Istorija je puna ljubavi, ratova, napretka, tragedije, ujedinjenja, konflikta i mnogih drugih primera bazičnih ljudskih emocija. Jedno takvo vreme koje obuhvata sve navedene atribute je svakako period tri kraljevstva u vreme drevne Kine koji je nadugačko i naširoko opisivan u drevnim epovima dalekog istoka. U tom razdoblju, bilo je mnogih koji su pokušali da osvoje teritoriju tadašnje Kine. Jedna strana je na taj način nameravala da stekne moć i bogatstvo, dok je druga strana tavorila u ideji da ujedini celu Kinu ne bi li se stekli uslovi za mir. Total War: Three Kingdoms vas stavlja u ulogu moćnih vojskovođa i pred vas postavlja zadatak da ostvarite njihove lične ciljeve kakvi god oni to bili. Prisutna je gomila detalja na koje treba obratiti pažnju, ali najnoviji nastavak iz ovog serijala pruža sve ono što je neophodno kako biste proveli sate i sate uživajući u ovakvoj vrsti zabave.

Glavni mod koji krasi ovaj naslov je sama kampanja koja vas bukvalno baca u cipele različitih vojskovođa gde je vaš glavni zadatak da ih povedete na put do prestola drevne zemlje žada. Svaki od ovih vlastelina sa sobom nosi različitu težinu koja je povezana sa njihovom kampanjom. Raspon nivoa izazova je od „easy“ do „very hard“ kao što se i moglo očekivati za sve one kojima je ovo prvi put da igraju neku igru iz Total War serijala (kao što je to bio slučaj i sa mnom), Cao Cao-ova kampanja je najbolje mesto za početak. Sa njim ćete se mnogo češće naći u situacijama da morate preduzeti diplomatske mere u određenim trenucima, ali svakako možete izgraditi i sopstvenu vojsku sa kojom ćete krenuti u osvajanja ukoliko diplomatski odnosi ne urode plodom. Cao Cao ima za cilj da uspostavi prijateljske odnose, pridobije podršku naroda, da iskoreni korupciju i na kraju, kao ultimativni zadatak, da ujedini celu Kinu i donese mir njenim žiteljima. Iako je za to dostignuće neophodno da izmanipuliše ostale, to samo pokazuje koliko je on zapravo posvećen tom cilju. Pored težine, svaki vojskovođa ima i svoj scenario koji je karakterističan za svaku kampanju.

Veći deo kampanje se odigrava na glavnoj mapi gde možete nadgledati teritorije kao i pod čijim su uticajem. Takođe imate i opciju da pregovarate sa raznim frakcijama koje imaju slične pretenzije. Vaš odnos sa ostalim vladarima prikazan je različitim bojama na mapi. Tako, na primer, zelena boja označava prijateljski nastrojene vladare, žuta neutralne, a crvena različite vidove konflikta. U zavisnosti od pregovora koje postignete i borbi u kojima ste učestvovali vaš odnos sa drugim vladarima se može drastično promeniti. Odnosi na početku su zasnovani na istoriji, ali nastavak odlučujete isključivo vi. Za početak svakako želite da steknete jake saveznike umesto da glavom bez obzira uletite u konflikt koji u samom startu može mnogo da vas košta.

Pregovore možete započeti vi, ali takođe ih može započeti i protivnička strana. Ukoliko vam se čini da stavke o kojima se raspravlja nisu adekvatne, imate potpunu slobodu da ih odbijete. Stvari o kojima se dogovarate sa drugim vladarima mogu biti razne. Finansije, uspostavljanje trgovačkih sporazuma, ugovoreni brakovi itd. Ne postoji ograničenje u broju ljudi sa kojima možete da pregovarate tako da tu opciju treba maksimalno iskoristiti.

Ukoliko želite da povećate prirodni priraštaj i proširite svoje carstvo, neophodno je da osvajate nove teritorije i da gradite nove strukture. Izgradnja novih objekata je od ključne važnosti pre nego što se uputite u osvajačke vode. Građenje novih objekata se postiže uz pomoć zlatnika i za svaku stavku je neophodno da prođe predefinisan broj poteza. Ukoliko se u određenom periodu ništa ne gradi, igra će vas obavestiti o tome. Takođe, treba napomenuti da ne možete fokusirati resurse na više građevina u istom trenutku. Kao što je verovatno većini poznato, svaka zgrada je priča za sebe. Na primer, farme vas snabdevaju hranom, vojne strukture povećavaju uticaj vaše vojske i održavaju javni red i mir, poreske uprave povećavaju vaš dohodak itd. Sve ove stavke su od velikog značaja ukoliko želite uspešno da vodite kampanju. Ukoliko ne obratite pažnju na navedene resurse onda vam se ni u kom slučaju ništa dobro ne piše.

Pre nego što uletite u klinč sa protivnicima, treba proveriti da li je vaša vojska zapravo spremna za takav pohod. U svakom trenutku možete regrutovati nove jedinice koje će se boriti na vašoj strani i nisu u startu u svom punom sjaju. Iz ovoga se može zaključiti da slanje novopečenih vojnika u borbu je gotovo izvesna propast. Novim jedinicama je potrebno nekoliko krugova da bi se oformili kao punokrvna borbena mašinerija. Ovaj detalj sjajno dodaje na realističnosti, jer ako pogledamo iskreno, nije baš realno da na jedan klik odmah imate 120 konjanika koji su spremni da momentalno ulete u borbu. Konjica je samo jedna od mnogobrojnih jedinica koje možete regrutovati. Tu su još i strelci, pešadija i mnogi drugi. Borba počinje tako što na početku je potrebno da svaku jedinicu raspodelite kako smatrate da je za datu situaciju neophodno. Mehanika vas bukvalno navodi da konstantno napadate protivnike sa bokova, ulećete u strelce i na taj način ih sprečite da na vas bacaju kišu strela koja može da nanese ozbiljnu štetu vašoj vojsci. Na taj način ćete uvek tražiti najefikasniji pristup zarad nanošenja maksimalne štete protivničkim jedinicama, a samim tim i da broj poginulih na vašoj strani svedete na minimum. Naravno, možete protivnike napasti direktno, ali budite spremni da ćete i pored eventualne pobede u tom procesu iza sebe ostaviti veliki broj poginulih vojnika što igra i te kako ume da kazni, naročito kasnije u kampanji.

Budite spremni da u svakom trenutku jedinicama ponaosob zadajete nove komande. Kada jedna grupa očisti protivnike na jednoj strani onda je neophodno tu jedinicu poslati u pomoć na drugi bok. To je još jedan način na koji vam ovaj naslov nudi da efektivno bitku privedete kraju. Ukoliko sa neprijateljske strane stigne pojačanje, budite spremni na to da u pomoć pošaljete i rezervni sastav (ukoliko ga imate spremnog) pa čak i da se povučete iz same borbe. Pri povlačenju budite spremni na to da će protivnici nastaviti da vas ganjaju ne bi li vas dokrajčili do kraja te stoga treba biti oprezan.

Vojskovođe i generali su od ključne važnosti. Za razliku od običnih vojnika oni su mnogo snažniji, izdržljiviji i otporniji. Takođe ih krase i određene veštine koje su karakteristične samo za njih. Neki ispoljavaju svoje talente poput mačevalačkih koji brišu sve pred sobom, vatrene strele i brutalne juriše, dok drugi daju određene bafove svojim trupama u vidu otpornosti na štetu koju trpe, povećan procenat izbegavanja protivničkih projektila itd. U zavisnoti od moda koji ste izabrali, drugačije ćete igrati sa svojim vojskovođama i generalima. U “records modu” oni su predstavljeni kao normalni ratnici i podjednako su sposobni kao što bi bili u realnosti. To znači da morate da ih zaštitite u svakom trenutku, umesto da ih puštate da srljaju u juriš na čelu kolone zajedno sa ostalima. Za bilo koji mod da se opredelite, onog trenutka kada neko od lidera padne u borbi, vaše trupe gube na moralu. Neće se boriti ni približno efikasno kao kada je neko od vođa prisutan na bojnom polju.

Pored kampanje na raspolaganju su vam i drugi modovi kao što su historical battles i custom battles. Historical battles vam daje mogućnost da učestvujete u nekoj od bitaka koje su obeležili dati period drevne Kine, dok vam custom battles mod daje sve moguće alate da sami kreirate bitku prema sopstvenom nahođenju. Možete odrediti vaš budžet, odabrati vojskovođe, generale i armiju prema sopstvenoj volji. Protivnički AI takođe sastavlja svoju listu po istom principu. Ovo je sjajan mod za one koji žele da uživaju isključivo u borbi bez bojazni kakve posledice bi ishod bitke doneo. Ukoliko ste ovde samo zbog toga, onda je ovaj mod definitivno za vas.

Ono što mi je impresivno u celom ovom naslovu je činjenica da pored ogromnog broja jedinica koje se nalaze na ekranu, igra ni u jednom momentu nije štucnula. Okruženje izgleda zaista prelepo i u par navrata sam uhvatio sebe kako kamerom letim naokolo kako bih razgledao detalje na mapi. Isto se može reći i za trupe koje se nalaze na ekranu. Konstantno sam zumirao vojnike dok su jurišali ka neprijatelju i dok je borba bila u toku ne bih li stekao bolji pogled i bio sam prijatno iznenađen nivoom detalja koji su krasili svakog vojnika ponaosob. Zvučni efekti su takođe na mestu. Zvukovi jurišanja kroz travu ili vodu, generala koji izdaju naredbe, trupe koje uzvikuju borbeni poklič pa čak i zveket oružja sjajno dodaju na atmosferi i daju vam osećaj kao da ste zaista tamo.

 

Sam gejmplej definitivno nije za svakoga. Vidi se da je igra pravljena pre svega za fanove Total War serijala koji su strpljivi i spremni da ulože sate i sate u ovo ostvarenje. Ovo će nekim zvučati prilično odbojno, ali za jedan sat zaista ne može puno da se postigne. Zapravo, ne da ne može puno, već skoro ništa. Ukoliko pokušate da odradite nešto na brzinu bez da uložite dosta truda i energije, onda ste na dobrom putu da se zaglavite ili još gore izgubite. Verujte mi, sam sam jako nestrpljive prirode i ubrzo sam shvatio da način na koji generalno igram igre ovde jednostavno ne prolazi i bio sam prinuđen da totalno promenim pristup. Što se težine tiče, ona zavisi od toga kom tipu igrača pripadate. Lično mi je ovo bilo prvi put da se upuštam u ovaj serijal, i čak iako nisam nešto posebno spretan u ovom žanru, Total War Three Kingdoms ima dosta toga da ponudi. Ukoliko ste fan ove franšize ili generalno fan ovakvog tipa igara, onda je ovo definitivno za vas.

Total War: Three Kingdoms (PC)
  • 8/10
    EmuGlx Score - 8/10
8/10

Finalni utisci

Sve u svemu u pitanju je sjajna dopuna ovom serijalu i zahteva dosta strpljenja i strateškog promišljanja. Sa velikim brojem opcija i aspektima o kojim morate voditi brigu, ovo je prava poslastica za ljubitelje ovog žanra, mada iz istog razloga može lako odbiti novajlije koji bi hteli da se oprobaju u ovom žanru.