U današnje vreme imali smo nagli porast cozy/life simulator igara. Nekada davno, jedina cozy igra na tržištu bila je Harvest Moon, i tako je bilo skoro 10 godina. Međutim, kada je Stardew Valley izašao i pokazao Harvest Moon-u kako se zapravo radi Cozy igra, skoro svaki developer na svetu je pokušao da napravi svoju Cozy igru, uključujući i velike kompanije kao Square Enix. Većina Cozy naslova su indie igre a Nintendo Switch je prepun ovih jednostavnih i relaksirajućih igara. Iskreno, meni je drago što u poslednje vreme ima toliko interesovanja za Cozy igre, jer privlači mnoge igrače, naročito naše nežnije i lepše polovine.
Fae Farm je reklamirana kao jedna vrlo bogata Cozy igra. Od kada je najavljena, nije se reklamirala kao još jedna Cozy igra, već kao kompletno iskustvo. Ovo bi bila igra koja će napraviti Cozy game revoluciju, tako mi se činilo. Nažalost, Fae Farm uspeva samo da napravi dobru progresiju ali ne i da napravi dobar svet.
Moj pik sa developerima
Pre nego što počnemo review, imam pik sa developerima Fae Farm. Verovatno niste čuli za developere Phoenix Labs. Ovaj skromni development tim je 2019 godine napravio jednu od mojih omiljenih live-service igara: Dauntless. Dauntless je free-to-play Monster Hunter klon. Ne samo da je igra, po meni, imala bolje komande i combat, nego je bila i jedna od prvih cross-play igara gde su sve konzole mogle zajedno da igraju (čak i Nintendo Switch korisnici).
Dauntless i dalje ima svoju publiku i mnogi je igraju svaki dan, ali, developeri su jedan dan samo tiho napustili igru i ostavili je da trune. Nije bilo novog sadržaja već godinama, battle-passovi se ponavljaju i traju po 180 dana. I bez obzira koliko Dauntless fanovi, kao ja, mole za nov sadržaj, developeri su jednostavno odustali od igre. Zašto? Da bi napravili Fae Farm!!!
I zato sam rekao: “Bolje da Fae Farm bude najbolja farming igra na svetu ako su developeri Phoenix Labs žrtvovali Dauntless da bi je stvorili”
Raj na izgubljenom ostrvu
Priča ide ovako: jedan dan vi se šetate po plaži i pronalazite poruku u boci (Mesečina Bato!). U poruci piše da sednete u brod i dođete na ostrvo Azoria, čarobno mesto puno života i magije. I pošto nemate ništa pametnije da radite, vi sedate u brod/splav i krećete. Uzput nailazite na magične vrtloge koji uništavaju vaš brod. Srećom stigli ste na ostvro gde vas ugošćava gradonačelnica. Daje vam kuću i lep deo zemlje i igra može da počne.
Fae Farm je, kao što smo već ustanovili, Cozy igra, odnosno, oslanja se na zemljoradnju i pravljenje predmeta umesto borbi i nasilja. Vaš zadatak je da otkrijete tajne Azorije dok vodite računa i unapređujete svoju farmu. Gajite voće i povrće, vodite računa o životinjama, pravite nameštaj za kuću, sprijateljite se sa seljanima i, naravno, ono što naš dragi Haseo najviše voli da radi, pecate.
Kvalitet života
Od samog početka, Fae Farm demonstrira da hoće da bude bolja od prosečnih farming igara. Ovo radi tako što od samog starta sklanja mehanike koje mogu da vam pokvare zabavu u durigm igrama. Pre svega, imate veliki health i stamina bar koji još više možete povećavati. Takođe, imate i znatno veći inventar nego u većini sličnih igara. Skoro sve vaše alatke za zemljoradnju su vam mapirane na jedno dugme i imate veliko skladište gde lako možete držati sve svoje resurse.
Moram da priznam, stvarno su na sve mislili. Ceo progres u Fae Farm je napravljen da dolazi prirodno. Igra ne želi da vas prebukira sa obavezama i zato svaku novu mehaniku sakrije iza jednostavnog questa. Kako napredujete kroz glavnu priču tako otključavate više mehanika i lokacija i sve ima neki normalan tok.
Napredovanje u ničemu?
Znači, vi već počinjete ovu farming igru sa mnogo benefita i samo se još više usavršavate kako napredujete. Sve što radite u igri vam donosi XP koji ide u aktivnost koju radite. Kako se levelujete, otključavate pogodnosti kao što su… ummm… stvarno ne znam.
Bez obzira koliko sam se levelovao u skill-ovima u Fae Farm, nisam ni primetio da sam napredovao ni u jednoj. Igra mi je govorila da napredujem, i dobijao sam neke pasivne bonuse, ali sve je delovalo nekako zanemarljivo. Navodno sam poboljšavao skill u zemljoradnji, pecanju, rudarenju i kuvanju ali stvarno nisam primetio ni jedan benefit ovoga. Čak i briga o životinjama može da se unapredi jer, navodno, ne-krave i ne-kokoške su me više volele.
Podseća me kao da vežbam u teretani a pored mene stoji neki super-entuzijastični trener koji mi svake dve minute govori kako sam već ojačao.
Srećom, stvarno se primeti kada unapredite oruđe jer trošite manje stamine a i dobijate specijalne moći kojima možete zaliti dobar deo farme ili brzo poseći drvo koje vam smeta. Takođe, možete da pravite nameštaj za kuću koji će vam dati jaču staminu, zdravlje i manu. Imate takođe i građevine koje možete napraviti oko farme kao i mnoštvo stolova za pravljenje svega i svačega.
Rudnici
Rudnici? Da, rudnici! U skoro svakoj igri sa nekim craftovanjem imamo rudnik, jel tako? Rudnik nam služi da bi izrudarili bakar, zlato, platinu, ugalj i sve ostalo što nam treba da napredujemo u igri. E pa, u Fae Farm, rudnici su vam jedna od glavnih prepreka. Obično u cozy igrama, imamo rudnike koje možemo (i ne moramo) da pređemo tako što idemo dublje i dublje dok ne dođemo do dna. Kako silazimo niz rudnik, tako pronalazimo ređe rude i jače neprijatelje. U Fae Farm imamo tri rudnika i svaki je apsolutno obavezan da biste prešli igru. Nisu teški, ali s obzirom da vam glavna priča ovisi od ovih rudnika, nekada sam imao utisak da u ovoj igri nema ništa osim ovih rudnika.
U rudnicima su takođe i neprijatelji. Vi imate čarobni štap kojim možete da ih zveknete ali kasnije naučite i par moći. Borbe su… jednostavne. Samo se približite neprijateljima i udrite, to je to. Čudno mi je kad unapređujem svoju magičnu sposobnost a samo mlatim čarobnim štapom. Kao i za sve ostalo, nisam nikada osetio da napredujem u borbama čak ni kad sam dobijao jače čarobne štapiće.
Na kraju svakog rudnika, čekaće vas jedan od bogovskih bića ovog ostrva za koje ćete morati da skupite određene predmete kako biste napredovali dalje.
Bezdušni karakteri
Jedna od bitnih stvari u svakoj Cozy igri su NPC karakteri. To su vaše komšije za koje radite questove, s kojima se sprijateljite a ponekad i bliske duše vaših avatara.
E pa, nažalost, Phoenix Labs su ovo skroz zeznuli. NPC-evi u Fae Farm su možda najdosadniji NPC-evi koje sam ikada video u igrama. Iako su im dijalozi šaljivi, sve ostalo na njima je generično.
- Prvo – Svaki put kada pričate s njima ponavljaju iste rečenice
- Drugo – Većina NPC-a stoji u mestu i nemaju svoju dnevnu putanju
- Treće – Nije uopšte jasno s kojim NPC karakterima možete da se sprijateljite ili stupite u vezu
- Četvrto – Svi karakteri su isti
Stvarno ne mogu da verujem koliko su generični NPC likovi. Ja se uvek radujem da napravim porodicu u video igrama ali u Fae Farm nisam imao nikakvu želju. Išao sam od jednog karaktera do drugog i uvek sam se pitao “Čekaj, zar nisam već pričao sa tobom”. Osim što imaju različita imena i rođendane, skoro je nemoguće raspoznati karaktere.
Čak su i Harvest Moon igre od pre 20 mogli da naprave raznolike likove koji su mogli da pokazuju emocije, da li preko dijaloga ili preko 2D slika.
Najsmešnije je bilo kada sam predao neki generični quest i igra mi je rekla “Čestitam, postali ste prijatelji sa ovim karakterom”, na šta sam ja rekao “Ko si, bre, ti?”. Da, toliko je loše urađeno.
Multiplayer
Ako igrate Fae Farm na PC-u, verujem da ćete imati prijatnije iskustvo od mene. Ako ste na Nintendo Switch-u, prvo treba da napravite Phoenix Labs nalog. Onda treba da odete na PC (Da, ne možete preko Switch-a) i da spojite nalog sa svojim Nintendo Switch nalogom (ne do Bog, da na samoj konzoli možete sve ovo). Ali još uvek niste gotovi. Morate da dodate vaše Phoenix Labs prijatelje pomoću kompjutera. I tek kad sve to odradite, možete da pozovete nekoga ili da uđete u nečiju igru. Za ovo nije kriva igra, već Nintendo ali je dalje bolno iskustvo. Vredi li? Ne baš. Glavna igra je već dosadna sama po sebi a ako igrate sa nekim, samo ćete se dosađivati zajedno.
Prezentacija, performans i cena
Da se ne lažemo, Fae Farm izgleda bolje od prosečne cozy igre. Okoline, efekti, noćni ambijent i muzika stvarno doprinose u imerziji. Jedino što izgleda generično u igri su, kao što sam napomenuo, sami likovi.
Fae Farm se igra iz ptičije perspektive pod uglom, što nije strašno, ali često može da smeta, naročito kad radite nešto na farmi. Što se tiče performansa, igra radi na Nintendo Switch-u na uglavnom stabilnih 30 FPS-a. Ume framerate da opadne kada se previše stvari odvija na ekrenu. Igra je inače pravljena u Unreal Engine 4. Takođe, nekada kad izađete iz menija, igra će se zamrznuti na par sekundi i onda opet nastaviti. Crasheva, srećom nije bilo.
E sad, što se tiče cene. Fae Farm je orignalno trabala da košta punih €60. Kada su igrači i testeri saznali za cenu, nastala je pobuna jer je to bila astronomno velika cifra za ovakvu igru. Srećom, Phoenix Labs se raspametio i spustio cenu na €40.
A vredi li igra za tu cenu?
Pa… ako gledamo samo grafiku, rekao bih da skoro i vredi. Fae Farm stvarno izgleda lepo i radi sasvim ok na Nintendo Switch-u. Ako imate prijatelje, i ako preživite to dodavanje prijatelja preko kompjutera, onda će vam biti još bolje. Problem je što je igra dosta generična i bezdušna. Iako unapređivanje farme može nekada da bude zabavno, dosadni karakteri i generična priča stvarno šteti ovom iskustvu. Drugim rečima: “Svaka vam čast” Phoenix Labs! Žrtvovali ste Dauntless da biste napravili ovo generično s**nje!
Igru na test dobili smo od firme Nintendo preko distributera CD Media
Fae Farm (2023)
-
6/10
Finalni utisci:
Fae Farm možda izgleda bolje od drugih Cozy igara ali Phoenix Labs jednostavno ne konta kako se prave ovakve igre. Progresija je nebitna jer već počnete poprilično jaki, karakteri su zaboravni i celo ovo iskustvo me uopšte nije ispunilo. Najgore od svega, Dauntless i dalje trune…
PROS:
– Lepa grafika
– Dobra muzika
– Progresija je nekada zabavna
CONS:
– Bezdušni karakteri
– Nezanimljiva priča
– Dauntless umire a oni prave Cozy igre
No Comment