Dan danas po Internetu se vodi aktivna rasprava na temu da li poznate igre iz Souls franšize (Demon’s Souls, Dark Souls 1-3 i Bloodborne) Japanskog studija FROM Software zaista mogu da se posmatraju kao pripadnici zasebnog žanra. Takođe “goruća” tema je pronalaženje tačnih karakteristika koje čine ovaj žanr drukčijim od mnogih drugih Rogue-like naslova koji su našli svoju popularnost u igračkoj industriji tokom prethodnih 37 godina. Posle popularizacije Souls igara u zadnjih 8 godina, došli smo do zaključka da “tom žanru” pripadaju akcione 3D RPG igre koje svoj fokus stavljaju na: sporo istraživanje, dinamične borbe i sistem napredovanja. Sporo istraživanje se odvija u veoma opasnim i hororinspirisanim okruženjima, borbe se odvijaju po principu maksimalnog zalaganja jer svaki potez za sobom povlači posledice i naravno, sistem napredovanja koji je zasnovan na XP poenima koje igrač može lako izgubiti. Sve igre ovog tipa imaju pozamašnu težinu kojoj doprinose ne samo bossovi već i najobičniji protivnici. Na kraju, osećaju uspeha značajno doprinosi činjenica da se igrač nikad ne oseća prevarenim tokom borbi. Uz malo vežbe i dobrog planiranja, svaki protivnik se može poraziti čak i sa osnovnom i slabašnom opremom.

Jedan od prvih naslova koji je pored nekoliko indie ostvarenja pokušao da se probije u “Souls žanru” je bio Lords of the Fallen nastao od strane poljskog studija Deck13 Interactive. Nažalost iako su dobre namere bile tu, finalni rezultat je bio osrednje sklopljen akcioni RPG koji nije uspeo da ostvari jednu od osnovnih poenti ovog žanra a to je zadovoljavajuća borba. Tri godine kasnije, umesto da naprave nastavak, tim iz Poljske se ipak odlučio da se uz podršku Focus Home Interactive-a oproba na novom projektu. Projektu u koji će uložiti svo prethodno stečeno znanje. Rezultat ovog rada je SF RPG igra The Surge koja je danas stigla u prodaju.

Iako smešten u daleku budućnost, The Surge odmah pokazuje da je mnogo verniji “klon” Souls igara nego Lords of the Fallen. Gameplay od samog početka je veoma ohrabrujuć – glavni protagonista se kreće brzo, borbe su dinamične i zahtevne a sistem upravljanja je osvežavajuće jednostavan. Okruženje koje igrač istražuje je veoma dopadljivo i detaljno dizajnirano (mnogo kvalitetnije od npr. nedavno izdatog Souls klona NiOh koji nam se jako dopao). Na svu sreću, što više vremena provodite uz ovu igru to se više čini da je dostojna da nosi titulu dobrog Souls klona. Pored svega toga ona u sebi ima unikatne osobine koje je čine obaveznim štivom ne samo za fanove dotičnih igara već i za sve ljubitelje dobrih akcionih RPG-ova.

The Surge je smešten u futuristički svet koji najviše podseća na holivudske filmove District 13 i Elysium. Neill Blomkamp je u navedenim ostvarenjima prikazao budućnost u kojoj su ljudi savladali tehnologiju pravljenja mehanizovanih exo-odela koja omogućavaju korisnicima da postanu mnogo jači i brži. Dodatnu inspiraciju su sigurno predstavljali i vojni modeli exo-odela iz filma Edge of Tommorow. Glavni protagonista na samom početku odlazi na svoj novi posao u korporaciju Creo ali po dolasku u njihovu centralnu zgradu shvata da se desilo nešto strašno. Poludeli kompjuterski sistem stanice mu nasilno stavlja exo-odelo i baca ga na smetlište po kome se šetaju poludeli radnici fabrike opremljeni sa snažnim mehanizovanim odelima koji vas mogu samleti ako ne pazite.

Priča ne postaje mnogo zanimljivija posle uvoda. Ostvarićete kontakt sa par ljudi čije umove nije obrisao kompjuterski virus koji divlja firmom i krećete u potragu za šefom kompanije koji izgleda da zna razloge nastanka tog haosa. Komunikacija sa likovima je moguća preko jednostavnih menija napravljenih u Mass Effect stilu. Razgovori su često veoma blago informativni. Jedini drugi izvor informacija po pitanju priče je dostupan preko razbacanih audio log-ova koji opisuju momente pre širenja virusa od kojeg su svi pomahnitali i mutirali. Iako Souls igre imaju još oskudniju audio/tekstualna naraciju, u njihovu priču se može lakše udubiti jer svako pronađeno parče opreme sa sobom nosi poneku kriptičnu rečenicu o istoriji sveta koji istražujete. Ovde toga nema.

the-surge-01

Dobar akcioni RPG mora imati i dobar sistem kontrolisanja ponašanja i sposobnosti lika, što The Surge definitivno ima. Igrač je stavljen u exo-odelo koje može da se menja korišćenjem opreme koja se pronalazi na terenu (u pitanju su recepti koji se mogu craft-ovati u opremu). Delovi odela utiču na brzinu kretanja, jačinu udaraca i sl, a svaki komad opreme sa sobom donosi rejting “struje” koju morate obezbediti da bi sva oprema radila. Količinu struje povećavate jednostavnim podizanjem nivoa igrača preko XP poena. Dizanje nivoa ne utiče na individualne statove (snaga, zdravlje, magija i sl), već samo na struju. Ovo čini ceo sistem upravljanja likom dosta jednostavnijim. Igrač ne mora da brine da li neki jači deo opreme zahteva STR 17 i CON 19, tako da nema potrebe da se ulaže vreme u postizanje potrebnog broja poena. U prevodu nema zamaranja sa konceptima kao što su fizička težina, item requirements, klase i sl. Treba da brinete samo o svom nivou, koji ujedno služi da vam poveća snagu struje koja napaja jaču opremu koju možete obući na sebe (Core Power Consumption).

XP poeni se koriste i za crafting i upgrade-ovanje opreme koje se može vršiti u Ops Stanicama (ekvivalent bonfire-u iz Souls igara). Posle pogibije, izgubljene poene možete povratiti na vašem grobu, ali pazite da to uradite što brže jer imate samo dva i po minuta. Ako tajmer istekne, taj XP će biti izgubljen. Kao fin dodatak, u Ops Stanicu takođe možete da ostavite XP poene koje ne nameravate da potrošite odmah. Ovo znači da se lakše možete posvetiti istraživanju nivoa bez bojazni da će ogroman broj XP poena biti izgubljen ako poginete.

U Ops stanicama (kojih ima samo jedna po velikoj regiji) takođe možete menjati i kompjuterske čipove koji su ugrađeni u glavnog protagonistu. Igra dozvoljava da koristite maksimum 8 takvih čipova, a oni vam u ranom stadijumu igre mogu pomoći da poboljašate vaše zdravlje i dobijete pristup ograničenom broju injekcija za lečenje na terenu. Kasnije čipovi će vam omogučiti da proširite vaše borbene mogućnosti.

Exo oprema dolazi u tri varijacije (spora, srednja i brza), a sakupljanje punog seta od istog proizvođača odela omogućava paljenje specijalnih bonusa. Pored opreme za glavu, grudi, ruke i noge, dostupno je pet vrsta hladnih oružja (jednoručno, dual wielded i sl.). U arsenal je uključen i mali leteći dron kao pomoć u borbi . Prilikom udaranja protivnika i naglih dash/evade/block pokreta će vam se smanjivati Stamina, ali će vam se povećavati Energy bar. Sa sakupljenom energijom možete aktivirati ofanzivne sposobnosti drona i raznorazna jednokratna poboljšanja – na primer dodati elementalni bonus na vaše oružje ili menjati određenu količinu energije za zdravlje.

Dok su Souls igre fokusirane na istraživanje velikih lokacija koje se lagano uvrću i pružaju osećaj međusobne povezanosti, The Surge koristi totalno drugačiji dizajn. Ovde su nivoi klaustrofobični, veoma vertikalni, i igraču se često može učiniti da se vrti u krug sve dok ne pronađe prečicu koja ga vraća do početnog Ops Centra. Ovo se često može učiniti konfuznim, ali pronalaženje prečica zna da probudi osećaj divljenja dizajnerima koji su uspeli da naprave neke od najboljih lavirinata u modernima akcionim RPG-ovima. Kao i sam dizajn nivoa, i dizajn protivnika je promenjen u odnosu na Souls igre. Dok se tamo igrač često sreće sa malim i velikim bosovima, u Surge-u je fokus prebačen sa bossova (kojih ima malo, po jedan na kraju svakog nivoa) na povećan broj običnih protivnika koji ovde predstavljaju baš značajnu pretnju. Znaju jako da udare i imaju dosta HP-a. Neretko ih nema previše u vašoj bližoj okolini, svi su jako opasni i mogu da vas unakaze ako ne pazite.

Dodatni nivo opasnosti stvara i količina opreme koju protivnici nose na sebi. Lock On sistem vam nudi ne samo da se fokusirate na njih, već i na njihove delove tela koji mogu biti oklopljeni (žuti) ili ne-oklopljeni (plavi). Ako se fokusirate na plave delove tela, protivnike će te moći lako da odstranite. Fokus na žute delove vam otvara šansu da im odsečete taj deo tela, dajući vam pristup njihovoj opremi, oružju i većem broju dobijenih XP poena! Ovakav način borbe otvara nove taktike koje igrač može koristiti na terenu.

Sistem blokiranja je tu, ali zahteva jak trening. Naime u ovoj igri ne možete se osloniti na maltene “pasivni” blok koji će vas savršeno braniti od svih udara protivnika. Držanje blok dugmeta će zaustaviti samo slabe udarce, dok će pritiskanje “napred” i “nazadna gamepadu omogućiti igraču da skoči ili čučne dok ga protivnik napada. Uspešan blok ili izbegavanje otvaraju odličnu šansu da dobro kaznite svoje protivnike.

Iako boss-ova nema puno, ipak moramo priznati da su svi veoma dobro dizajnirani i da nude izazov koji zahteva dosta vežbe i spretnosti. Kao i obični protivnici, i bosovi imaju svoj dobro dizajnirani spektar sposobnosti (u nekoliko faza borbi) koje kada savladate možete da izbegnete i nanesete kritičnu štetu koja će vas dovesti do pobede. Sve pohvale moramo dati timu što su dobro pazili da borba uvek bude “poštena” i da se neuspeh uvek pripisuje ponašanju samog igrača.

the-surge-04

Sve što ste do sada pročitali opisuje veoma solidnu igru sa dobrim balansom content-a, borbenih sistema i koja pruža dosta zabave… ali da li ima i nekih minusa? Da, ali samo ako poredimo The Surge sa drugim igrama. Naime, The Surge definitivno u sebi ima mnogo manje vrsta oružja za razliku od drugih predstavnika ovog “žanra” (ne možete kao na primer u Souls igrama da se fokusirate samo na magiju ili samo na oružja za boj “na daljinu”). U ovom ostvarenju singleplayer kao koncept dominira. Nema podrške za coop igranje, PvP okršaji koji su veoma popularni u Souls-like igrama ne postoje. Nema nailaženja na grobove/duhove u igri koji prikazuju kako su drugi igrači poginuli. Pošto je The Surge potpuno optimizovan i balansiran da bude singleplayer ostvarenje, mi mu ne možemo puno zameriti na ovom “nedostatku”. Finalna “mana” je subjektivna – igra je smeštena u futurističkom okruženju koje nema baš previše unikatnih lokacija kao što nude druge igre iz istog žanra. Na svu sreću kvalitet grafike i zvuka je svuda na visokom nivou, što dosta pomaže da igra ostane dopadljiva.

Igru smo igrali na PlayStation 4 Pro konzoli, koja igračima nudi dva nivoa renderinga – 1080p sa 60fps i 2880 x 1620 sa stabilnim 30fps framerate-om. Fanovi akcionih igara bi svakako trebali da se drže 60 fps moda (koji je i automatski aktivan po prvom paljenju igre).

Ako ste željni dodatnog izazova posle Dark Souls III i NiOh-a, The Surge definitivno predstavlja iznenađujuće dobru igru koju ne biste smeli da zaobiđete.  Ovo posebno važi za igrače koji su ostali razočarani sa Lords of the Fallen-om. The Surge kopira dosta bazičnih elementa Souls igara, ali u sebi ima taman dovoljno noviteta da ga učine unikatnim i vrednim igranja.