Hotline Miami (2012)

Godina 2012. će ostati upamćena kao možda najznačajnija i najproduktivnija godina za pokret nezavisnog razvoja video igara. Iako su nezavisni razvojni timovi godinama unazad pravili kvalitetne projekte (Super Meat Boy, Minecraft), baš je 2012. takozvani “indi” žanr eksplodirao donevši niz spektakularnih naslova. Igre poput Fez, Unfinished Swan, Journey su svoj akcenat stavljali na jedinstvenosti gameplaya, umetničkog audiovizuelnog dosega i filozofije gde je važnije putovanje i poruka koje ono nosi. Sa druge strane “indi” spektruma su se nalazili naslovi poput FTL i Hotline Miami, koji su kroz surov i zarazan gameplay nadživeli umetnički nastrojenu konkurenciju, a igračima i dan dans okupiraju pažnju satima bez prestanka.

Hotline Miami je prvenac dvojice Šveđana, Đžonatana Soderstorma and Denisa Vedina, koji su se inspiracijom za igru poslužili iz dokumentarca Cocaine Cowboys koji opisuje kriminalni život u Majamiju u periodu između 1970 i 1980. Još jedna inspiracija za ovu igru bila je i čuvena serija Miami Vice koja je prema rečima autora pomogla prilikom kreiranja pojedinih likova kao i atmosfere Majamija iz perioda 80-tih godina prošlog veka.

Radnja je postavljena u Majamiju pred kraj 80-tih godina. Igra prati priču neimenovanog lika koji dan nakon učlanjenja u patriotsku Američku organizaciju počinje da dobija kriptične anonimne telefonske pozive sa instrukcijama gde se nalaze protivnici po državnu bezbednost. Ispred vrata od stana se nalazi maska sa životinjskim likom, kako bi anonimnost ostala zagarantovana. Cilj svake misije je jednostavan: svi koji se nalaze na toj adresi moraju da umru.

Način pripovedanja je izuzetno kriptičan i osmišljen je na veoma inteligentan način. Jako je nezahvalno komentarisati bilo koji deo priče a da pritom ne pokvarimo užitak igračima koji još nisu iskusili Hotline Miami na svojoj koži. Ono što možemo da kažemo jeste da je velika većina igrača igru počela da igra zbog kontraverzne brutalnosti a da je danas pamte po izuzezno dobro sažetoj priči. Hotline Miami je veoma brza, krvava i surovo teška igra. I vi i protivnici umirete na prvi kontakt. Svaka smrt će resetovati nivo na kojem se nalazite, tako da su brzi prsti i debeli živci neophodni za igranje ovog naslova. Ako vam je za utehu, protivnici će tokom igre ostati na istom nivou težine, jedino će nivoi bivati sve složeniji.

Naravno, moramo spomenuti sada već kultne životinjske maske. Svaka od maski poseduje određenu moć ili prednost. Generalno maske čine čitavu surovost Hotline Miami-a znatno podnošljivijom. Obični smrtnici čiji refleksi nisu munjevito brzi mogu da kroz njih nadoknade svoju tromost i smanje frustraciju na prihvatljiv nivo.

HotlineGL 2016-02-05 19-03-04-64

Grafički igra pruža potpuni 8-bitni old school osećaj. Dizajn i animacija likova i okoline je toliko jednostavan, a opet neverovatno vizuelno efektivan. Kamera je pozicionirana iz ptičije perspektive (po uzoru na old school GTA igre), što znači da ćete u većini situacija imati odličnu preglednost okoline u kojoj se nalazite. Dodatni plus je mogućnost da produžite svoj vidokug držanjem tastera shift. Kontrole su glatke i precizne što je od presudnog značaja za ovaj tip igara. Sa druge strane dizajn okoline će se često okrenuti protiv vas. Dešavaće se, u trenucima panike, da se zakucate u delove ambijenta, pogotovo tokom intezivnog izbegavanja protivničih metaka. Ovo je verovatno najbrutalnija igra koju ćete igrati. Jedini drugi naslovi koji mogu da se porede po nivou virtuelnog nasilja jesu Solder of Fortune i Manhunt. Količina raznolikog oruzja, kao i svojevrstni “vizuelni potpis” koje svako oružje ostavlja na telima vaših protivnika je nadrealn. Raznete glave, creva, udovi, kao i hektolitri krvi će vas obasipati sa svih strana tokom čitave igre.

Kada na na ovako zarazan gameplay dodamo zapaljive elektro hitove kako sa kraja osamdesetih godina, tako i onih novih koji su u tom fazonu, dobijamo atmosferu kojom retko koja igra može da se pohvali. Muzička podloga je jedna od najbolje uklopljenih ikada nekoj nezavisnoj igri. Svaki zvučni efekat, svaka melodija, sve je savršeno upakovano u jednu pravcatu ludnicu.

Hotline Miami je sasvim sigurno vanvremenski mega hit. Istinski dokaz koji potvrđuje pravilo da nisu neophodne desetine miliona dolara, preplaćeni programeri i grafički dizajneri, basoslovni budžeti za marketing i PR, već samo dobra ideja i istrajnost. Čitava 2012. je bila u tom tonu, ali dok se ostatak indi igara trudio da donese nešto novo i neviđeno, ovaj naslov je doneo ono što za čime su core gejmeri žudeli sve vreme: izazov.

Hotline Miami 2: Wrong Number (2015)

Dennation Games je na radost svih ljubitelja prvog dela, 2015. izbacio i drugi deo svoje sada već možemo reći kultne igre. Hotline Miami 2 je veći, teži, tripozniji  i krvaviji od prvog dela. Međutim i pored svega toga ima ni malo zahvalan zadatak da nadvisi svog starijeg brata.

Deo u kojem je igra najviše porasla odnosi se na priču koja ovaj put prati sudbine nekoliko likova koji će se preplitati kako međusobno tako i sa događajima koji su se odvijali za vreme prvog dela. Čitav timeline će se u stilu video kaseta premotavati napred i nazad što će tokom prvog prelaženja igre stvoriti dosta konfuzije. Tokom priče ćete igrati ulogu pregršt likova među kojima su: detektiv koji pokušava da rasvetli masovna ubistva koja se dešavaju širom Majamija, pisac koji želi da odgonetne seriju čudnih telefonskih poziva koji su povezani sa likvidacijom Ruske mafije, maskiranih fanatika koji žele da očiste grad od šljama, mladi vođa preostale Ruske mafije koji želi da ponovo vrati svoj klan na vrh podzemlja. Lista igrivih likova je podugačka tako da ćemo se ovde zaustaviti. Iako namerno konfuzna i do zla boga zamršena, priča će ipak na kraju doneti razjašnjenje većine važnih pitanja, pogotovo u spektakularnom poslednjem činu, kao i epilogu koji će kao i u prvom delu postaviti sve na svoje mesto.

Gameplay je ostao identičan kao i u prošloj igri, no ipak su uvedene neke izmene. Maske koje su bile zaštitni znak prvog dela ovaj put nisu glavna mehanika. Naime, ima ih znatno manje i vezane su isključivo za likove kojima u datom trenutku igrate. Primera radi, sa maskom tigra je moguća isključivo borba prsa u prsa bez uzimanja oružja, dok će medved, žirafa i labudovi sa sobom nositi totalno drugačije mehanike. Nekima će ovo biti razočaranje, ali sa ovim “ograničenjima” vas igra bulvalno tera da iskusite sve fore i fazone koje igra poseduje. Svako od likova sa kojima budete igrali će imati određenu jedinstvenost i drugačiji pristup problemu što je dobrodošla promena. Zbog razloga što više ne možete da kroz maske birate način na koji ćete prići problemu, Hotline Miami 2 je znatno teža i zamršenija igra.

Nivoi su takođe višestruko puta veći. Često će vas metak dočekati iz nekog dugačkog hodnika čiji kraj vam neće biti u vidokrugu. Frustracije na pojedinim misijama će biti na pretek, ali kao i u prvoj igri neće biti boljeg payoff-a od zvučnog efekta uspešno očišćenog nivoa. Dizajn lokacija je dobio znatno širu vizuelnu paletu. Borbe će se odvijati u zatvorima, napuštenim skladištima, transportnim brodovima, džungli i mnogim drugim pametno osmišljenim 8-bitnim lokacijama.

HotlineMiami2 2016-02-03 14-11-29-51

Grafički gledano razlika ne postoji, osim stila koji je ovaj put u potpunom fazonu VHS kaseta i kasnih osamdesetih. Isto se može reći i za muzičku podlogu koja iako ne upečatljiva kao ona iz prve igre ipak i dalje poseduje veliki niz kvalitetnih numera koje će atmosferu donositi do paklenog usijanja.

Suma sumarum, Hotline Miami 2: Wrong Number je uradio sve što se očekuje od jednog kvalitetnog nastavka. Sve što je funkcionisalo u originalu ostalo je isto, dok su priča i raznovrsni igrivi karakteri doneli dovoljno novog da sve ostane sveže i zanimljivo. Izazov je veći nego ikada, a za one sa čeličnim živcima ubačen je i hard mode. Ako ste kojim slučajem propustili ove naslove, obavezno ih odigrajte. Igranje Hotline Miami serijala je stvar pitanja vaše opšte gaming kulture.