Razvoj igre Project CARS 2 je imao totalno drugačiji tok od onoga koji je pratio prvi deo ove franšize. Najavljena kao ambiciozna smulacija vožnje koja bi najzad dala šansu developeru Simply Mad Studios (Need for Speed: Shift i Shift 2: Unleashed) da naprave igru koja ne bi bila sputana željama velikih izdavača igara, budžetom i nedostatkom vremena, prvi Project CARS je uspeo da ostvari skoro sve svoje ciljeve. Kada smo najzad dobili šansu da odigramo ovaj racer sredinom 2015. godine, sa njim smo dobili veoma kompetenan pokušaj da se na tržište simulacionih igara ubaci još jedan veliki igrač koji bi se smestio tu negde između ozbiljnosti PC simulacija kao što su iRacing, rFactor i Asserto Corsa, i veoma popularnih simulatora sa konzola kao što su Gran Turismo i Forza Motosport. Originalni Project CARS je sa sobom doneo odličnu grafiku, preciznu fiziku, ambicioznu zvučnu podlogu, dobru online podršu, širok spektar detaljnih staza, promenjivo vreme i doba dana, kao i totalnu posvećenost mnogim disciplinama motosporta od kartinga do endurance trka sa LMP prototip bolidima oko LeMans-a.

Možda najveći uticaj na pozitivnu i negativnu promociju prve Project CARS igre je bilo pristustvo crowdfunding elementa, preko koga je javnost tokom nekoliko godina redovno dobijala izveštaje o ranom razvoju igre. Nezavršene staze, automobili, zvukovi, vizuelni efekti su godinama davali municiju igračima i novinarima širom sveta da se raspravljaju o svakom mogućem detalju ove igre, a naravno developerima nije ni pomoglo to što su morali da odlože igru par puta i promene platforme na koje će igra stići (desila se promena fokusa sa starih na nextgen konzole, i odustsajanje od rada na Wii U verziji igre).

Project Cars 2 - 03

Project CARS 2 sa druge strane je bio razvijan kao i maltene svaka druga regularna igra – u skoro totalnoj tajnosti, i bez masovih histerija na Internetu kada god je javno osvanuo poneki screenshot uhvaćen iz nezavršene verzije igre. Ovo je dalo šansu developerima da se lakše posvete poboljšanjima u nastavku, a krajnji rezultat njihovog rada je objektivno bolja igra koja i dalje uspeva da bude unikatna pored dosta jake konkurencije na tržištu simulacija igara. Ako ste igrali stari Project CARS, u nastavku ćete se osećati kao kod kuće. Ovo prvenstveno znači da čim prvi put upalite igru, sve što ona nudi je odmah odključano i odmah se možete baciti na vožnju bilo koje kombinacije auomobila, staze i vremenskih uslova koji vam padnu na pamet. Nema sakupljanja para, XP-a, otključavanja bilo kakvih dodataka i sličnih radnji.

U igri se nalazi preko 180 pažljivo odabranih automobila što je ogroman napredak u odnosu na samo oko 70 u originalnoj igri. Automobili od 37 proizvođač su i ovoga puta raspoređeni u klasama kao što su bolidi sa otvorenim kokpitom, istorijski modeli Formula 1 bolida, Indycar, širok spektar GT klasa, Touring automobila, LMP prototipova, track day, putničkih automobila i drugih) koji se mogu voziti na preko 50 staza (sa preko 130 varijacija) od kojih je čak 20 laserski skenirano! Svaka od ovih staza podržava ono što Simply Mad Studios naziva “živom” stazom, tj. podrškom da se na svakoj precizno podesi u kakvim vremenskim uslovima će trka biti odabrana. Ovo znači da pre početka trke igrač (ili turnir i SP kampanji) može biti podešen sa vremenom početka trke, brzinom protoka vremena, i čak tačnim datumom kada se trka odvija. Posle datuma, igra će na PC-u automatski pretražiti online servise za vremensku prognozu, i podesiti da vremenske prilike u trci odgovaraju onome na primer od 15. marta 2014. godine u Nurburgring-u, a na konzolama će samo podesiti izgled flore da odgovara odabranom godišnjem dobu (promena boje lišća na drvecu i slično) i podesiti tačne pozicije sunca, meseca i zvezda.

nissan-gt-r-gt3-mclaren-650s-gt3-fuji-speedway_orig

Kada smo kod vremenskih prilika, svaka trka može imati četiri odvojena slota za atmosferske uslove, kojih ukupno ima čak 16 (sunčano, četiri verzije gustine oblaka, 4 kiše, 3 vrste jačine snega, i pet tipova magle, od kojih dve predstavljaju miks magle i kiše). Vremenski uslovi i tok vremena tokom trke se menjaju dinamički, dajući igračima šansu da iskuse prelaze između sunca i kiše, noći i jutra, i svake druge kombinacije koju mogu da smisle. Bilo da igrate sa na primer 20x ubrzanjem toka dana tokom trke od 20 minuta ili realističnu trku od 24h na legendarnom Nirburgringu, promena vremenskih uslova će itekako nadograditi osećaj autentičnosti i naterati vas da promenite vaš stil vožnje. Ovo je najočiglednije tokom kišnih uslova kada će se staza lagano puniti i prazniti vodom, a točkovi će realistično reagovati na bare vode. Ako želite da vidite ovaj veoma realistični efekat, to najlakše možete videti tokom kišnih uslova na poslednjij krivini staze Bathurst. Tokom kiše većinu ove staze ćete moći voziti normalno, ali preko centra poslednje krivine će teći mali potok vode koji će vas redovno natereati da proklizate. Ovakav efekat bara definitivno diže tenziju i tera vas da brinete o vožnji na mnogo realističaniji način nego ranije.

Svaki element originalne igre je proširen, što se najlakše može videti u novoj singleplayer kampanji koja se sastoji od čak 27 motosport kategorija u kojima ćete moći da savladate sve podržane discipline vožnje – od kartinga do Indy Car trka na ovalima, GT5 liga do velikih GT3 turnira, vožnje manjih prototip vozila sve do finala Endurance šampionata na Le Mans-u, a velika novina je dolazak podrške adrenalinskih takmičenja u Rallycross disciplini. Svaki od ovih motosport takmičenja se sadrži od jednog ili dva inidividualna turnira, koja u sebi imaju obično između tri i pet trka. Pre početka svake trke možete uložiti vreme u (naravno opcioni) trening i kvalifikacije, a između trka igra će vas periodično pozivati da se pridružite drugim ekskluzivnim trkama kao “gostujući” vozač, i time vam dati mogućnost da se oprobate u vožnji mnogih egzotičnih automobila koji nimalo ne podsećaju na automobile iz vaše trenutne lige u kojoj se takmičite. Trening i kvalifikacije nemaju napredne sisteme poboljšanja vaših automobila, kao što je to prisutno u veoma dobro sklopljenoj SP kampanji igara F1 2016 i F1 2017. Jedino što možete menjati je naravno tuning setup koji je za potrebe ove igre podeljen na dva servisa – Race Engeneer (odličan za početnike koji jednostavno mogu da opišu šta im smeta pri vožnji i igra će prilagoditi ogibljenje, gume, motor i druge delove auta da reši taj problem) ili Edit Setup (potpuno manuelno podešavanje svih komponenti automobila).

Project Cars 2 - 05

Singleplayer kampanja predstavlja možda i najveći napredak koji je Project CARS 2 napravio u odnosu na svog prethodnika. Ako ste pravi ljubitelj motosporta, ili ste neko ko želi da se bolje upozna sa pravilima, automobilima ili da naučite kako da vozite brzo u različitim vremenskim uslovima, ova igra će vam definitivno dati više nego dosta trening materijala da postanete odličan vozač. Tome dosta pripomaže i novi sistem kontrole jačine AI vozača (podešavanja su im podeljena u “brzinu” i “agresivnost”), kao i pojednostavljen sistem biranja pomagala pri vožnji (pored manuelnog biranja da li želite na primer ABS kočnice ili kompjutersko kontrolisanje stabilnosti vozila, takože možete odabrati “Autentično” podešavanje koje će prilagoditi auto stvarnim koje ono ima u stvarnom životu).

Pored karijere, Project CARS 2 vam takođe omogućava i da se odmah bacite na nekoliko različitih Quick Play i Community tipova trka u kojima ćete moći da se ne samo trkate protiv igrača u online okruženju, već i da se borite za prevlast u inline leaderboard-ovima. Centralni mod za leaderboard takmičenje je opet naravno Community Events sekcija u kojoj ćete moći naći predefinisane miksove automobila, staza i vremenskih prilika u kojima će se redovno oprobavati svi igrači ove igre. Ako ste više zainteresovani za malo opuštenije okruženje, uvek možete sami odabrati kombinaciju za vožnju vam najviše odgovara, ili sa AI vozačima u Custom modu, ili kada ste sami na stazi u Time Trialu. Esports sekcija u glavnom meniju igre je za sada posvećenja gledanju online trka preko Twitch-a (stari i Live snimci), listingu vesti vezanih za pCARS 2 takmičenja, kao i kalendaru gde možete saznati kada se odigrava sledeći turnir.

Project Cars 2 - 02

Grafika je tradicionalno dobra, i neretko primetno lepša nego u originalu. Drago nam je što možemo primetiti da na konzolama trava i drveće izgledaju dosta lepše, a trava koja je odmah pored staze je renderovana mnogo bolje i detaljnije. Automobili izgledaju vrhunski, a njihovi zvukovi su napredovali još više u odnosu na prošli deo igre. Posebno moramo pohvaliti zvukove guma pri kočenju, gde igrač može da lako indentifikuje tačno koja guma je počela da škripi (i sa kojim intenzitetom) u sred velikih okršaja na stazi. Moramo pohvaliti igru i zbog postojanja opcija za paljenje i gašenke mnogih vizuelnih elemenata grafike (sunčevi zraci, kapljice kiše na staklu, isijavanje boja tj. bloom i drugi), podešavanja FOV efekta na svim kamerama igre (kokpit, kaciga, bumper, krov i prateća), kao i biranja tačnog položaja glave igrače unutar kokpita automobila. Sve ovo omogućava da tačno podesite igru po vašoj želji, mada moramo napomenuti da igra ne podržava položaj kamere odmah iznad instrument table automobila.

Što se fizičkog modela tiče, ni ovde nemamo previše zamerki. Automobili se ponašaju veoma realistično, a svaka promena vašeg tjunung setup-a se odmah može primetiti za volanom, što je za svaku pohvalu. Igra podržava i (opciona) oštećenja automobila i njihovih komponenti, trošenje i menjanje guma, smanjenje težine goriva tokom vožnje, biranje da li želite sami da kontrolišete automobil dok ste u pitstop-u i još mnogo toga.

Project Cars 2 naravno podržava veliki spektar volana na PC-u i konzolama (još više volana možete povezati na PS4 pomoću GIMX adaptera kojeg smo i sada iskoristili da vozimo pCARS 2 pomoću vremešnog ali i dalje veoma dobrog Logitech G27 volana), a igrači na konzolama će verovatno hteti da znaju da li je podrška za gamepade ovaj put bolje urađena. Odgovor je i jeste i nije. Odmah po paljenju igre nismo baš bili zadovoljni prevelikom osetljivošću level pečurke DS4 gamepada, ali to smo uspeli da rešimo brzom posetom menijima i opciji “sensitivity”.

Iako je istina da igrači koji žele da sada se udube uz ozbiljnu vožnju imaju velik izbor zabavnog softvera na PC-u i konzolama, Project CARS 2 predstavlja igru koju ne bi trebalo da zaobiđete. Ovo je fantastični simulator vožnje koji će definivno zadovoljiti iskusne ljubitelje sim žanra, ali ako ste novajlija, sigurno će vam trebati malo vremena da se priviknete i pronađete šta vam najviše odgovara kroz veoma širok spektar opcija koji pCARS 2 nudi.