Evolucija Warhammer Dawn of War igara je bila trnovita da ne kažemo kamenita kao kozja staza u hercegovačkim planinama od momenta pojavljivanja pa sve do danas. Relic Entertainment je ispekao zanat sa Company Of Heroes igrama i rezultati su se mogli videti. Napredak narativnog elementa u single player kampanji je postavio nove standarde u igrama i drugi developerski timovi to nisu mogli adekvatno ispratiti. To je probudilo novu veru u RTS igre i zapalilo staru varnicu koja je vraćala osmeh na lice ljubiteljima žanra. Koliko je samo slatkog vremena utrošeno na te kampanje to samo bog zna ali nijedan sekund nismo zažalili.

20170508223538_1

Kada se prvi Dawn of War pojavio, svaki ljubitelj Warhammer 40K univerzuma je momentalno zamenio bojno polje na stolu u hobističkom klubu sa mišem i tastaturom. Originalna kampanja sa tri ekspanzije je bila odlična a multiplayer je postavio nove standarde kojima ni stari dobri Command and Conquer nije mogao da se približi. Nekroni, Dark Eldari, Space Marinci, Orkovi… šta god vam padne na pamet bilo je tu. Iako je grafički enžin bio veoma ustajao i slabost prikaza ga je vukla na dole, dinamika i gameplay održavaju igru živom kroz modove do dan danas.

Dawn of War 2 je sve to bacio kroz prozor takoreći i koncept je promenjen sa klasičnog štancovanja jedinica u pravcu mikromenadžmenta i forsiranja igrača da se snalazi sa unapred predviđenim brojem jedinica. Dosta težak izbor koji je malo “ubio” dinamiku drugog dela ali i dalje fun factor je opstao. Relic je sedeo zadovoljno na tronu a ljubitelji Warhammer 40K su ih kovali u zvezde i sve je teklo glatko i onako kako treba. Kada je zadnja ekspanzija za Dawn of War 2 izašla, developeri su najavili zatišje da bi se adekvatno pripremili za sledeći deo. Onda je došao famozni E3 prošle godine i svi su imali prilike da vide novi endžin koji je prelepo renderovao jedinice i pružao zapanjujući vizuelni doživljaj. Mic po mic, trejler po trejler iznenada je objavljen datum izlaska koji je bio zapanjujuće blizu. Glavni komentar je bio da su Relic-ovci odlično krili igru od javnosti i da će sigurno projekat biti odličan. Možemo reći da smo bili naivni do određene granice. Naročito autor ovog teksta tj. moja malenkost koji sam bivši aktivni igrač stone verzije Warhammer 40K.20170508231945_1

Za početak probaćemo da skinemo sa očiju “love goggles” koje nam je GW stavio pre skoro 40 godina, lol. Ovaj naslov je jako dobar pokušaj da se proda formula shake & bake. Hajde da smešamo sve iz prethodnih igara, prospemo na pleh pa u pećnicu i da se prekrstimo i pomolimo. Sve je super kada Bog usliši molitve i kada sve ispadne kako treba ali kada je Bog gluv a ljudi glupi onda sve ispada čudno. Zamislite samo RTS igru koja u sebi ima više duh mobe nego klasične strategije. Kada na ekranu imate više od 50 jedinica a morate da se bavite mikromenadžmentom i prosto poželite da ste kultista i da vam Slaneesh ili Tzeentch daruju haos mutaciju. Po mogućnosti da vam izraste minimum još jedna ruka ako ne i dve. Na kraju ovo je igra u kojoj je krucijalno razumeti aktivne i pasivne mogućnosti svake jedinice. Ako ne umete da koristite klasične pucačke jedinice ili stealth jedinice onda ste u problemu. Korišćenje specijalnih moći u pravom trenutku može da preokrene bitku u trenu oka ali kvari opšti utisak na krupnom planu.

No nije sve tako crno dragi naši čitaoci. Kada se sve sabere ovaj kreativni “koktel” ima dve jasno podeljene celine sa različitom dinamikom a to su naravno singleplayer kampanja i multiplayer okršaji.

SINGLEPLAYER

U singleplayer delu imamo priliku da vodimo u kampanji više likova ali za početak to je Chapter master Blood Raven-a Gabriel Angelos. Svima nama nepoznat lik ali posle odigrane kampanje on prerasta u odličnog protagonistu čija priča prosto vapi da se napiše poneka knjiga. Gabriel je poslat na planetu Acheron da pronađe i konfiskuje kataklizmično oružje pod imenom Spear of Khaine. Naravno zle sile ne spavaju i postoji još dosta interesenata kao što su Eldari i Orkovi. Eldare u pohod vodi svima nama dobro poznata protagonistkinja Farseer Macha i Orkovski warboss Gorgutz.20170508230847_1

Priča počinje na svetu Imperial Knight-ova (Cyprus Ultima) koji je pod opsadom Orkovske horde. Inkvizicija nije poslala pojačanja i ostavila je Lady Solariu i njene Imperial Knight-ove na milost i nemilost razularenim napadačima. U tom momentu u priču ulazi i Farseer Macha koja po nalogu Autarcha Kyre-a traži Spear of Khain. Sve 3 frakcije se sukobljavaju na toj maloj planeti u opštem vrtlogu rata i mirisu spaljene zemlje. Priča počinje dosta dinamično i uz dobru naraciju koja je specijalnost ljudi iz Relic-a formira se veoma dobar tempo koji nažalost jako brzo opada tokom kampanje. Sa antiklimaktičnim krajem sve dobija jednu bledu notu koja nažalost brzo pada u zaborav. Velika je šteta što je ovako dobra prilika propuštena i što nije dotaknuta tema porekla Blood Raven-a i njihove povezanosti sa Thousand Sons-ima. Kao pokušaj da se možda ispravi cela situacija, na kraju je prisutan odličan post credits scene koji podrazumeva ekspanziju sa jednom od najintrigantnijih frakcija u celom 40K univerzumu.20170508230148_1

Svi koji smo imali priliku da igramo igru smo bili prijatno iznenađeni dinamikom odvijanja same misije i kako bitke izgledaju. Sve je veoma dobro optimizovano i haos koji nastaje na bojnom polju zaista iziskuje od igrača veliku veštinu da “pohvata” konce i da adekvatno iskontroliše jedinice. Sve 3 frakcije ćete imati priliku da vodite tokom kampanje i da se upoznate sa njihovim slabostima i prednostima.  Marinci kao i uvek su nosioci “plot shield-a” velikog kao kuća i predstavljaju nezaustavljivu i veoma dobro organizovanu vojnu mašinu. Elitne jedinice dodaju nove taktičke mogućnosti, naročito Imperial Knight-ovi. Kod Eldara pandan su im Wraithknight-ovi a kod Orkova Nauti. To je i jedina svetla tačka tokom borbi u ovoj igri kada imate priliku da vidite neverovatne ratne mašine koje nezaustavljivo napreduju i brišu sve pred sobom.

AI protivnika u kampanji baš i nije najsrećnije rešen i veoma često će jurišati ka vama bezglavo i biti topovsko meso što ostavlja baš loš utisak i kao uvek nadamo se da će neki patch to ispeglati. Obavezno igrati na većim nivoima težine, to vam je naš iskren savet! AI saboraca isto ima običaj da se zaglupi i dešava se da jedna jedinica sasvim besposleno stoji dok njihovi saborci primaju protivničku vatru ili dok napadaju protivničku građevinu.

MULTIPLAYER

Multiplayer je već druga priča i to je ta tamna strana medalje. Opet možete voditi samo tri frakcije koje ste imali prilike da upoznate tokom single player kampanje. Prisutan je samo jedan mod igranja koji se zove Power Core. U ovom modu igrač mora da zauzima resource node-ove koji se koriste za trening jedinica i prizivanje eltinih jedinica koje ste stavili u svoj loadout na početku partije. S obzirom da postoji ultimativni cilj a to je uništenje protivničkog power core-a, ceo multiplayer meč za razliku od mečeva u DOW i DOW2 ima šmek MOBA igre. Postoji više načina kako možete dobiti partiju ili izgubiti partiju u tren oka i tu dolazi do izražaja preveliki broj akcija na koje se mora obratiti pažnja tokom meča. Sasvim je moguće da na početku proletite kao tajfun kroz partiju ali da nastane problem kada se dođe do topova koji štite power core i još na to ako protivnik kojim čudom čuva elitnu jedinicu kao što je Imperial Knight ili Wraithknight pišite propalo. Najveći uticaj MOBA igara se oseća prilikom vođenja glavnog lika tj. Elitne jedinice. Ako nagomilate dovoljno poena možete aktivirati tj. prizvati elitnu jedinicu. Samo je bitno proceniti da li treba tu jedinicu izbaciti early game ili sačekati pravi momenat za preokret. Borba Elita je fenomenalno iskustvo i to je jedina svetla tačka multiplayer meča. Nažalost to nije dovoljno da bi se odagnao blago gorak ukus.20170508231331_1

Krucijalno je da developeri ubace još par modova za multiplayer jer će ovo postati u jako kratkom vremenskom periodu veoma dosadno i serveri će biti prazni za tren oka. Learning curve je brutalan i to ne zato što igra zahteva veštinu komandovanja koliko žongliranje prstima zbog tri tone opcija na koje morate da obratite pažnju. Nije šetnja po parku i računajte na dosta frustracije u početku.

Dodatne vojne doktrine i mogućnosti za vaše armije možete da otključavate pomoću skull poena i preporučljivo je da se uđe u multiplayer kada završite single player kampanju. Army painter je opet tu i ko voli može da podesi izgled svoje armije do najsitnijih detalja. Prisutan je veliki broj default kolor šema poznatih iz lore-a i ogromna paleta custom boja koje možete nabaciti na oklope svojih pulena.20170508223652_1

Dosta dugačka single player kampanja će sigurno zadovoljiti ukuse mnogih ljubitelja Dawn of War igara ali priča koja zna biti konfuzna i na momente malo dosadna može odvratiti mnoge igrače od daljeg igranja. Antiklimaktičan kraj je donekle ublažen sa dobrom post credits scenom tako da je bitno samo da budete strpljivi. Dawn of War 3 kao mešavina starih i novih stilova predstavlja jedan polu uspešan eksperiment koji nažalost nije ispuno sva naša očekivanja i nadamo se da će ekspanzija ispraviti sve nedostatke. Nemojte nas shvatiti pogrešno, ovo nije loša igra ali nije ono što smo očekivali s obzirom na reputaciju kakvu developeri iz Relica imaju. Sve je ovo moglo biti urađeno dosta bolje!

Do sledećeg čitanja pozdravlja vas vaša ekipa sa Emuglx-a a ja odoh čitati Horus Heresy novele da se malo podsetim gradiva – In the face of the God Emperor himself, I shall feel no fear!