jedinice da gađaju neprijatelje. Ipak svaka borbena jedinica se može popeti na dinu bilo koje visine što znači, bolja preglednost, veći domet i veći damage. Dine nisu jedini način da se ometa pogled i linija vatre na vaše neprijatelje i obrnuto. Peščane oluje će generalno smanjiti vidljivost i domet vaših jedinica dok će im tornado naneti štetu. Svaka jedinica ima kontra jedinicu, posebno vozilo koje je odlično u uništavanju neprijateljskog.
Na početku će vam to biti prikazano na prostom primeru lakog oklopnog vozila i railgun tenka. Dok su laka oklopna vozila hitra, brza i mobilna, railgun tenkovi su spori, ne tako okretni ali sa jako velikim dometom. Ipak, kada laka oklopna vozila priđu i počnu da koncentričnim krugovima i rafalnom paljbom uništavaju teška i spora oklopna vozila, onda shvatite prednosti dobre strategije. Neka vozila ne funkcionišu po sistemu „napad je najbolja odbrana“, zbog toga teška oklopna vozila mogu izbaciti dimne bombe koje seku liniju vatre i daju vam vremena da se povučete. Druga bitna stavka je položaj jedinica u odnosu na druge, njihovo kretanje i raspoređivanje na bojnom polju. Homeworld je poznat po mikromenadžmentu vaših jedinica i to je u istoj meri prisutno i ovde. Grupisanje jedinica pomoću hotkeysa od 1 do 10, raspoređivanje, stalno motrenje, posmatranje i analiziranje terena oko vas i naravno uporedno razvijanje baze, skupljanje resursa i razvoj tehnologija je sve što morate raditi u istom trenutku. To je ta čarobna karakteristika Homeworld igara. Kako napredujete tako ćete dobijati pristup novim jedinicama, što zahteva nove taktike, nove opasnosti, ali i lepše načine za uništavanje neprijatelja. Konstruisanje aviona, lakih i težih bombardera, ne znači i njihova potpuna kontrola. Njih možete lansirati isključivo iz mobilne baze i određivati im mete na mapi. Posle izvršenog napada će se sami vratiti u bazu.
Homeworld je poznat po tome što ide u pravcu realnih razmera (nepostojećih) jedinica ili objekata, i to je zastupljeno i ovde. Male jedinice su zaista male, dok glavni brodovi, vozila za podršku, su stvarno veliki. Ne možemo reći realno skaliranje, ali Homeworld franšiza teži ka tome da, iako nerealne, veličine izgledaju što realnije. U trenucima kada se odvijaju velike bitke na ekranu, videćete samo desetine sitnih mrlja kako se brzo kreću, neke nestaju dok neke ipak još uvek manevrišu neprijateljsku vatru. Naravno možete zumirati i postati svedok krupnog plana i uništavanju vaših ili neprijateljskih jedinica, ali onda gubite strateški pogled mape na kojoj se odvija obračun. Tu je i stari dobri senzor menadžer koji vas prebacuje u taktički pogled dela mape, potpuna suprotnost od zumiranja. Senzor menadžer služi da dobijete bolju sliku o delu mape na kojoj ste kao i o mogućim pozicijama neprijatelja, svakako nezaobilazna stvar u Homeworld igri.
Pored kampanje koja sadrži 13 misija za čije kompletiranje vam je potrebno oko desetak sati, tu je Skirmish mod u kome se možete oprobati protiv AI-ja, sami ili sa prijateljem kao i Multiplayer mod koji omogućava igranje 1vs1 i 2vs2. Od multiplayer modova je prisutna klasična anihilacija neprijatelja dok ne uništite neprijateljsku bazu i lov na artefakte, slično kao u kampanji samo što ih ovaj put ima dosta više na mapi. Obezbeđivanjem svakog artefakta dobijate jednu od specijalnih nadogradnji vaših jedinica ili matičnog broda. Mod koji u neku ruku podseća na Capture The Flag u pucačinama samo sa dosta većim taktičkim prilazom, jer se naravno radi o strategiji, i partijama koje mogu potrajati više od par sati. Skirmish i Multiplayer modovi su tu kako bi održali Homeworld magiju i nostalgiju koja nas je ponovo tresnula.
Posle odličnog, ali ipak malo uprošćenog remaster izdanja Homeworld 1 i 2, ovo je odličan povratak na pravi put franšize. Bogata priča jedne od najboljih RTS igara je još više proširena i objašnjava dešavanja pre početka puta Kushan civilizacije ka svom domu, planeti Hiagara. Blackbird Interactive i dalje ima magiju u svojim rukama i puni su različitih ideja za Homeworld franšizu, što su dokazali i sa ovim naslovom. Ukoliko se prvi put susrećete sa ovom franšizom, ovo vam je savršen početak, jer odmah nakon kompletiranja se možete oprobati u pratnji Kushana ka svom domu i punom 3D okruženju u svemiru sa Remaster izadnjima prvih naslova u serijalu. Na kraju, za sve ljubitelje RTS igara, ovo je must play naslov, a za one koji čekaju Homeworld nastavak, jednostavno, vašem čekanju je došao kraj.
No Comment