Japanske igre umeju da budu čudne. Ok, toga su svesni apsolutno svi gameri ovoga sveta koji su imali malo raznovrsniju karijeru ili makar jednom posedovali stariji Sony ili Nintendo. Ipak za svaki Square Enix i slične kompanije koje su se uspešno prilagodile zapadu, postoji i po jedan Quintet. Ova kompanija donela nam je veoma progresivne i pre svega čudne akcione RPG-ove kao što su bili Soul BlazerIllusion of Gaia i suludo potcenjeni ezoterični dijamant zvani Terranigma, ali njihova prva igra ActRaiser iz 1990. godine postavila je temelje za njihova kasnija osvarenja. Bio je to ujedno i jedan od prvih naslova za Super Nintendo koji je igračima demonstrirao šta sve ovaj sistem može što prošla generacije nije mogla – a to je za početak bio sulud mix žanrova u ovoj simulaciji Boga na japanski način.

Totalno niodkuda ranije ove godine najavljen je potpuni rimejk prvog ActRaisera za današnje sisteme, koji pored nove grafike i remasterovane muzike donosi i po malo “quality of life” olakšanja u ovaj obskurni naslov iz daleke 16-bit prošlosti. U ActRaiseru preuzimate ulogu Mastera, u japanskoj verziji poznatog kao Boga, što se zapadnim cenzorima nije baš svidelo, kao ni mnoge druge religijske reference – jer zapamtite deco nasilje u igrama je ok ali petljanje sa religijom je no-no!

Svakako, kada pokrenete igru pomislićete da je u pitanju nekakva Castlevania sa side scrolling akcijom i izazovnim bossom na kraju nivoa, ipak stvari se ubrzo menjaju i dobijate pristup letećem hramu iznad mape sveta gde možete da utičete na naseobine i njihove stanovnike u jednoj simulaciji upravljanja gradom koja je mešavina Civilizacije, real time strategije i tower defence-a, sa malim anđelčićem kog pomerate po ekranu poput kursora, thats wild!

Pre nego što ugledate sledeći nivo nalik onom sa početka igre bićete izbombardovani tonom dijaloga i tutorijala i jednom podužom misijom razvijanja prvog sela i njegove odbrane od demona iz lokalnih pećina. U ovom aspektu igre Renesansno izdanje se najviše razlikuje od originala jer je gameplay malo složeniji sa više načina na koji možete da koristite vaše božanske moći da bi interaktovali sa svetom. Takođe, u pećine koje spawnuju čudovišta koja napadaju selo možete i lično da se uputite, pa igra u tim segmentima ponovo postaje akcija, makar na kratko.

Nakon što uspešno završite misije vezane za određenu terirotiju i pomognete rastu i napredku populacije u istoj, sledi sledeći akcioni nivo i selidba u sledeću zonu gde ponovo kreće isti loop. Svakako, kako narod ima više vere u vas, tako i vaše moći rastu progresivno sa sve težim izazovima koji uključuju i dosta teške siege-ove u kojima ćete često morati da munjevito (no pun intended) mikro-menadžujete gomilu stvari u isto vreme. Kontrole nisu baš intuitivne ali uz malo vežbe mogu da se savladaju, pa ljudi su ovo prelazili na Super Nintendo kontroleru i nisu se žalili!

 

Prava lepota ovog remastera leži u jako lepo doteranoj grafici koja je i dalje verodostojna originalu. 2D akcioni nivoi deluju kao da su došli iz nekog paralelnog univerzuma gde se 2D igre i dalje prave na stari način, ili možda sa ranog SEGA Saturna, dok nivoi urbanog planiranja i strategisanja imaju veoma simpatičnu grafiku koja podseća na stare dobre PC igre, ili možda nešto što bi danas igrali na telefonima. Taman da se nadovežemo na to da dok smo igrali rimejk ActRaisera na konzolama i PC-u, u međuvremenu je najavljena i verzija za telefone, so there is that.

Na kraju, bio bi zločin ne spomenuti i remasterovanu muziku koju je radio gospodin Yuzo Koshiro, svima nam poznat po opasnim Streets of Rage beatovima, dok ga na ovom soundtracku čujemo u malo drugačijem fazonu, takođe izuzetno kvalitetnom, gde je preradio svoje melodije iz originalne igre.

Ukoliko nikada niste igrali a ni čuli za prvi ActRaiser ili druge igre iz kompanije Quintet, dugujete sebi ovo iskustvo, posebno ako su vam dosadili današnji naslovi koji su svi u sličnom fazonu. Akcija pomešana sa elementima strategije je inovativna danas baš kao što je bila 1990. godine, a ovom remasteru jedino možemo da zamerimo što koristi problematični Unity endžin zbog koga ova igra relativno nezahtevnog izgleda ne radi uvek sjajno ni na najnovijim konzolama! Svakako, nadamo se da je ovaj neočekivani povratak ActRaisera samo najava i za druge rimejkove iz zapostavljene arhive studija Quintet. ActRaiser 2 je verovatno sledeći, ali možemo i da sanjamo o Terranigma rimejku.

Actraiser Renaissance (PS4)
  • 8/10
    EmuGlx Score - 8/10
8/10

Finalni utisci

Actraiser Renaissance ostaje veran kultnom originalu uz dosta novina koje ne remete esenciju ovog čudnog naslova sa samog početka jedne skroz lude priče zvane Quintet.