Od nekada legendarnog italijanskog Milestone-a, autora veoma voljenih PC trkačkih klasika Screamer i Screamer Rally, a u današnje vreme štancera veoma generičkih vožnji, stigao nam Gravel. Ova vožnja predstavlja originalan pokušaj da se napravi full on arkadna reli igra u stilu Screamer (SEGA) Rally-a, i mnogih drugih arkadnih vožnji koje su se pojavile u međuvremenu. Premisa je vrlo prosta – igrač učestvuje u Off-Road Masters fiktivnom TV show-u, gde kroz trke i sakupljanje pobeda treba da se probije do samog vrha ovog takmičenja. Naravno, usput pobeđujući opasne bossove predstavljene cringy real life glumcima ala loši Need For Speed nastavci. Ideja je da sve bude cool, edgy i opasno ali u praksi je na granici da bude smešno i amaterski.

Vizuelno Gravel ima snažan vibe retro arkadnih reli igara; Screamer Rally, SEGA Rally, Rally Sport Challange su definitivno poslužili kao glavna inspiracija. Grafika je prosta, gotovo last gen, ali to se ovde nekako i da istolerisati jer je defintiivno u pitanju naslov koji puca na neku noviju retro nostalgiju. Sam pogled na ponuđena reli vozila jasno otkriva da su ciljna publika ovog naslova gameri koji su proveli sate uz spomenute stare reli arkade, a ne fanovi simulacija i današnjeg WRC šampionata. Tu su reli legende iz starih vremena, poput Toyote Celice i Lancie Delte direktno dignute svojim izgledom sa spiska vozila SEGA Rally-a, uz par novijih modela kao što su noviji Lanceri i Polo R WRC i nekoliko terenaca/kamioneta, čisto raznovrsnosti radi. Sve to uz kompletno fiktivne fantazijske staze rasute po egzotičnim lokacijama i stadionima jasno ukazuju da je ideja iza Gravela jedna retro arkadna zabava.

Izvođenje je upravo takvo, što zapravo i nije toliko loše kada su kontrole u pitanju. Velika brzina, lako ulaženje u drift i ne preterano stroga fizika podsećaju na igre koje Gravel pokušava da nas podseti. Jedini minus je arkadna (ili loše izbalansirana težina kompjuterskih protivnika), koja će praviti probleme i najveštijim vozačima arkada (da li postoje ti ljudi?).

Pored retro arkadnih ideja, autori Gravela su očigledno želeli da spoje taj koncept sa mnogim današnjim standardnim elementima vožnji. Ne bi se začudio da su imali nekakvu check listu na kojoj su napisali šta sve današnje arkadne vožnje imaju i sve to, na ovaj ili onaj način, inplementirali u Gravel, checkbox po checkbox. Ako ste igrali makar neke novije arkadne vožnje tipa Dirt (ne Rally), Need for Speed, Driveclub, Forzu Horizon ili bilo šta slično, videćete mnoge out of place elemente ubačene ovde. Način progresije kroz kampanju sakupljanjem zvezdica, spomenuti real action cringe bossovi, premotavanje vremena, dodatni poeni ako ugasite pomoći, detaljan setup vozila (zašto?), photo mod sa filterima (!?) – sve to deluje kao da je ubačeno jer tako mora. Ako povećate težinu, pogasite pomoći, i odlučite da malo pročačkate dodatna podešavanja – Gravel može da da i neke naznake simulacije, ali to već postaje čist mazohizam. Podrška za volane postoji, ali je veoma slaba tako da igranje na kontroleru predstavlja jedinu realnu opciju.

Lepa stvar je što Gravel pokreće stabilni i provereni Unreal engine, a ne neka Milestone-ova šklopocija, tako da igra makar radi kako treba na PC-u. Bez obzira na prilično prostu grafiku i kvalitetni grafički endžin u pozadini, Gravel na svim konzolama ipak radi sa ograničenjem na 30fps-a. Hoćete da kažete da PlayStation 4 Pro i Xbox One X zaista ne mogu da izguraju ovu igru sa vizuelnim dometom PlayStation 2 igara, a Gran Turismo Sport i Forza Motorsport 6 mogu da rade u 60fps? Zbog ovakvih stvari Milestone će uvek biti C liga. Naivno prateći trendove, 4k rezolucija (opet u 30fps naravno) je omogućena na pojačanim konzolama, pa čak i podrška za HDR, ali na PS4 Pro samo – Xbox i PC je za sada nemaju. Opcija za 1080p / 60 je mogla da se doda, ali autori očigledno nisu mislili da je to neophodno. Jer naravno važnije je gledati bezveze grafiku u 4k sa HDR-om nego imati 60fps animaciju u trkačkoj igri. Ovakav fail su napravili autori koji razvijaju isključivo trkačke igre celu svoju karijeru. Šta reći… valjda umeju makar pizzu i špagete da naprave.

Za jednu niskobudžetnu arkadnu vožnju koja se već uveliko prodaje po smanjenoj ceni, i kada se uzme u obzir skorija istorija Milestone-a, ovo u suštini i nije loša igra, definitivno njihovo najabicioznije izdanje u skorije vreme, a dok sam pisao ovaj opis Milestone je ionako izdao još jednu igru.