Za mnoge serijale video igara danas se olako koristi izraz franšiza, ali Metal Gear serijal koji je relevantan još od 1987. godine svakako predstavlja jednu od najlegendarnijih franšiza u istoriji gaminga. Kada je autor Metal Geara Hideo Kojima napustio KONAMI 2015. godine naš EmuGlx kolega Han Yolo mirno je pokupio svoje stvari iz redakcije i bez reči otišao u planine, gde i dalje živi povučen i izolovan od civilizacije (ako ste se pitali šta je bilo sa njim), mi koji smo ostali ispratili smo osnivanje Kojima Productionsa, brojne Death Stranding trailere i pratićemo ih još dugo izgleda. Međutim prava na Metal Gear franšizu kao i sjajni FOX endžin ostala su u vlasništvu kompanije KONAMI zauvek. Špekulisali smo neko vreme da li će KONAMI nastaviti ovaj serijal bez Kojime i kako? Imali smo Snake Eater Pachinko mašine u Japanu kao vrhunac bizarnosti ove čudne kompanije, a zatim je niodkuda najavljen veoma neobičan spinoff Metal Gear Survive.

Bilo je i ranije par Metal Gear spinoff igara bez Kojime, neke su i ispale odlično kao recimo Metal Gear Rising, međutim odluka da igra bude survival žanra, sve sa zombijima iz druge dimenzije je delovala kao prevelik spinoff čak i za Kojimu. Da li Metal Gear franšiza može da PREŽIVI bez svog proteranog oca, u totalno drugačijem formatu? Kratak odgovor je, najverovatnije ne. Ali, hajde da pogledamo šta je zapravo Metal Gear Survive.

Za nas igrače stare škole pominjanje reči survival u kontekstu žanra igre budi asocijacije na Resident Evil i nekada popularni survival horror žanr. Međutim u poslednje vreme, pre svega na PC-u, na beskrajnim deponijama Steam Early Accessa novi survival žanr je izrođen. Vođeni filozofijom “da bude kao Minecraft samo ozbiljnije“ nastali su mnogi survival naslovi tipa Rust, Dont Starve, The Forest, Ark i slični. Igre u kojima je cilj preživeti u surovim uslovima, korišćenjem stvari iz okruženja i složene crafting mehanike. Za razliku od većine spomenutih naslova novog survival žanra, Metal Gear Survive nije polupana early access igra u konstantnom alfa beta stanju već poprilično kompletan visokobudžetni proizvod zasnovan na izuzetno dobrom izvođenju Phantom Pain-a i odličnom FOX endžinu. Sa te strane sve deluje legitimno, ali kako je takva igra uklopljena u svet Metal Geara? Poprilično maštovito…

Survive se dešava negde između kraja Ground Zeroes-a i početka Phantom Pain-a. Mother Base je pod napadom od strane XOF-a i poznati cinematic gledamo ponovo samo iz malo drugačijeg ugla, u ulozi smo jednog od Snejkovih vojnika koji i spašava Big Bossa u ključnom trenutku. Sve poznato, osim sitnice da se međudimenzona crvotočina (wormhole) otvara i guta deo Mother Base-a koji se ruši. Naš lik zapravo ne prolazi kroz wormhole tada, već pada na dno mora i naizgled umire. Spašen i kasnije oživljen od strane tajne organizaije američke vlade poznate kao Wardenclyffe Section (ime Tesline kule, very curious) naš bezimeni junak ili junakinja biva poslat u drugu dimenziju sa ciljem da pokupi podatke koje su timovi koje je organizacija tajno slala tamo ranije sakupili. Postojanje druge dimenzije poznato je još od 1943. godine i izvesnog Philadelphia eksperimenta, nakon koga su se čudna kristalna bića pojavljivala u raznim konfliktima. Zaverenička sekcija poslala je Charon Corps tim vojnika i naučnika kroz wormhole ali nikada se nisu vratili tako da je na našem sveže oživljenom heroju da sazna šta se desilo sa druge strane, pošto je preostalo bužeta samo njega da pošalju još.

Početak igre je prepun sinematika, kodek razgovora i tutorijala, što zaista nismo očekivali – u tih prvih sat vremena sve liči na standardnu Metal Gear igru. Ipak stvari veoma brzo postaju pravi survival kada ostajete bez oružija i kada samo sa kraftovanim kopljem i polupanom bazom treba da započnete vaše dugo preživljavanje u čudnoj paralelnoj dimenziji zvanoj Dite. U bazi su crafting stolovi gde bukvalno pravite sve od opreme, oružija, hrane i gedžeta, sve u svetu je veoma oskudno i pronalaženje materijala da bi ste bilo šta mogli da napravite je suština. Za razliku od Big Bossa vaš lik na početku ima izuzetno malu staminu i umorice se i posle kratkog trka, a stvari izuzetno komplikuje i to što da bi ste preživeli morate da jedete i pijete! Skale za glad i žeđ vrlo brzo opadaju, a sa njihovim padom padaju i maksimalni health i stamina. Pre nego što pomislite da pomerite priču prelaženjem misija koja vam daje AI u centru vaše baze morate da lovite, sakupljate, i napravite osnovu vašeg preživljavanja. Svet Dite-a veoma podseća na naš, ili bolje rečeno neki Afganistan iz Phantom Paina. Pusto je, polupano, prepuno kristalnih Wanderera, otrovne Silent Hills magle pune horrora u koju ne smete da uđete bez maske, ali takođe ima i životinja koje je moguće loviti ili uzgajati. Meso od istih je posle potrebno kuvati, baš kao i prečistiti sakupljenu vodu, da ne bi ste dobili stomačnu infekciju od koje se umire. Sve može da vas ubije, ali i sve možete da iskoristite zarad preživljavanja.

To ovako na papiru možda zvuči uzbudljivo, možda čak i zabavno ali u praksi je kako bi ameri rekli pravi chore. Mučno je, teško, a komplikovani meniji i mehanike koje zaista treba da sednete i naučite, dodatno usporavaju stvari. Kada igra počinje da liči na posao potrebno je da zaista volite mazohistički vibe survival igara, plus da se odlično snalazite sa Metal Gear mehanikom i prekomplikovanim menijima, što je zaista popriličan zahtev. Stvari postaju kasnije malo lakše kada uspete da unapredite bazu tako da uvek imate izvor hrane i vode, ali u početku je pakao koji treba bukvalno preživeti. Fokus na preživljavanju je toliki da na trenutke deluje da je lakše egzistirati u nekim drugim hardcore survival igrama ili pak stvarnosti (Han Yolo sa planine pozdravlja), što je valjda plus u ovom tipu igara?

Kada malo stanete na noge možete da nastavite da odmotavate priču koja je zapravo fino napisana, dosta originalnih likova se pojavljuje a kroz brojne dijaloge, misije i interesantne sukobe sa bossevima otkrivaćete tajne ovog paralelnog sveta. Igra se može potpuno preći u single player modu, ali co-op takođe nudi dosta mogućnosti. Originalno očekivali smo da će ovaj naslov biti više fokusiran na online iskustvo ali to ispada da nije slučaj, tako da je saradnja sa drugim igračima skroz opciona. Iako se sve što zaradite u multiplayeru odmah prenosi i u single, ne postoji nikakva mehanika zbog koje bi želeli da se više posvetite co op-u i recimo pomognete drugim igračima. Zbog prirode igre uvek ćete odmeravati koliko resursa vas nešto košta u odnosu na potencijalne nagrade. Survive vam nikada neće dati da se opustite, a bićete spremni za akciju i neki novi podvig jedino kada ste prethodno uložili dosta vremena za plansku pripremu svega neophodnog.

Odvratnost mikrotransakcija nije zaobišla ni ovaj naslov, čisto da podsetimo imao ih je i Phantom Pain ali nisu se odnosile na single player, dok se ovde lako mogu kupiti svakakvih boostovi za coine koji naravno zahtevaju pravi novac. Vrhunac bahatosti je što je za otključavanje dodatnog slota za novog lika treba da izdvojite 1000 coina tj. 10$ što je krajnje bezobrazno, i upravo se kroz takve momente jasno vidi “milk him good” filozofija izdavača kojoj je očigledno cilj da iz Metal Gear franšize izvuče što je više moguće. Ipak, dosta kvalitetnih ljudi, japanskih developera i umetnika mnogih koji su radili na prethodnim Metal Gear igrama i dalje radi tamo. Zahvaljujući njima Survive je veoma ispoliran kvalitetan naslov a ne nešto sklepano na brzinu kako smo svi pomislili kada smo videli prvu najavu pre par godina.

Lepo je videti FOX endžin ponovo u akciji, koji sjajno radi u 60fps-a kako na standardnim konzolama tako i na slabijim PC konfiguracijama a izgleda jako lepo. Prava je šteta što tako moćan alat nije više u rukama svog autora, a šta KONAMI dalje planira sa franšizom nije isključeno da ni oni ne znaju. Zavisi valjda od uspeha ovog čudnog naslova, koji će izuzetno teško naći svoju publiku. Za sve fanove života i dela gospodina Kojime, kao i sve ljubitelje Metal Gear igara, ovaj naslov kao i sam KONAMI nose sa sobom obligatorni hejt i automatski poziv na bojkot ali na kraju dana ako objektivno sagledamo stvari Survive jeste kvalitetan proizvod, možda čak i najkompletniji survival naslov kao i prosečan Metal Gear spinoff.

Metal Gear PREŽIVLJAVANJU vredi dati šansu ali definitivno ovo nije igra za svakoga. Ljubitelje PC survival igara odbiće pristup bliži igarama sa konzola (više o utiscima PC gamera pročitajte ovde), dok će igrače na PS4 i Xbox-u odbiti surova težina u početku i prevelika razlika u odnosu na Metal Gear na koji su navikli. Ako ipak izdržite nekako do kraja, i vidite jedan od dva moguća završetka možda vam ipak izmami osmeh na lice, jer veoma je interesantan način na koji je sve savršeno uklopljeno u kanon Metal Gear univerzuma. Ipak ti i drugi sitni momenti nisu vredni enormnog cimanja koje u svojoj suštini ipak predstavlja nešto skroz za sebe. Sada je samo pitanje šta će sledeće stići pre, Metal Gear Battle Royal ili Death Stranding?