Žanr avantura predstavlja jedan od najstarijih formi video igara koje su se prvi put pojavile na tržištu sredinom ’70. godina kao programi koji su mogli da ispisuju samo tekstualne opise gde se igrač nalazi i šta radi, ali posle širenja kompjuterskih i konzolnih sistema za kućnu zabavu, avanture su počele da se šire u nove pod-žanrove. Ovi pod-žanrovi su bili napravljeni ne samo zbog uticaja novih tehnologija koji su omogućili sve lepše i kvalitetnije načine da se likovi, priča i atmosfera prenesu do igarača, već i ambicija studija za razvoj video igara da pomere granice celokupne industrije zabave napred. Kako su godine i decenije prolazile, žanr avantura je prošao kroz nekoliko uspona i padova. Veliki izdavači (Sierra i LucasArts) koji su podržavali ovu vrstu softvera na PC-u su davno nestali, a modernije akcione igre koje su više fokusirane na brz gameplay su postale dominantne.

Na svu sreću, „point & click“ avanture nisu totalno nestale, ne samo zbog zalaganja malobrojnih manjih studija širom sveta koji prave „nostalgične“ igre za preostale fanove ovog žanra, već i studija koji su voljni da rizikuju i ulože jako puno para i resursa u projekte koji imaju jednaku šansu da budu ili veliki hitovi ili spektakularni promašaji. Jedan od takvih studija je Francuski tim Quantic Dream koji se u nekoliko navrata pokazao kao itekako sposoban da napravi upečatljive igre, a ponajviše njihovim velikim uspehom sa avanturom Heavy Rain koju su 2010, godine izdali ekskluzivno za PlayStation 3 konzolu. Poneseni ovim uspehom, Quantic Dream tim je dobio opet podršku Sony-a i oni su punom parom 3 godine radili da naprave video igru koja bi nadmašila sve što su pokušali da prikažu na ekranu sa Heavy Rain-om. Rezultat ovog njihovog rada je Beyond: Two Souls, avantura sa velikim fokusom na interaktivnu dramu koja je po prvi put promovisala veoma poznate holivudske glumce u veoma zahtevnim ulogama u kojima su oni zaista mogli da pokažu svoj talenat.

Radnja Beyond: Two Souls-a je centrirana na mladu devojku Jodie Holmes koju glumi oskarom nominovana Kanadska glumica Ellen Page. Ono što odvaja Jodie od ostalih ljudi je činjenica da se on rodila sa retkom sposobnošću da može da komunicira sa duhom koji je uvek oko nje. Tokom igre igrači će dobiti mogućnost da vide kako je Jodie odrasla, kako se odnosila sa moćima koje duh ispoljava nad ljudima i okolinom gde je živela, i kako joj ova konekcija sa bićem koje dolazi iz sveta mrtvih pomogla da postane deo događaja koji će promeniti celu istoriju čovečanstva. Sa veoma efektivnom glumom koja se po svom kvalitetu lako odvaja od skoro svih drugih video igara, Beyond: Two Souls uspeva da igračima isporuči parče zabavnog softvera kojeg se ne bi postideo ni Holivud.

Ovo na svu sreći ne znači da je igra više fokusirana na vizuelni dоživljaj bez mnogo gameplaya, naprotiv Quantic Dream i režister/scenarista igre David Cage su uspeli da naprave avanturu koja ima neverovatno puno grananja, a načini na koje igrači biraju kako da se ponašaju u raznoraznim situacijama mogu drastično da utiču na razvoj priče.

Beyond Two Souls 01Kad smo već kod raspleta života Jodie Holmes, odmah posle prvih sat vremena se vidi da ova igra nema „linearni“ tok odvijanja priče. Beyond poseduje 24 priče života Jodie, a tokom igre igrači skaču iz jednog u drugi stadijum bez znanja da li će sledeća priča biti smeštena u njenoj mladosti kada je bila veoma nesigurna u sebe, u doba kada je pokušavala treningom da obuzda duha koji je prati, perioda života kada joj je njena moć omogućila da postane agent špijunske organizacije CIA i mnogih drugih turbulentnih perioda koji su od njenog života napravili pravi pakao. Jedno je sigurno, način na koji je ova igra ispričala svoju priču veoma efektivno može da utiče na pažnju i emocije igrača, sa ekspertnim deonicama koje miksuju istraživanje, eksperimentaciju sa okolinom, razgovore sa ljudima koji su veoma dobro realizovani i veoma realistični, akciju i dosta misterije koja raste do neverovatnih granica u celoj igri, a pogotovo u zadnjoj trećini igre. U proseku, igra traje između 10 i 11 sati, a tokom jednog igranja ćete moći videti samo jednu moguću nit ove razgranate priče. Svako ponovljeno igranje vas može baciti u druge situacije, promeniti način na koji se Jodie ponaša i dati vam uvid u druge verzije događaja koje niste mogli videti tokom prvog igranja. Pošto ovaj naslov ima toliko grananja priče i alternativnih načina da se ponašate dok igrate, vaša kampanja će verovatno biti unikatna od onih koje su vaši prijatelji odigrali, dajući vam šansu da popričate sa njima i podelite vaša iskustva.

Beyond Two Souls 02Svi koji su odigrali Heavy Rain već znaju koja je osnova gameplay-a koja se može naći u Beyond: Two Souls-u. U principu, obe igre su avanture u kojima igrači jednostavno upravljaju sa likovima u 3D prostoru, sa kontekstualnim ikonicama koje se pojavljuju oko igrača kad god on može da uradi neku akciju. To može biti sve od jednostavnog pritiska dugmeta da bi lik pozvao lift, pa do dužih kombinacija akcija na gamepadu koje odgovaraju raznoraznim pokretima likova na ekranu i čak do veoma komplikovanih sekvenci poteza koje su uobičajeno prisutne u scenama borbi. Ono što se dosta razlikuje u odnosu na prethodnika je prisustvo duha koji prati Jodie, a kojeg je ona nazvala Aiden. Igrači mogu skoro u svakom trenutku da biraju sa kojim likom žele da igraju, a ako odaberu Aidena dobiće totalno novi način da vrše interakcije sa objektima i ljudima oko Jodie. Aiden ne može puno da se udalji od nje, ali može da pomera objekte (ponekad i veoma nasilno), da prolazi kroz zidove i time čuje i vidi događaje koje Jodie ne može da vidi, a u specifičnim situacijama Aiden može da zaposedne umove ljudi i da kontrolu igračima da upravljaju sa njima. Uskakanjem u duše ljudi je veoma koristan trik koji omogućava Jodie da poseti lokacije kojima ona nema pristup ili da spreči ljude da je napadaju.

Kao dodatna razlika u odnosu na Heavy Rain, Jodie Holmes je veoma dobro istrenirani borac koji će tokom igre dosta puta upadati u raznorazne sukobe sa ljudima koji žele da je uhvate ili ubiju. Bitke su odrađene ne samo pomoću quick-time eventova na ekranu, već zahtevaju od igrača dobru koordinaciju pri pomeranju pečurki gamepada da bi se odbranili i napali protivnike. Kao posebnu ispomoć za igrače koji su novajlije i nisu navikli na gamepad, Quantic Dream je spremio i poseban uprošćeni mod igranja preko ekrana modernih telefona (iOS i Android) koji se može igrati ili solo ili u kooperativi (jedan igrač sa gamepadom, jedan sa telefonom ili tabletom).

Beyond Two Souls 03Takođe moramo pohvaliti audio/vizuelnu prezentaciju igre. Iako je Beyond: Two Souls izašao na PS3 konzoli samo mesec dana pre dolaska njenog mnogo jačeg naslednika, ova igra je predstavljala jednu od najlepših igara 2013. godine. Odlična grafika, gomila naprednih specijalnih efekata, fantastična realizacija likova i veoma napredna animacija pokreta lica uzdižu ovu igru daleko iznad proseka. Sve lokacije koje su prikazane u igri su modelovane vrhunski, gluma koju je Ellen Page prikazala na ekranu predstavlja pravi dokaz da video igre itekako mogu da prikažu likove sa kompleksnim motivacijama i emocijama, a ostala postava glumaca je takođe odradila odličan posao. Najviše se naravno mora pohvaliti profesor Nathan Dawkins koga je fantastično odglumio Willem Dafoe.

Beyond: Two Souls predstavlja igru koju svaki ljubitelj avantura mora da odigra, a pogotovo će se svideti i novim fanovima i novajlijama u svetu igara za konzole koji tek sada isprobavaju ovaj žanr a željni su igara koje pokušavaju da budu drukčije od ostalih.